[column] Influencer marketing: het hoeft niet altijd mega

[column] Influencer marketing: het hoeft niet altijd mega
  • Content
  • 2 aug 2019 @ 10:41
  • 15886 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Influencermarketing

Inmiddels is ook in ons land het aanbod influencers enorm gestegen, CBS meldt zelfs een stijging van 44%. Bovendien lijken ook steeds meer online marketeers de kracht van deze vorm van marketing te ontdekken.

Uit onderzoek van Linqia blijkt namelijk dat maar liefst 39% van de marketeers afgelopen jaar meer budget vrijmaakten voor influencer marketing

Vast onderdeel van online marketing strategie
Door de jaren heen is influencer marketing echt upcoming geworden. De meeste bedrijven begrijpen inmiddels wat een geweldige resultaten influencer marketing hen kan opleveren en hebben hiervan dan ook een vast onderdeel van hun online marketingstrategie gemaakt.

Anno 2019 zijn er veel Nederlandse influencers, die je kunt onderverdelen in de volgende categorieën:

  • Mega-influencers: meer dan 1.000.000 volgers
  • Macro-influencers: tussen de 100.000 en 1.000.000 volgers
  • Micro-influencers: tussen de 5.000 en 100.000 volgers
  • Nano-influencers: tot 5.000 volgers


Met welke influencers kun je het beste een samenwerking aangaan?

Bij het aangaan van een samenwerking met een invloedrijke Nederlander lijkt het in eerste instantie logisch om voor de influencer met de meeste volgers te gaan. Wie bekend is met de wereld van influencers kent vast en zeker namen als Nikkie Tutorials en Enzo Knol. Dit zijn populaire mega-influencers waarmee bedrijven graag een samenwerking aangaan. Is het echter wel verstandig om nog steeds met deze giga namen samen te werken? In veel gevallen zou ik het inmiddels afraden. En dat heeft een aantal redenen.

Mega-influencers en macro-influencers: veel volgers, maar weinig engagement
Vooral mega-influencers zijn inmiddels wel BN’ers te noemen. De groep volgers en kijkers van deze BN’ers is inmiddels zo groot dat de doelgroep niet specifiek genoeg meer is. Daarnaast is gebleken dat een influencer met een stuk minder volgers veel meer engagement met zijn volgers heeft, veel groter dan de engagement die een mega-influencer met zijn doelgroep heeft.

Micro-influencers: persoonlijker en geloofwaardiger

Een micro-influencer is iemand met op sociale media tot ongeveer 50.000 volgers. De relatie van een micro-influencer tot volger is doorgaans veel persoonlijker dan bij de grote namen. Vaak post een micro-influencer ook alleen over onderwerpen waarin hij of zij zelf geïnteresseerd is. Door het kortere lijntje tussen volger en influencer en de gemeenschappelijke interesses kunnen volgers zich sneller identificeren met een micro-influencer. Daarnaast gaan de meeste micro-influencers alleen samenwerkingen aan waar ze zelf achter staan. Hierdoor komen zij veel geloofwaardiger op hun volgers over als ze een merk of product promoten.
De doelgroep van een micro-influencer is kleiner, waardoor je een specifiekere groep mensen bereikt. Tevens is voor het samenwerken met een kleinere, invloedrijke Nederlander vaak geen tot weinig budget nodig. Een micro-influencer is namelijk veel meer geïnteresseerd in een oprechte samenwerking dan het krijgen van de hoofdprijs voor de samenwerking. Dat komt doordat de micro-influencer vaak op zoek is naar meer bereik en jij ze dat kan bieden.

Nano-influencers: specifieke doelgroep en lokaal hoge betrokkenheid

Sinds een aantal maanden lijkt zelfs het samenwerken met een nano-influencer een stuk interessanter en strategischer te zijn dan het samenwerken met een mega-influencer. Een nano-influencer heeft tot 5.000 volgers. Een groot aantal van deze influencers heeft niet eens door dat ze invloed hebben op de wereld om zich heen. Toch hebben ze, vaak lokaal, juist erg veel invloed. Zo kunnen zij juist de mensen in hun naaste omgeving beïnvloeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan familie, vrienden en de inwoners van het dorp of stad waarin zij wonen.

Is de mega-influencer out of running?

Nee, zeker niet! Het ligt er namelijk maar net aan wat je wilt bereiken met influencer marketing. Ben je op zoek naar meer naamsbekendheid of awareness over een bepaald onderwerp? Dan is het nog steeds aan te raden om hiervoor een of meerdere mega-influencers in te schakelen.

Succesvolle samenwerking tussen Interpolis en mega-influencer Marije
Interpolis zette kort geleden nog een succesvolle samenwerking op met Marije, vlogger op het kanaal van ‘Dit gebeurt er als’. Zij nam begin dit jaar tijdelijk afscheid van de influencer wereld vanwege een burn-out. Interpolis ging hierna de samenwerking met haar aan om geestelijke gezondheid onder de aandacht te brengen.


Ben je echter juist op zoek naar iemand die meedenkt, vaak meer deelt dan waar om is gevraagd en een hogere engagement heeft? Iemand waarbij de kans groot is dat de volgers door het zien of lezen van een social mediabericht ook daadwerkelijk actie gaan ondernemen? Dan raad ik toch aan om voor een kleinere influencer te gaan.

Renée van der Hoff is PR-adviseur en expert op het gebied van influencermarketing. Sinds 2018 runt zij Desk Dertig zo goed als volledig locatie onafhankelijk. Zie voor meer informatie: www.deskdertig.nl

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken