[column] Eindelijk afscheid van print

[column] Eindelijk afscheid van print
  • Content
  • 4 nov 2019 @ 16:43
  • 10483 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • PrintContent

MPG overgenomen door private equity. Opwinding. MPG stond aan de wieg van het contentmarketingvak. Losgemaakt van de drukkers, die ooit liepen te leuren met de overcapaciteit van hun persen, kan het bedrijf dat drijft op Allerhande eindelijk transformeren richting een echt contentmarketingbedrijf.

Hoe het vak ooit ontstond? Ruim veertig jaar geleden leenden de grote drukkers hoofdredacteuren van grote publieksbladen om bedrijven en instellingen te verleiden een eigen tijdschrift te maken. Overcapaciteit kon tegen elke prijs verkocht worden. De opbrengst ging naar de bottom line. En hoofdredacteuren vonden het leuk, in ruil voor een mooie fles, bij nutsbedrijven,  banken, verzekeraars en NGO’s aan tafel te schuiven om de geheimen van het tijdschrift uit te leggen. Denken vanuit de doelgroep, invalshoeken vinden, en vooral niet producten verkopen. Het ging om het sandwichdenken, de boodschap verpakken. Zo rolde ik het vak in met postgiro/rijkspostspaarbank als eerste grote klant.

Als de grote Hanny van de Horst of Dick Hendrikse zei dat de beoogde coverfoto briljant was, durfde geen enkele ceo daar tegenin te gaan. Te weinig giroblauw of bankgroen waren dan nog de enige argumenten die telden. Binnen het sponsoredmagazinevak, zoals het toen heette, draaide het om de drukorder, later in combinatie met de distributie. In budget was content slechts enkele procenten van het totaal. MPG bleef tot nu onderdeel van een drukker. De grootste. Die nog niet zo lang geleden failliet ging. MPG bleef overeind en is nu losgeknipt. Eindelijk kan het transformeren naar een nog beter contentmarketingbedrijf. Vdbj, mijn kindje, is sinds 2012 onderdeel van MPG. Toen het Amerikaanse Interpublic in 1999 vdbj overnam, een transactie die in 2004 werd afgerond, voorspelden de Amerikanen een grote toekomst voor content. Maar 11 september 2001 gooide roet in het eten. De focus veranderde en men verloor vdbj uit het oog. Totdat MPG het in 2012 overnam. Een veilige haven.

En nu de volgende stap. Hoe moet dat met investeerders die over de schouder meekijken en alleen geïnteresseerd zijn in resultaat? Alleen een constante groei van omzet en resultaat tellen. Maar dan staat MPG een forse transitie te wachten. Hoe lang zal Allerhande print nog bestaan? De digitale transitie waar MPG voor staat, vraagt om nieuwe kennis. Er zijn in ons land weinig bedrijven die het moderne contentmarketingvak tot in de haarvaten begrijpen en hun bedrijfsvoering daarop hebben ingericht. Het is te hopen dat de investeerders van MPG diepe zakken hebben, en die kennis aan MPG kunnen verbinden. Want alleen dan blijft MPG uit de wurggreep van de bottom line en gaat het een gouden toekomst tegemoet, nationaal maar zeker ook internationaal. En niet in de laatste plaats financieel. Contentmarketing is eindelijk los van print.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken