[column] Wat is het contentmarketingwoord van 2019?

[column] Wat is het contentmarketingwoord van 2019?
  • Content
  • 31 dec 2019 @ 09:48
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Onze columnist Sak van den Boom doet een poging het contentmarketingjaar 2019 samen te vatten.

Ik kwam in mijn column van december 2018 het woord unboxing tegen. Dit woord geeft een geweldig goed beeld van een product of zoals in dit voorbeeld een surprise. Maak maar eens een unboxing video van het in elkaar zetten van een Ikea-meubel. Je weet precies hoe een consument zoiets beleeft. Voor de makers van contentmarketing natuurlijk een meesterlijke inspiratiebron.

In december schreef ik: als we klanttevredenheid nu eens in onze oren knopen en ons bij alles wat we doen afvragen wat de klant ervan vindt, komen we uit de purpose modus en wordt communicatie weer een stuk plezieriger.

Ik vroeg me af of adressable communiceren er echt moet komen, zodat reclameboodschappen gepersonaliseerd kunnen worden. Ik verbaasde me over het fenomeen real time data, omdat elke onderneming realtime data wil hebben om realtime beslissingen te kunnen nemen. Het vertellen van een authentiek verhaal wint als je gaat voor de hero’s journey, zoals de aanpak van het verhaal van Assepoester, las ik terug in een column.

Zo was ik onder de indruk van de Barbie-case. Naast het officiële product-promo-gevulde Barbie-merkaccount, is er nu Barbie Style waarop Barbie de rol speelt van Instagram influencer.

En dit is ook opmerkelijk: meer en meer B2B-marketeers gebruiken tegenwoordig gedragsintelligentie om hun sites te optimaliseren op basis van inzichten die zijn opgedaan met heat mapping, click mapping, attention mapping en scroll mapping. Deze wil ik u ook niet onthouden: attention trigger. Waar moet je je content van voorzien om ervoor te zorgen dat deze enige aandacht krijgt?

Begin dit jaar memoreerde ik influencer-fraude. Onlangs bleek uit onderzoek dat de invloed van influencers tanende is. In dit vakblad ging het in februari over nano-influencers. ‘Dat zijn de echte gebruikers, die de gehele journey doorlopen en zo waardevolle inzichten geven, WOM creëren en bereik. Ze kunnen bovendien trial of user generated content genereren.’ Het is maar dat u het weet.

Een webwinkel moeten we zien als een web-based customer decision support system. Er kwam een seminar langs waarin je alles leert over ‘narrative space’ en ‘environmental storytelling’.

Ook dit woord viel op: immersive storytelling. Het was even zoeken naar een goede omschrijving van het begrip. Deze komt volgens mij in de buurt: immersive journalism wordt vaak gezien als virtual reality-journalistiek, waarbij VR-technieken worden ingezet om verhalen te vertellen. In dat verband memoreer ik ook belevenisjournalistiek.

En hoe bewaak je je distinctive brand assets in een speelveld waar creatie van al die merkuitingen door soms wel tientallen verschillende afdelingen, bureaus en influencers wordt gedaan? Verschillende keren komt de ‘sweet spot’ van content langs.

Een geïntegreerde martech stack en het ontwikkelen en distribueren van hyperrelevante content zijn de twee belangrijkste succesfactoren voor een moderne retailmarketing-strategie.

In een verhaal over bereik, schrijft de auteur dat bereik een vanity metric is, makkelijk te beïnvloeden, bijvoorbeeld door clickbait of paid advertising.

Het woord bingemarketing van Carlijn Postma, een van de talenten in het contentmarketingvak, is vernieuwend. Laat je inspireren door Hollywood of Netflix.

Sjoemelcontent vind ik een voltreffer als synoniem voor fakenieuws.

Soms gaat het over het ecosysteem van een klant, eerlijk gezegd heb ik er vreemde gedachten bij.

In een nieuw boek over contentmarketing van onze Bijzonder hoogleraar contentmarketing Ed Peelen staat dat contentmarketing gewoon een vorm van inbound marketing is, ofwel het generen van leads met relevante content.

Enkele weken geleden kwam transmedia storytelling langs. Bij transmedia storytelling voegt ieder kanaal echt iets nieuws toe aan het grotere verhaal.

Gartner adviseert CIO's binnen de overheid kunstmatige intelligentie om te kaderen tot 'augmented intelligence', een mensgericht partnerschapsmodel waarbij mensen en AI samenwerken om cognitieve prestaties te verbeteren.

Begin oktober ging het over duplicate content. We spreken van duplicate content wanneer uw website verschillende pagina’s heeft met dezelfde content. Het kan ook zijn dat andere websites informatie van uw website hebben gekopieerd, dan spreken we over external duplicate content.

Ik ben een pleitbezorger van gewone mensentaal. Het verbaast u vast niet dat mijn voorkeur uitgaat naar ‘sjoemelcontent’. Al veertig jaar pleiten we in ons vak voor het vermijden van verhullend taalgebruik. Waarvan akte.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken