[column] Is contentmarketing eigenlijk inbound marketing?

[column] Is contentmarketing eigenlijk inbound marketing?
  • Content
  • 27 sep 2019 @ 11:00
  • 11343 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Zit ik een stuk te lezen dat gaat over digitale assets en content assets. ‘Zorg voor één centrale opslag voor alle digitale assets. Dit heeft als belangrijk voordeel dat alle content makkelijk terug te vinden is voor alle betrokkenen.'

'Dit stimuleert samenwerking tussen verschillende afdelingen en locaties.’ Het klinkt onnozel, maar ik heb geen idee waarover dit gaat. Ik ga twijfelen aan mezelf. Ben ik nu echt op een leeftijd gekomen dat ik uitgespeeld ben, buitenspel sta om het nog een beetje erger te maken?

Ik download het bijbehorende whitepaper. Het blijkt een plat verkoopverhaal te zijn, zonder dat echt duidelijk wordt wat er wordt verkocht. Een digital asset management-systeem, begrijp ik. Schrijvers die wat aan het papier hebben toevertrouwd en de lezer vergeten zijn. Gelukkig stelt de VAR vast dat ik niet buitenspel sta.

Sitecore, de producent van dit warrige verhaal, zou een professional moeten inhuren om er een begrijpelijk verhaal van te maken dat er ook echt toe doet. Contentmarketing gaat over conversie leest u verderop in dit stukje, en dat kan alleen als de content begrijpelijk is.

Wel leuk om te lezen: zoek je onderwerpen waarmee je scoort met contentmarketing? Google Autocomplete bevat een schat aan informatie, tipt Sprout-expert Kevin Vertommen. In zoekresultaten krijg je alle informatie om interessante content te creëren die mooi aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Vertommen geeft een aardig stappenplan om te leren hoe het werkt.

In dat verband is het ook de moeite waard meer te lezen over het fenomeen pillar pages. Iedere marketeer die hoog in Google wil scoren op organisch zoekresultaat, doet er goed aan de website content om te bouwen tot pillar page. Naast de zoekresultaten bieden de pagina’s bovendien een positieve gebruikerservaring voor de bezoekers van de website. Lees maar.

Dat geldt ook voor linkbuilding. Dit is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Essentieel voor je positie in zoekmachines zoals Google, dat ziet links naar jouw website namelijk als een stem van iemand. En hoe meer stemmen je krijgt, hoe relevanter en waardevoller Google jouw website zal zien.Linkbuilding en pillarpages kwamen uitgebreid aan de orde bij de presentatie van het boek Scaling up Content Marketing.

Als initiator van de bijzondere Leerstoel content marketing blijf ik natuurlijk geïnteresseerd in nieuws van het UVA-front over het vak. Ed Peelen die alweer vier jaar de bijzondere leerstoel bezet, heeft samen met Henk Jacobus en Andries van Oers het boek Scaling Up Content Marketing geschreven, uitgegeven door Forty7. Ik moet even wennen aan het feit dat de uitgave in het Engels is geschreven. Maar gelukkig laat het boek zich makkelijk lezen. Als ik Henk Jacobs voorafgaand aan de ontwikkelingen in het vakgebied vraag naar de belangrijkste ontwikkelingen verzucht hij dat hij blij is dat eindelijk tot de collega’s begint door te dringen dat content marketing om conversie gaat. Wat heeft een mooi verhaal voor zin als je vooraf niet duidelijk stelt wat je ermee wilt bereiken en hoe je meet of je die doelen ook daadwerkelijk haalt. In het boek wordt contentmarketing als volgt omschreven: Content marketing is a marketing and business process of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience - with the objective of driving profitable customer action.  Anders gezegd: ‘Contentmarketing is een marketing- en bedrijfsproces waarbij waardevolle, relevante en consistente inhoud wordt gemaakt en gedistribueerd om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te verwerven - met als doel winstgevende klantacties te stimuleren.’ Toen men twintig jaar geleden aan mij vroeg wat ik eigenlijk deed, zei ik dat ik verhalen maakte die werden gebruikt voor het vinden en binden van klanten. Ik zat er toen niet ver naast. Het boek beschrijft alle aspecten van content marketing, geeft voorbeelden. Interessant zijn de onderdelen die gaan over content marketing en de organisatie van een merk of bedrijf. Als je het goed doet, zit content marketing in alle haarvaten van een onderneming en wordt zo leading bij de communicatie.

Het boekje zet op een plezierige manier alle aspecten van het vak op een rij, en is daarmee ook een mooi vertrekpunt voor studenten maar natuurlijk iedereen die meer over het vak wil weten of over de verschillende aspecten van het vak in discussie is binnen of bij het bedrijf waar betrokkene werkzaam is. Hier kun je het boekje bestellen.

Andries van Oers vertelde bij de presentatie van het nieuwe boek, dat content marketing gewoon een vorm van inbound marketing is, ofwel het generen van leads met relevante content Ik moet er even aan wennen. Maar als Henk Jacobs beweert dat het bij content marketing uiteindelijk om conversie gaat, dan heeft Van Oers gelijk dat content marketing eigenlijk inbound marketing is geworden. Maar content blijft king, ook binnen inbound marketing.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken