[column] Opstarten als je starten bedoelt, wat zeg jij?

[column] Opstarten als je starten bedoelt, wat zeg jij?
  • Content
  • 14 mei 2019 @ 09:49
  • 14113 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Jos Govaart schrijft een interessant verhaal op een collega-website. Hij vraagt zich af waar je als communicatieafdeling je energie op moet richten.

Content moet in de eerste plaats verzorgd zijn, relevant wezen en gedeeld kunnen worden. En hoe unieker hoe beter. Hij hecht veel waarde aan de factor vertrouwen. Lees zijn vijf adviezen. Het kan geen kwaad ze in je geheugen te prenten. (Bron)

Erwin Blom van Fast Moving Targets deelt deze week in editie #398 zijn stokpaardjes. Dit zijn ze: ‘Samen weten we meer. We gebruiken de kennis en kunde die in groepen voorhanden is nog maar mondjesmaat. Deel je kennis. Door je ervaringen en kennis te delen, prikkel je anderen om die van hen toe te voegen en word je dus wijzer. Kijk naar buiten. Wat in je eigen wereld speelt, dat weet je vaak wel, veel kun je leren van andere vakgebieden.’ Hij gaat er in een van zijn dagelijks nieuwsbrieven uitgebreid op in. Prikkelende informatie.

Dit artikel op Marketingfacts.nl prikkelt ook wel: ‘Een van de langst durende debatten in marketing- en saleskringen: wat is beter, short copy of long copy? De short-fans prediken short copy omdat mensen tegenwoordig weinig lezen en er dus geen reden is om long-form copy te schrijven. De aanhangers van long-form copy geloven dat copy het geheim is tot sales-succes. Beide zijn waar, maar om online verkoopsucces te bereiken geniet long-form copy de voorkeur, omdat long-form content beter rankt in Google en dus meer bezoekers ontvangt.’ Het roept wel een reeks vragen op. Heb ik iets gemist ten aanzien van debatten over korte en lange verhalen? Waarom prevaleert volgens sommigen het korte verhaal? Waarom zijn de langere verhalen de sleutel voor succes? En uit welk onderzoek blijkt de voorkeur voor long-form copy? Het is aardig als je iets beweert, maar als deze uitspraken worden gevolgd door een blog over de inzet van long copy, is eigenlijk het hele verhaal per direct ongeloofwaardig. Zo kun je alles recht praten wat krom is. Ik schrijf het bijna wekelijks, als je iets beweert, kom dan met facts. Les één op de school van journalistiek.

LVB een van de grote contentmarketingbureaus in ons land en voegt een designtak toe aan zijn crew. Slim. Design is vaak een ondergeschoven kindje, maar uiteindelijk geldt dat alles wat je visueel kunt maken geen woorden nodig heeft. En zelf doen is goedkoper dan inkopen. ZZP’ers krabben zich wellicht achter de oren. Maar als bureau moet je steeds meer investeren om de regie in eigen hand te houden. Door design aan je team toe te voegen bijvoorbeeld.

Heel kort iets over deze kop: ‘Instagram: tips voor het opstarten van je zakelijke account’ (FW). Wat een verschrikkelijke contaminatie, een stijlfout bedoel ik. Dat in de digitale wereld het woord opstarten is ingeburgerd wil nog niet zeggen dat een redacteur dit in een artikel kan gebruiken. Deze voorbeelden leen ik van de website www.spellingenzo.nl.

Optelefoneren: ‘telefoneren’ en ‘opbellen’.

Door de war zijn: ‘in de war zijn’ en ‘door elkaar halen’.

Onderdeel uitmaken van: ‘deel uitmaken van’ en ‘onderdeel zijn van’.

Zich beseffen: ‘beseffen’ en ‘zich realiseren’.

Mijn mobiel is kwijt: ‘ik ben mijn mobiel kwijt’ en ‘mijn mobiel is weg’.

Vertellen tegen iemand: ‘zeggen tegen iemand’ en ‘vertellen aan iemand.’

Zwaar wegen: ‘zwaar zijn’ en ‘veel wegen’.

Irriteert zich aan: ‘ergeren aan’ en ‘irriteren’.

Snel lopen: ‘hard lopen’ en ‘snel zijn’.

Opstarten: ‘starten’ en ‘op gang brengen’.

Tot slot, onder de titel ‘Pompen en toch verzuipen’ staat op clubracer.be een interessant verhaal van Kathleen Rutten voor redacties van gedrukte media die het hoofd boven water proberen te houden. Met realistische how to-tips. Op zijn minst even scannen als je nog steeds blaadjes maakt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken