Wat is het verschil tussen storytelling en storymarketing?

Wat is het verschil tussen storytelling en storymarketing?
  • Content
  • 20 sep 2019 @ 09:37
  • 10060 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Storytelling

Wat viel columnist Sak van den Boom op deze week bij het grasduinen in het aanbod van contentmarketing? Een nieuw boek van Hospes, storytelling voor kids, storymarketing als nieuwe term en data-storytelling bij Ajax.

Cor Hospes schrijft in zijn nieuwe boek over contentmarketing: ‘Print is het nieuwe chic. Ik roep het vaak. Daarmee doel ik niet op futloze folders, noch op tijdschriften volgepropt met zielloze advertenties en inhoudsloze branded content. Nee, daarmee doel ik op magazines die in woord en beeld ogen als een cadeautje. Tijdschriften om te bewaren. Om te koesteren. Papier gemaakt uit liefde voor papier. Dat komt omdat papieren magazines tastbaarder zijn. Iets vasthouden, iets aanraken, dat voelt gewoon fijner in een tijd waarin bijna alles verloopt via een schermpje. Het prikkelt al je zintuigen – ja, ik ben ook zo'n malloot die aan papier snuffelt. Een krant, direct mail, een brochure, een magazine: met papier creëer je meer aandacht.’ Het nieuwe boek van Cor Hospes heet: De power van een contentplatform (Uitgeverij Boom).

Iets vasthouden, iets aanraken, dat voelt gewoon fijner in een tijd waarin bijna alles verloopt via een schermpje.

Op Marketingfacts een interessant verhaal over het ecosysteem van een klant en hoe je basale blunders voorkomt als je een contentmarketingstrategie uitstippelt.

Ook leuk om te lezen is een verhaal van Christiaan Snabel op FW over succesvol marketen. Zoals: ‘Blijf niet te veel zelf doen. Dat is veel beter dan je ‘hands-on’-skills te blijven onderhouden. Het is een wedstrijd die je, zeker op termijn, verliest van een specialist. Vijf jaar geleden kwam je met een ‘hands-on’-instelling en wat ‘doe-het-zelf’-werk nog een heel eind. Tegenwoordig zijn specialisten steeds handiger, goedkoper en beter te vinden. Er is ook meer tooling waardoor zij nog veel sneller kunnen werken.’ Een prikkelend statement die mij er aan herinnert hoe ik ooit zelf een bedrijf heb opgebouwd.

In een nieuwsbrief van een lokale bibliotheek valt me op dat er cursussen ‘storytelling voor kinderen’ worden gegeven. Na wat zoeken kom ik op de website ‘Het nieuwe schrijven’ van Dolf Weverink terecht. Met veel informatie over de vraag wat storytelling eigenlijk is. ‘Onthutsend’ maar aan de andere kant erg verhelderend. Lees maar mee: De meeste verhalen over storytelling zijn overdreven. Omdat reclame te weinig effect heeft en duur is, worden andere technieken om jouw organisatie op de kaart te zetten populair, zoals editorial marketing en storytelling. De verhalen over storytelling zijn meestal overdreven, want het is geen recept voor instant succes. Het is wel een goede techniek om containerwoorden en generieke begrippen zoals ‘bij ons staat de klant centraal’ en ‘onze mensen maken het verschil’ emotioneel in te vullen. Bij storytelling draait het om een held die redding brengt. Maar je hoeft geen Superwoman of Superman te zijn om een held te zijn.’

Omdat reclame te weinig effect heeft en duur is, worden andere technieken om jouw organisatie op de kaart te zetten populair, zoals editorial marketing en storytelling.

En deze: ‘Wat is het verschil tussen storytelling, copywriting en contentmarketing? Ze hebben alles met elkaar te maken. Storytelling is een aanpak, een techniek. Je vertelt een verhaal dat laat zien hoe jouw organisatie problemen en vragen oplost. Door de verhaalvorm voeg je drama toe en dat zorgt ervoor dat je verhaal mensen emotioneel raakt. Giet je het verhaal in de vorm van een blogje of een kort verhaal, dan heb je schrijverskwaliteiten nodig. Kijk uit met copywriting, want dan loop je het risico dat de tekst wervend en commercieel wordt. Een authentiek verhaal heeft dat niet nodig. Als je je verhalen publiceert, online (via het web, sociale media) of offline (op papier, in je relatie- of medewerkersblad, of in de krant) dan doe je dat om jouw organisatie met deze content (jouw verhalen) op de kaart te zetten. En dat is contentmarketing.’ Het is maar dat u het weet.

Over ‘branded content’ geen woord op ‘Het nieuwe schrijven’. Pieter Klok, de nieuwe hoofdredacteur van ‘de Volkskrant’ is er niet vies van. Maar op de vraag van Suzanne van Nierop of hij creatief meedenkt met sales over branded content antwoordt hij: ‘Dat is een gevaar. Ik denk dat je dat niet moet doen. Voor je het weet verkoop je je redactionele onafhankelijkheid uit. Maar wel op strategisch niveau. Je moet je er verre van houden, maar het niet uit de weg gaan.’ (Bron)

Op emerce.nl verschijnt plots het woord ‘storymarketing’ in een verhaal van Rob Roelofs. Je hebt e-mailmarketing, influencermarketing, contentmarketing. Daar komt nu storymarketing bij. Expert Willemijn Vader legt uit: ‘Storymarketing is eigenlijk een verzameling van dat alles. Het is marketing bedrijven op basis van de elementen uit het verhaal.’ Er volgt een uitgebreide uitleg. Maar zelfs na twee keer lezen begrijp ik nog niet wat wordt bedoeld. Mogelijk burgert het woord in, anders mag u het snel weer vergeten.

Voor de voetballiefhebbers: data-storytelling bij Ajax uitgelegd. Een open verhaal van Baptiste Jordan op Computable.nl. Enkele quotes: ‘Vijf minuten na de wedstrijd hebben alle spelers hun persoonlijke metrics van de wedstrijd al op hun telefoon. De dag erna worden deze geëvalueerd. Ook wordt gekeken waar spelers zich verder kunnen ontwikkelen en hoe zij ervoor zorgen dat zij het risico op blessures kunnen verkleinen.’ En: ‘Iedere speler die van positie verandert heeft invloed op de positie van de tien teamgenoten op het veld. Beelden zorgen ervoor dat deze situaties en het gedrag van spelers inzichtelijk worden. Het voorkomt bovendien ook discussies: als de ene speler aangeeft dat hij nooit een pass ontvangt van een andere speler kunnen we dit simpelweg bevestigen of ontkrachten met de data die we hebben. De beelden vertellen het verhaal dus als je deze hebt hoef je de discussie ook niet meer te voeren.’ Het is duidelijk dat Ajax een professionele benadering heeft van data-analyse en -storytelling.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken