[column] Interacties worden uiteindelijk allemaal digitaal

[column] Interacties worden uiteindelijk allemaal digitaal
  • Content
  • 28 okt 2019 @ 11:52
  • 12537 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • DigitaalContentMakers

Voor contentmarketeers is een lekker leesbaar stuk over data-driven worden een must. Omdat data driven-content effectiever wordt. MT geeft een verhelderend betoog over hoe je data driven kunt worden.

Zes tips voor een soepele start. Je hebt deskundige collega’s nodig. Je moet helder kunnen formuleren wat je focus is en het zakelijk aspect. Hoe concreter, hoe beter. Je doet het er niet even bij. Even lezen dus. (Bron: MT)

Hier word ik ook warm van: ‘Het interessante van onderzoek is dat het zowel je instincten kan bevestigen als je kan verrassen. Je kunt absoluut te veel onderzoek doen, de kunst is om de sweet spot te raken. Het is beter om twee heldere doelstellingen te hebben dan vier of vijf die je niet goed hebt ingebed in je zakelijke doelstellingen. Veel onderzoeksresultaten verdwijnen in de prullenbak omdat organisaties hun voorwerk niet hebben gedaan en niet weten wat ze ermee willen bereiken.’ (Bron)

Op FW werd ik getriggerd door de afkorting SEA in een artikel met de kop ‘Til door SEA je SEO naar een hoger niveau’. Na lezing van het verhaal werd me niet duidelijk waar SEA voor staat. Dus maar even googlen. SEA staat voor Search Engine Advertising. Weer wat geleerd dus. Het verhaal pretendeert de synergie tussen SEA en SEO optimaal te benutten. Met DSA kan ik een SEA-campagne opzetten. Ik gebruik daarbij ook nog een broad match-campagne (vermoedelijk afgekort met BMC). Ik kom in het stuk verder afkortingen tegen als RSA, CPA, ROAS, CTR, CPC. Misschien moet hier de ‘Taalbrigade’ overheen.

Op de website van Waalwijk/zakelijk kom ik dit onderwerp tegen. Ik had er nog niet over nagedacht. Maar wel interessant: ‘Wat is duplicate content eigenlijk? We spreken van duplicate content wanneer uw website verschillende pagina’s heeft met dezelfde content. Het kan ook zijn dat andere websites informatie van uw website hebben gekopieerd, dan spreken we over external duplicate content. Maar wat is dan het probleem met duplicate content en hoe kunt u dit voorkomen?’ Hier lees je er meer over.

Deze kop op banken.nl, ‘Innovaties in het delen van data geven financiële sector nieuwe mogelijkheden voor waardecreatie’, zette me aan om het verhaal toch maar even te lezen. Want laat je het bijvoeglijke naamwoord ‘financiële’ weg, dan staat er iets dat op elke sector kan slaan. Ook de contentmarketingsector. Hebben leveranciers al eens met elkaar om de tafel gezeten, om met elkaar te bespreken, hoe ze meer hun klanten zouden kunnen betekenen, door op het gebied van data meer samen te werken? Lijkt me de moeite van het overwegen waard. Niet via de brancheorganisatie, nee, wel ondernemers bij elkaar die begrijpen dat je elkaar sterker maakt door samen te werken.

En dan dit nog: Nederlanders blijken influencers totáál niet te vertrouwen, volgt uit onderzoek van marketingbureau Reputatiefabriek. In totaal stelt maar liefst 86 procent van hen influencers te wantrouwen. Ze worden moe van alle gesponsorde producten in hun feed en worden zich steeds bewuster van het feit dat influencers betaald worden om merkproducten te verkopen. De enige groep influencers die men over het algemeen wel vertrouwt, zijn micro-influencers. Dit zijn influencers zoals foodbloggers en fitnessgoeroes, die minder dan 50.000 volgers hebben. (Bron: Sprout)

Verder lees ik diverse verhalen over interacties tussen klanten en bedrijven die straks voornamelijk door machines afgehandeld zullen worden. Het gaat dan om percentages tussen 0 en 80 procent. De conclusie is afkomstig uit het onderzoek ‘Experience 2030: The Future of Customer Experience in … Now’. Hoe lang is het geleden dat we ons niet konden voorstellen dat we reizen voornamelijk digtaal zouden gaan boeken, restaurants zouden gaan reserveren op onze telefoon. Nu verbazen we ons erover als dat niet zou kunnen. Ik heb zojuist een bandenwissel van mijn auto digitaal geregeld, een afspraak bij de tandarts op het scherm gewijzigd, en mijn specialist in het ziekenhuis digitaal verzocht om een medicatie. We, of althans ik, weet niet beter. Bellen met als reactie ‘er zijn nog zeven wachtenden voor u’ willen we echt niet meer. Dus de voorspelling die uit het bewuste onderzoek blijken, verbaast me niets.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken