Waar blijft de robot die teksten kan duiden?
- Content
- 15 apr 2019 @ 09:49
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentMakers
- 15 apr 2019 @ 09:49
- Sak van den Boom
Sinds enige tijd heb ik een filmhuispas. Nu kijk ik veel vaker 'van die Franse arthousefilms’ met allerlei lastige symboliek.
Bij thuiskomst moet ik wel vaker dan eens er een filmessay van een recensent op naslaan om te begrijpen wat ik nu precies heb gezien.
De symboliek in reclame is misschien minder onbegrijpelijk, maar niet minder belangrijk. Gelukkig hebben we bij Ster nu ook zo iemand die ons helpt om de symboliek in reclamefilmpjes te duiden. Die iemand is een robot. Zo begint een partnerbijdrage in de nieuwsbrief van een collega. Wat moet een robot nu denken van zo’n inleiding? Want wat is nu symboliek in reclamefilmpjes die onbegrijpelijk is en moet worden geduid? De robot wordt ondertussen de hemel in geprezen. Wie er meer over wil weten kan een whitepaper bestellen. Maar het nut ontgaat me, of zou ik iets over het hoofd zien? Het wordt tijd voor een robot die teksten kan duiden en blokkeren. (Bron)
Een alternatief is natuurlijk een overheidsmaatregel zoals het VK voornemens is te introduceren: ‘De Britse regering heeft een pakket maatregelen voorgesteld om illegale en schadelijke content op internet te bestrijden. In dat voorstel staat dat online platforms meer moeten doen om deze content te bestrijden, op straffe van boetes en blokkades.’ (Bron: Tweakers.net) De VK staat hier niet alleen in: verschillende landen overwegen om strengere regels te gaan hanteren voor sociale media, zoals Facebook en Twitter. Zo willen zij onder meer voorkomen dat inwoners rond verkiezingen worden beïnvloed door nepnieuws. (Bron: wnl.tv)
Dit stukje begrijp je ook alleen als je over veel voorkennis beschikt. ‘Er zijn drie e-commerce advertisingtrends die op dit moment zorgen voor grote veranderingen in het speelveld voor adverteerders. Zo komen Google en Amazon nog meer in elkaars vaarwater. Google beweegt namelijk steeds meer richting marketplaces, en Amazon’s advertising platform is momenteel het derde advertising platform van Amerika. En nu voice steeds verder groeit tot een volwaardig advertisingkanaal concurreren beide partijen ook om de positie om de standaard virtual assistant in huis te worden. Als derde trend maakt AI en vooral machine learning al enige tijd een opmars in het marketinglandschap.’ Maar de trends zijn interessants om te lezen. (Bron: Emerce.nl)
Dit was ook een opmerkelijk bericht. Pelican Media is weer bankroet. zo meldt RTL Z. ‘Oprichter en uitgever Kloppert heeft de curator meegedeeld dat dit komt door de krimpende markt. Zo zag de uitgeverij de omzet uit de sponsored magazines de afgelopen jaren teruglopen. Pelican werkte veel met freelancers. Volgens de curator waren er op het moment van het faillissement nog veertien mensen in vaste dienst.’(Bron Marketing Tribune). Het fenomeen sponsored magazines bestaat al twintig jaar niet meer. Sinds 2000 spreken we van relatiemedia dat op zijn beurt enkele jaren later veranderde in customer media en nu contentmarketing heet. En de markt van contentmarketing groeit. (Bron: Handboek Relatiemedia, FT Prentice Hall) .
De campagne ‘Behind the Barcodes’ van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib werpt zijn vruchten af en zorgt ook voor mooie aanknopingspunten voor contentmarketing. Jumbo, de één na grootste supermarktketen van Nederland, publiceert voor het eerst specifiek beleid om mensenrechten en duurzaamheid serieus aan te pakken in zijn productieketens en publiceert daarover voortaan jaarlijks. (Bron: CustomerTalk).
Dit verhaal op een collega-website begrijp ik niet. ‘KLM richt organisatie zo in dat het bovenop klantbehoefte zit.’ Deze KLM-strategie is volgens mij al in 2016 geïntroduceerd. Wat is de reden om oud nieuws te brengen. De verantwoordelijke man komt binnenkort op een congres vertellen wat er in de afgelopen drie jaar zoal op dit terrein is gebeurd? Van een aanvoerder op het gebied van contentmarketing die wereldwijd grossiert in awards voor zijn briljante concepten, wil je natuurlijk liever horen wat er komende vijf jaar in de planning zit. Maar wellicht zit zo’n verhaal er op 19 mei tijdens customer.19 toch in. Ik hoop het voor de congresbezoekers.
‘Elk bedrijf kan online te maken krijgen met een slechte reputatie.’ Pas na twee keer lezen begreep ik wat werd bedoeld, omdat naar mijn inschatting een slechte reputatie een slechte reputatie is. Maar goed, ik ben van voor het digitale tijdperk. ‘Gelukkig zijn er veel manieren om een negatieve reputatie te repareren. Zeker online. Het belangrijkste is dat je weet wat je met negatieve reviews aan moet. Wat je kunt inzetten is zogenaamde ‘omgekeerde SEO’. Dit is een methode die SEO-specialisten toepassen in online reputation management, afgekort ‘ORM’. Het doel: negatieve zoekmachineresultaten ‘ongedaan’ maken.’ Toch maar even lezen als je hier meer over wilt weten. (Bron: FW)
Tot slot: Van bladendokter Carolien Vader verschijnt deze week het ‘Content Playbook’. Een praktische handleiding om in tien stappen tot een contentstrategie en -formule te komen. Of het nu voor print of online is. Kijk hier voor meer informatie.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing