[column] Generatie Alpha en het belang van influencers in hun leven

[column] Generatie Alpha en het belang van influencers in hun leven
  • Content
  • 18 sep 2019 @ 09:59
  • 11561 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social mediaDoelgroepenInfluencermarketing

Uit recent onderzoek van Wunderman Thompson Commerce blijkt dat meer dan de helft (55%) van de kinderen in het VK en de VS tussen de 6 en 16 jaar - Generatie Alpha - een product wil kopen dat hun favoriete YouTube- of Instagram-ster gebruikt of draagt.

Het nieuwe Generatie Alpha-rapport benadrukt het toenemende belang van influencers in het leven van de volgende generatie shoppers. Beroemdheden die met name bloggen en vloggen (25%) hebben samen met vrienden (28%) en familie (21%) de meeste invloed op het koopgedrag van Alpha’s.

 

Influencers concurrentie voor retailers

14% van deze generatie wil graag zien dat hun favoriete influencer in de toekomst een eigen winkel gaat exploiteren. Als socialmediapersoonlijkheden partnerships aangaan met retailers of zelf een retailer worden, dan kan het retaillandschap er heel anders uit gaan zien.

Als influencers zelf retailer worden, dan kan het retaillandschap er heel anders uit gaan zien

Voor bestaande retailers en merken betekent dit meer concurrentie. Om deze reden is het belangrijk voor organisaties om de band tussen influencer en consument te erkennen en de evolutie van deze stijgende trend te blijven volgen.

 

Online video’s populairst bij Generatie Alpha

Social media oefent grote invloed uit op Generatie Alpha en dat moet niet worden onderschat. De meerderheid (57%) van de kinderen geeft aan dat het zien van advertenties van producten op Instagram al voldoende is om verleid te worden tot een aankoop. Hierbij speelt het type content een belangrijke factor.

Om Alpha’s te bereiken hoef je overigens niet in radio-advertenties te investeren; slechts 1% laat zich hierdoor beïnvloeden

Online video’s zijn met 24% duidelijk het populairst, op de voet gevolgd door socialmediaposts (19%) en tv-advertenties (19%). Om Alpha’s te bereiken hoef je overigens niet in radio-advertenties te investeren. Slechts 1% laat zich hierdoor beïnvloeden.

 

Amazon geliefd bij Generatie Alpha

E-commerce-gigant Amazon heeft blijkbaar geen influencermarketing nodig. Met hun service first-aanpak beïnvloeden zij elke generatie shoppers, ook Generatie Alpha. Amazon is één van de tien meest erkende en geliefde merken onder deze doelgroep.

Er is zelfs een kleine groep (12%) Alpha’s die oprichter Jeff Bezos bij naam kent

Alleen McDonald’s, Disney, Netflix, Facebook, Coca-Cola, Google en Nintendo zijn meer geliefd. 84% van de 6 tot 16-jarigen heeft van Amazon gehoord. Een groot gedeelte van deze groep (70%) is ook bekend met Amazon’s loyaliteitsprogramma Prime en er is zelfs een kleine groep (12%) Alpha’s die oprichter Jeff Bezos bij naam kent.

 

MVO streepje voor bij Alpha’s

Heb je als ondernemer geen uitgebreid dienstenpakket of loyaliteitsprogramma, dan zou je ook kunnen inspelen op andere wensen en verwachtingen van Generatie Alpha. 66% van de Alpha’s koopt namelijk graag bij bedrijven die is goeds doen voor de wereld. Milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen loont en daarmee heb je bij de Alpha’s een streepje voor op Amazon.

 

Generatie Alpha wil shoppen via de hersenen

Ondernemers moeten niet alleen nadenken over hun strategie voor de komende één of twee jaar, maar ze moeten zich ook afvragen waar ze over vijf tot tien jaar staan. Over tien tot twintig jaar verwacht 19% van de jongeren producten te kopen in een fysieke winkel. Het hebben van een fysieke winkel blijft in de komende jaren dus relevant.

Het hebben van een fysieke winkel blijft in de komende jaren dus relevant

11% van de jongeren ziet het voor zich dat zij over tien jaar vanuit hun gedachten producten gaan kopen. Ze geloven zelfs dat ze meer zullen shoppen via deze zogenaamde ‘brain computer interfaces’ dan met voice-assistenten (9%) of social media (5%).

 

Toekomst

In de toekomst zullen bedrijven met retailreuzen zoals Facebook en Amazon moeten samenwerken, om ervoor te zorgen dat klanten hun goederen en diensten ook via deze retailgedreven ecosystemen kunnen kopen. Retailers en merken moeten daarnaast zorgen dat hun eigen consumentenplatforms klanten aanmoedigen om rechtstreeks via hen te kopen. De enige manier waarop retailers en merken dit kunnen doen is door te kijken naar diensten, producten en ervaringen die de koopkracht van Generatie Alpha weet te vangen.

 

Dit artikel is geschreven door Tim Bosch, Growth Marketing Director EMEA bij Wunderman Thompson Commerce. Klik hier om het hele rapport Generatie Alpha te downloaden. De headerfoto is van Sun Lingyan via Unsplash.

 

In juli 2019 werden in totaal werden 4.001 consumenten tussen de 6 en 16 jaar oud via een online tool geïnterviewd. In opdracht van Wunderman Thompson Commerce werd dit onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau CensusWide.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken