[column] Wat gaat 2020 brengen voor contentmarketeers?

[column] Wat gaat 2020 brengen voor contentmarketeers?
  • Content
  • 16 dec 2019 @ 16:29
  • 9927 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ConsumentenContentStrategie

Tijd voor voorspellingen. Dagelijks komen ze langs in je mailbox. Ik pik de interessantste er voor je uit.

Laten we beginnen met BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Google legt de update zelf uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo de zoekresultaten te verbeteren. In de Verenigde Staten wordt de update al uitgerold en deze zal binnenkort naar Nederland komen. Lees meer over deze en andere SEO-trends op FW in een verhaal van Mark van Tuel.

Een mooi perspectief voor de contentmarkt. ‘Het belang van content leek de afgelopen jaren steeds verder af te nemen. Zo niet dit jaar. Voor 2020 staat content weer op nummer één bij veel van de ceo’s. Er wordt in 2020 extra geïnvesteerd in content en rechten en het gaat hierbij vooral om bewegend beeld. Video, video en nog eens video, daar draait het volgens een van de ceo’s om. De inkomsten uit plaatje – tekst worden minder interessant.’ Op de website van onze collega’s een overzicht van de speerpunten van volgend jaar en de grootste uitdagingen van ceo’s van mediabedrijven.

John Verhoeven signaleert op FW de belangrijkste contentstrategie-trends voor 2020. ‘Die gaan meer over nieuwe manieren van samenwerken dan over de doorbraak van technische innovaties. Het wordt het jaar van de menselijke inhaalslag. Nee, even geen baanbrekende en disruptieve tools, graag. Maar: focus op betere samenwerking, meer personal coaching en een betere verbinding met je collega’s en je publiek.’

Marc de Groot, online consultant, gaat in op de belangrijkste online marketing trends voor 2020. ‘De recente move van Instagram om het verbergen van likes toe te passen en op grote schaal te testen zou wel eens een voorbode kunnen zijn van een grote ontwikkeling met veel impact. Deze ontwikkeling zou er voor kunnen gaan zorgen dat Influencers het vanaf 2020 een stuk moeilijker gaan krijgen. En dat terwijl ze dit jaar al te maken hebben gehad met de verschuiving van de inzet van influencers. Steeds vaker werden al micro-influencers ingezet.’

Als je mee wil praten over de laatste trends, lees dan Tristan Lavender. Hij is global content editor bij Philips. Hij verwoordt scherp welke ontwikkelingen we zien, maar dat het niet altijd slim is om ze gedachtenloos te volgen. ‘Je zou wel gek zijn als je deze marketingtrends voor 2020 over het hoofd zou zien. Althans, als je het vooral belangrijk vindt om mee te praten over de laatste trends – wat, zo lijkt het, een populaire aangelegenheid is in marketingland, getuige het aantal voorspellingen dat rond deze tijd van het jaar wordt verkondigd. Maar doe je er werkelijk verstandig aan om veel aandacht aan deze jaarlijkse trendoverzichten te besteden? Ik denk van niet. Sterker nog: ik denk dat ze je vaak eerder op het verkeerde spoor zetten.’ Op Marketingfacts kun je lezen waarom.

Op DBS interactive lees ik dat spraakgestuurd zoeken aanvankelijk meer een noviteit was dan een functie waar gebruikers destijds op vertrouwden. Uit de huidige statistieken blijkt dat 41% van de volwassenen ten minste eenmaal per dag gesproken zoeken. Prognoses tonen aan dat tegen het jaar 2020 ten minste 50% van alle online zoekopdrachten gesproken zoekopdrachten zijn.

Selligent Marketing Cloud komt ook met de verwachtingen in 2020 voor de marketeer. ‘Niets gaat vanzelf, vooral marketingcampagnes niet. Consumenten waren nog nooit eerder zo met elkaar verbonden, en hun verwachtingen op het gebied van customer experience zijn hoger dan ooit. Als je klanten via de verkeerde kanalen benadert, verlies je hoe dan ook in 2020. De steeds ongeduldiger wordende klanten die onmiddellijk reactie eisen, maken het voor merken noodzakelijk om op zoek te gaan naar andere manieren om de optimale klantbeleving te bieden. Chatbots bieden hier een uitkomst. Artificial Intelligence (AI) kan namelijk sneller en meer vragen beantwoorden dan mensen. Bovendien is een chatbot ook altijd bereikbaar voor de consument.’

En uiteindelijk schrijft deze website begin december dat Kantar’s 2020 Media Trends & Predictions rapport daagt naar eigen zeggen marketeers uit hun kennis en kunde, modellen en meetmethoden onder de loep te nemen om een betekenisvolle connectie met consumenten te waarborgen in een vol en gefragmenteerd medialandschap. Merken nemen stelling. Merken worden radicaler en consumenten kritischer. Merken zullen moeten bewijzen dat zij uitgedragen waarden zelf ook naleven, en dit heeft ook gevolgen voor mediakeuzes.

Het woord is dus aan de consument!

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken