[column] Wat kenmerkt een goede chief content marketeer?

[column] Wat kenmerkt een goede chief content marketeer?
  • Content
  • 27 jan 2020 @ 12:13
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • StrategieContent

Mooi verhaal in MarketingTribune (print) van vorige week over de zeven essentiële kenmerken van een goede CMO (Chief Marketing Officer) van Jacques Kuyf. Het inspireerde mij na te denken over de goede eigenschappen die relevant zijn om jezelf een chief content marketeer te mogen noemen.

Een goede CCM:

Heeft een hoog inlevingsvermogen in doelgroepen, weet waardoor ze gedreven worden. Handelt bij voorkeur op basis van facts, want het buikgevoel is verleden tijd. Dat vraagt inzicht in data. Heeft een helder begrip voor merken en diensten, vanuit alle kanten bekeken, en hun plaats in de markt.

Begrijpt creativiteit en kan deze op basis van heldere argumenten beoordelen.

Weet hoe je de vertaalslag maakt van een boodschap naar aantrekkelijke content en verstaat de kunst anderen helder te briefen hoe deze vertaalslag kan worden gemaakt.

Is in staat om content te beoordelen op inhoudelijke kwaliteit en op effectiviteit en beschikt over het vermogen oordelen van anderen op hun waarde te schatten. Durft op basis van argumenten hierover gesprekken aan te gaan.

Heeft strategisch inzicht en kan plannen maken voor de korte en lange termijn of deze op basis van inhoud beoordelen.

Heeft een behoorlijke inhoudelijke bagage op maatschappelijk en cultureel gebied.

Beschikt over inhoudelijk leiderschap en de kwaliteit om te overtuigen, te motiveren en te inspireren.

Is spreekvaardig, taalvaardig en schrijft foutloos Nederlands.

En deze laatste neem ik graag over van Jacques Kuyf: is bovenal strategisch en analytisch sterk en innovatief; als persoon een persoonlijkheid. Durft kwetsbaar te zijn zonder enthousiasme en zelfvertrouwen los te laten. (Bron: MarketingTribune 21 januari 2020)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken