[column] De soft skills van een content marketeer

[column] De soft skills van een content marketeer
  • Content
  • 4 jul 2019 @ 09:49
  • 12055 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • VoiceE-commerce

Je mag aannemen dat een content marketeer zich inmiddels voldoende hard skills eigen heeft gemaakt om uit te blinken of als expert binnen een bureau of bedrijf te functioneren. Hij beschikt over veel kennis op het gebied van strategie, AI, seo en wat moet je meer weten als deskundige in dit vakgebied. Maar hoe zit het met zijn soft skills?

Ik sprak onlangs een jonge talentvolle content marketeer die was aangenomen bij een ngo om een nieuw platform gericht op de eigen medewerkers op te zetten en te vullen met relevante content uit de eigen organisatie. Betrokkene kreeg een maand de tijd om voldoende content boven water te halen om een aftrap te maken. Dat vraagt naast creativiteit om behoorlijk wat empathie, overtuigingskrant en aanpassingsvermogen.

Ga er maar aan staan. Met al die deskundige collega’s moet je discussies aan over wat ze te vertellen hebben, selecteren, afwijzen, nee zeggen of aansporen om nog eens kritisch te kijken. Met andere woorden: tactvol handelen, onderhandelen, weten hoe je vriendelijk kunt zijn zonder boos te worden of juist persoonlijk. Vertrouwen opbouwen. En of het nu om een content marketeer gaat die shopt in de eigen organisatie of een externe deskundige die informatie uit een organisatie moet halen. Goede soft skills horen onlosmakelijk bij het content marketing vak. Wie zijn kennis op dit terrein wil verbeteren zou kunnen zoeken op leiderschapstrainingen. Er zijn er nogal wat.

Op Frankwatching gaat John Verhoeven deze week op hetzelfde onderwerp in vanuit de vraag: ‘Hoe betrek je je collega’s bij de contentstrategie?’ Goed om te lezen als het onderwerp je interesseert.

Verder deze week: ‘Albert Heijn kent als een retailer uiteenlopende proposities naast de supermarkten. Denk bijvoorbeeld aan de AH-recepten, de AH-boodschappenlijst en de AH-bezorgservice. Deze drie diensten zijn verbonden met Google Home. Vraag bijvoorbeeld hoe je een bepaald recept moet maken en AH wordt jouw persoonlijke keukenhulp. Of vraag eens wanneer de bezorger komt. De voice assistant geeft je direct antwoord. Daarnaast kun je direct boodschappen toevoegen aan je boodschappenlijst. Hoe handig is dat?’ Deze tekst komt van bijgespijkerd.nl en is onderdeel van een verhaal over het snel toenemende succes van Voice. Voice wordt weldra een dominant kanaal in de marketingmix, want consumenten verwachten gewoon dat organisaties service verlenen via dit kanaal. De winnaars van de meeste marketingawards en content marketingawards van de afgelopen jaren hebben met Voice het voortouw genomen. AH, KLM, Philips, MediaMarkt en bol.com laten weer eens zien hoe je trends op het juiste moment oppikt en zo een belangrijke bijdrage levert aan een nieuw en snel groeiend marketingkanaal.

Ook van bijgespijkerd.nl: ‘Voor Google maakte het vroeger minder uit hoe lang een blogartikel was. Wanneer een bepaalde term bijvoorbeeld tien keer voorkwam in het blogitem, besloot de zoekmachine dat het artikel over dat woord ging. Sinds de introductie van algoritmes als Hummingbird is de rol van keywords bij het maken van relevante blogartikelen veel kleiner geworden. Google probeert tegenwoordig veel meer zelf te begrijpen waar een pagina over gaat. Dit doet het bedrijf door de context in kaart te brengen. Aan de hand van die informatie wordt dan een rangschikking opgemaakt voor de autoriteit van een pagina in relatie tot het onderwerp.’

Boeiend om te lezen: een verhaal over marketplaces op emerce.nl. Vormen ze een keerpunt in e-commerce, of wil de consument uiteindelijk toch anders? Google werkt aan zijn relatief nieuwe dienst Shopping Actions. Daarbij belanden consumenten niet langer op de site van de aanbieder, zoals bij het vergelijkingstool Google Shopping, maar wordt de bestelling direct afgehandeld – op commissiebasis. De zoekgigant is er al actief mee in de Verenigde Staten en Frankrijk, en mikt voor succes op integratie met andere van zijn producten. Meer weten? Lees hier het hele verhaal op emerce.nl.

Cor Hospes deze week in zijn nieuwsbrief: ‘Content marketing. Kijk eens goed naar die twee woorden. Content en marketing. Op welke van de twee leg jij de klemtoon? Gaat het over content die jij inzet voor marketing? Of over marketing van jouw content?

In het eerste geval fungeert content als bijproduct. Als die spreekwoordelijke kers op de taart. Als smeermiddel, als hulpje in de marketing- en saleshuishouding. Oftewel een dingetje voor erbij. En dan kan content uit zichzelf nimmer waardevol en succesvol zijn.’ Ik ben het niet eens met deze opvatting van Cor. Bij content marketing is content wel degelijk dienstbaar aan een marketing communicatiedoelstelling. De collega’s schrijven in een aankondiging van een event over content marketing: ‘Hoe help je jouw doelgroep verder? Door hem precies aan te reiken wat hij op een bepaald moment nodig heeft. Met content die ertoe doet. (Hoe je dat doet hoor je op Content19. Een dag voor marketing- en communicatieprofessionals over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing).’

Tot slot de Rembrandt-krant die bij 3,5 miljoen Nederlanders op de voordeurmat is gevallen. Ik heb alleen de voorpagina’s mijn scherm zien passeren. Ik hoop dat ik van gedachte verander als ik de krant over enkele weken in handen heb. Maar deze voorpagina heeft voor mij het karakter ‘Het maakt niet uit hoe erover geschreven wordt, als er maar over geschreven wordt.’ Ik kan me zo maar voorstellen dat er nogal wat Nederlanders zijn die met kromme tenen deze krant uit de brievenbus halen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken