[column] Vier jonge professionals over artificial intelligence

[column] Vier jonge professionals over artificial intelligence
  • Content
  • 2 mei 2019 @ 15:22
  • 17154 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentEvenementDigitaal

Artificial intelligence en menselijke creativiteit: hoe breng je dit nader tot elkaar? Vier jonge professionals gaven antwoord op die vraag, tijdens de zesde editie van Content Marketing Fast Forward op 11 april.

Tijdens het drukbezochte congres was een aantal interessante keynote speakers aan het woord. Paul Roetzer, de oprichter van het Marketing Artificial Intelligence Institute startte de middag. Daarna volgden Irina Pashina (SAP), Mikey Mooguire (The Daily Moo en Wunderground Music), Angela Pham (Facebook) en Jason Miller (Microsoft). 

Een bijzonder leuk deel van het event was het panelgesprek met vier jonge professionals uit het contentmarketingvak. Zij hebben hun eigen kijk op en ervaring met AI, op zowel persoonlijk als op werkgebied. De factor tot succes zit vaak in het individu zelf. Het gaat er om of de mensen die het werk uitvoeren, het juiste gevoel hebben en de plannen kunnen dragen. Het gesprek was interactief: het publiek kon meepraten/vragen stellen en ook de keynote speakers praatten mee.

Bang of niet?

'Wie is er bang voor technologie?', vraagt Bert van Loon in de rol van moderator. Een paar handen uit het publiek. 'Wie niet?' Meer handen uit het publiek. Tessa en Noortje zien persoonlijk alleen maar kansen en vooral ook uitdaging om de technologische vooruitgang te omarmen en zaken goed aan te pakken. Ze willen tools om hun werk beter en efficiënter te kunnen doen. Als voorbeeld geeft Noortje dat ze op het werk urenlang zoeken naar juiste influencers. 'Met de juiste tools kan dat veel sneller.' Margot is veel tijd kwijt om up to date te blijven; alle kanalen volgen kan soms overweldigend zijn. Ze ziet in dat AI haar persoonlijk kan helpen om alles in betere banen te leiden. Voor Bart kan het niet snel genoeg gaan: ook hij wil processen vereenvoudigen en versnellen. 'Een tool om, bijvoorbeeld, de creaties van collega’s te checken of ze brandfit zijn, dat scheelt tijd.' Al met al lijkt niemand echt bang te zijn. Irina’s grote angst is als de AI voor de slechte dingen in het leven gebruikt worden. Want hoe je het ook wendt of keert: emoties zijn niet door machines over te nemen. Paul Roetzer begrijpt het als er angst is voor AI. 'Maar', zegt Paul, 'het gaat toch gebeuren, dus je kunt er maar beter induiken. Misschien heb je er dan een positieve invloed op.'

Bereid je voor, maar hoe dan?

Bart: 'Trial and error.' Ook lezen en trainingen zijn voor deze groep jonge mensen een goede basis. Margot, Noortje en Tess zijn het erover eens dat je nieuwsgierig en kritisch moet blijven. Veel luisteren naar de verschillende zienswijzen en probeert te analyseren wat mensen nodig hebben en wat zij zelf nodig hebben. Margot: 'Is technologie het probleem of juist de oplossing?” Angela leest veel en voegt er nog aan toe dat je in gesprek moet blijven met de mensen die de techniek mogelijk maken. Mikey zegt: “Gewoon proberen, veel lezen en leren van fouten die anderen maken. De kloof tussen generaties wordt alsmaar groter als je niet bijblijft.'

En dan is het 2025

'Welke technologie moet er dan zijn om jullie werk geweldig te maken?' Bart reageert meteen. 'Ik wil een audience-bot. Het zal me vertellen of mijn concept kansen op succes biedt. Voordat het online gaat, wil ik al weten of het relevant is. Ik wil weten wat het effect van mijn kunst is op het publiek.' 'Ik zou iets willen dat me helpt het ‘skill level’ te meten van de mensen met wie ik praat', lacht Tess. 'Dan weet ik welke tone of voice ik moet aannemen zodat we elkaar beter begrijpen.' Margot wil een robot die de reguliere, gewone zaken van haar overneemt. Zodat zij tijd heeft om na te denken over andere dingen. Irina beaamt dat: 'Graag ook een apparaat dat mij helpt sneller en efficiënter te leren.' Mikey heeft er ook al over nagedacht. Voor hem graag een machine die de crap mail weggooit. Dan, met een grote glimlach: 'And augmented coffee. Please.'

Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

 
Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken