[column] Berichten negeren bevordert creativiteit

[column] Berichten negeren bevordert creativiteit
  • Content
  • 22 mei 2019 @ 09:53
  • 19382 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Eerst maar eens de vraag hoe het met je werkgeheugen is gesteld? Volgens wetenschapper Stefan van der Stigchel gebruiken we ons werkgeheugen soms verkeerd.

Hij heeft nieuwe wetenschappelijke inzichten die ervoor zorgen dat je je concentratie langer kunt vasthouden en verleidingen als mails, appjes, trending topics en berichten van vrienden en kennissen even kunt negeren. Dat bevordert de creativiteit en de kwaliteit van wat we doen. Op bestebusinessevents.nl kun je er meer over lezen.

Carolien Vader is onlangs met een nieuw boek gekomen dat de contentmarketeer helpt om zijn werk beter te doen. Ik pik enkele adviezen uit het boek om de kwaliteit ervan te onderstrepen: doelgroeponderzoek kan op veel manieren. Verreweg het makkelijkst en goedkoopst is zelf-doen. Volg hashtags en kijk hoe discussies over bepaalde onderwerpen verlopen op social media. Kijk welke vragen mensen stellen. Probeer trends en ontwikkelingen te spotten. Je kunt niet vaak genoeg kijken op Google Trends. Dat is een gratis dienst waarmee Google zoekgedrag analyseert. Daar kun je zien hoe het gebruik van bepaalde zoekwoorden zich over een langere periode ontwikkelt.

In het boek veel informatie over contenttheorieën, zoals het HHH-model van Google. HHH staat voor help, hub en hero. Het helpt om gelaagdheid in een contentstrategie aan te brengen. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten content. Elke soort heeft een eigen functie en zegt iets over de impact die content heeft op de gebruiker.

Inspirerend is het hoofdstuk over content-automatisatie waarin Vader uitlegt hoe je op basis van een productie, een interview of een reportage 36 publicatiemomenten genereert verspreid over de diverse kanalen die je als contentmarketeer tot je beschikking hebt.

Het Content Playbook van Carolien Vader is een absolute aanrader.

Voor wie eens op een andere manier naar zichzelf als manager wil kijken is er de ‘organisatiebloem’. Ja heus. Hoe kom je erop. Maar wellicht leidt het tot nieuwe inzichten over jezelf. ‘De organisatiebloem bestaat uit twee onderdelen: de bloemknop en stengel. Om met die laatste te beginnen: een stengel heeft twee eigenschappen. De lengte en de dikte. De lengte staat voor de stagedimensie. Hoe verder je jezelf op het vlak van stage hebt ontwikkeld, hoe beter je inzicht in je eigen psyche en je overzicht van jouw afdeling en organisatie in relatie tot de maatschappelijk context. De dikte van de stengel, die staat voor state-ontwikkeling: blijf je overeind bij een storm? De bloem zelf vertegenwoordigt de skill-dimensie. Het middelpunt van de bloem staat voor de kern van de zaak: het bestaansrecht van een organisatie of team. Daaraan liggen drie bloembladen die de hoofdaccenten van een organisatie vertegenwoordigen: het individu, de organisatiecultuur en de structuur (Ik, Wij en Het). Omdat deze drie gebieden elkaar beïnvloeden overlappen de bloembladen elkaar.’ Kunt u het nog volgen? Hier wordt het uitgelegd: mt.nl. Ik durf niet verder te citeren omdat ik er kriebels van krijg.

Deze doet het misschien wel goed: ‘Gamification om gedrag te veranderen. Gamification is het toepassen van motiverende elementen uit games in de ‘echte wereld’. Wikipedia zegt hierover: ‘Onder gamificatie verstaat men het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Hoe deden we dit vroeger eigenlijk? Is de wereld zo veranderd dat een goed en bevlogen gesprek met je medewerkers niet meer werkt?’

Op marketingfacts.nl deze week een artikel van Lotte Willemsen, lector communication in the Networked Society aan de Hogeschool Rotterdam, met als kop ‘zo effectief zijn brand stories écht’.

Ik lees: ‘Verhalen zijn met name effectief in het beïnvloeden van mensen, als ze zorgen voor narratieve transportatie.’ De lezer of kijker gaat in zo’n geval op in het verhaal. Hij kan zich goed vereenzelvigen of herkennen. Wanneer een verhaal daar in slaagt, ook commerciële verhalen, dan werken ze. En volgens Willemsen zijn dergelijke verhalen van consumenten sterker dan die van professionals. Dat zou blijken uit onderzoek. Ze haalt overigens wel de contentmarketing hoogleraar Ed Peelen aan, die zich heeft uitgelaten over de matige kwaliteit van de content die tegenwoordig wordt gemaakt.

Vervolgens geeft ze aan dat marketeers professionals zijn in het creëren van relevante content. Maar dat geldt ook steeds vaker voor consumenten. Met behulp van een smartphone en enkele editing-apps kan ieder persoon aansprekende content creëren en delen, hoewel consumenten minder professionele content creëren. Verwarrend.

Al met al is het een interessant, maar tegelijkertijd ook verwarrend artikel. Er wordt verwezen naar verschillende onderzoeken, zonder resultaten te noemen. Hoe overtuigend de kop boven het artikel ook is, het verhaal geeft weinig onderbouw. Dat is jammer, want die is er vast. Als je geïnteresseerd bent dan kun je een uitgebreider Engelstalig artikel downloaden, als je tenminste betaalt. Maar de opwarmer van Willemsen nodigt daar niet echt niet toe uit. Gemiste kans.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken