Zo blijft contentmarketing in beweging

Zo blijft contentmarketing in beweging
  • Content
  • 9 apr 2019 @ 09:53
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Immersieve journalistiek. Linda Nab vraagt zich in een interessant artikel op Villamedia af wat we ermee kunnen.

Ze sprak onder meer met de lector crossmediale kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht, Yael de Haan. Zij doet onderzoek naar immersieve storytelling technieken, en analyseerde het afgelopen jaar 190 immersieve producties uit veertien landen. Ze concludeerde dat naast het gebruik van nieuwe technologieën zoals virtual reality of een 360 graden camera er nog twee elementen een evenzo grote rol spelen in de mate waarin een productie in meer of mindere mate immersief is, namelijk: de mogelijkheid tot interactie met de gebruiker en het narratief van het verhaal. ‘Stop deze drie ingrediënten samen in een trechter, en je krijgt een vorm van immersiviteit’, aldus De Haan.’(Villamedia) Via immersieve journalistieke technieken zoals 360-graden video, augmented reality en virtual reality gaat het publiek als het ware deel uitmaken van een verhaal in plaats van het alleen te ‘ondergaan’. (J.Lab)

Het woord belevenisjournalistiek is tamelijk nieuw. ‘Mediabedrijven worstelen hier mee’, aldus De Haan. ‘Omdat het maken tijd en geld kost, maar ook omdat het de vraag is hoe toegankelijk nieuwe technieken zijn voor het publiek. Alles begint met een doel: wil je bereik creëren of impact? De kansen zijn er, maar dilemma’s ook: want als je als mediabedrijf met al deze disciplines gaat werken, wat maakt je dan nog onafhankelijk? De journalistiek staat voor nieuwe keuzes.’ Over de belevenisjournalistiek en de onderzoeken van haar lectoraat, schreef Yael de Haan een multimediale longread.

MT kwam maandag met een interessant gesprek met Roeland Loof (37), senior director finance & analytics, Americas Supply, bij eBay. Hij verhuisde voor zijn bedrijf van Zwitserland naar Silicon Valley. ‘In Zwitserland werkte ik met een team van ongeveer tien mensen, die allemaal al een paar jaar daar werkten en die niet van plan waren ergens anders naartoe te gaan. Hun carrièreplan was om voor het grootste gedeelte van hun loopbaan in die rol of in dat bedrijf te blijven. Ik werk nu met een direct reports-team van vier mensen, als er over een jaar nog twee of drie van hen zijn is dat relatief stabiel. Die snelle doorloop zorgt ervoor dat je steeds nieuwe inzichten en nieuwe vaardigheden in je team kan brengen. Daarnaast verandert je rol als leider: je bent niet meer bezig met hoe je iemands positie binnen het team kan versterken, maar ook met de vraag hoe dat buiten het eigen team zou kunnen. Het betekent natuurlijk dat je vaak goede mensen verliest, maar anderzijds is het een enorm voordeel: hoe meer mensen je buiten jouw team helpt kansen te benutten, hoe meer ambassadeurs je krijgt voor jouw team. Je trekt makkelijker weer anderen aan die in jouw team willen werken.’ Hoe leerzaam.

Waar zou dit artikel overgaan? ‘Klantbeleving is in vandaag de dag. De meeste organisaties zijn overtuigd van de vele voordelen van een positieve klantbeleving en hebben het daarom hoog op de agenda geplaatst. Veel bedrijven zijn echter nog op zoek naar de wijze waarop zij hun klantbeleving kunnen optimaliseren en welke rol digitalisering hierin speelt. Gaan organisaties voor 100 procent digitaal of moet er nog ruimte overblijven voor echt persoonlijk contact?’ Zelden een nieuwsbrief gezien waarin de intro’s boven de verhalen letterlijk zo gemakkelijk uitwisselbaar zijn als je de knop zoek-vervang gebruikt. Met dit soort standaardintrootjes krijg je mij niet meer aan het lezen. En nu maar hopen dat het geen software is die dit soort gebrabbel produceert. Want de kwaliteit van robots heb ik hoog zitten.

Heeft u gehoord van het Chinese TikTok? Nee, dan moet u dit even lezen. Op andere platformen wordt het Chinese TikTok gehaat en verguisd vanwege de plaatsvervangende schaamte die veel van de korte filmpjes oproepen. Mede door tractie in de westerse wereld sinds de overname van Musical.ly bereikt de onder tieners populaire short-form video-app dagelijks echter zo’n achthonderdmiljoen gebruikers. En is kort geleden de deur verder opengezet voor adverteerders.

Tot slot nog een heerlijk open deurtje, maar misschien niet voor iedereen: ‘We kennen het allemaal wel, je wil een blogartikel schrijven, maar op het moment dat je ervoor gaat zitten ontbreekt het je aan inspiratie. Waar moet je in godsnaam over schrijven? Welk onderwerp is interessant voor je doelgroep? Als je elke keer dat je gaat schrijven eerst moet nadenken waarover je wil schrijven, dan komt er uiteindelijk niet veel op papier te staan. De conclusie is dat al je kostbare tijd is opgegaan aan nadenken over een mogelijk onderwerp voor je blogpost. Zonde!

Een bewezen methode om de productie op te schroeven is het denkproces loskoppelen van het productieproces. Dat kun je doen door periodiek – bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of elk half jaar – een contentbrainstorm en contentmapping-sessie in te plannen. Het is ook mogelijk om deze met elkaar te integreren, zeker als je werkzaam bent binnen een wat kleinere organisatie.’ (Bron FW)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken