[column] Begin met persbericht om marketingboodschap helder te krijgen

[column] Begin met persbericht om marketingboodschap helder te krijgen
  • Content
  • 3 mrt 2020 @ 08:00
  • Link
  • Thea van Unen
    Thea van Unen

    PR trainer en adviseur
    Thea van Unen
  • CampagnesPR

Het huwelijk tussen marketing en PR doet nogal eens stof opwaaien.

In mijn vorige blog ben ik hierop verder ingegaan. Soms lijkt de relatie vooral gevoed door het ego: wie is er belangrijker dan wie? Wie heeft er meer resultaat? Net als in het echte leven is ook hier communicatie - oh ironie - de reddende factor. Hoe zorgen we ervoor dat marketing en PR beter kunnen samenwerken en de verhalen bij elkaar optellen?

PR integreren in campagne

Eén van de elementen die tegenwoordig sterk wordt onderschat is het persbericht. Het persbericht? Dat is toch niet meer helemaal van deze tijd? Ja en nee. In mijn carrière heb ik inmiddels heel wat ‘medialandschappen’ meegemaakt. Van het faxen van persberichten tot het DM-en met social influencers, omdat elk type media en journalist een andere manier van contact leggen vraagt. Toch is er in alle dynamiek van media en PR een factor redelijk gelijk gebleven en dat is het persbericht. Qua opbouw en doel is dit al decennialang een zelfde verhaal. Wat moeten we zonder de 5 W’s en een H? Ook na een persoonlijke pitch wordt er vaak gevraagd naar het persbericht. Onderschat deze dus niet. Echter, ik zou elk campagneteam eens willen uitdagen om met een persbericht te beginnen.

Begin eens met het persbericht

In de PR zijn we vaak degene die aan het einde van de rit worden aangehaakt. Het persbericht moet geschreven en het verhaal naar buiten gebracht. Zeker bij een persbericht geldt: zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel versies van een persbericht. Want, als de boodschap zonder enige opsmuk heel kernachtig op papier staat, gaat het leven, wordt het echt en dan ontstaat er regelmatig veel twijfel of dit wel is wat we met een campagne of onderzoek bedoelen.

Stel nu dat je dit eens omdraait en begint met een persbericht. De opdrachtgever richt een campagneteam in, organiseert een briefing en dan beginnen we met het raamwerk voor je persbericht. Welke onderdelen komen daarin aan bod?

 

In 7 stappen op één lijn:

 

1.      Welk doel heb je met deze campagne?

2.      Wat is de gewenste kop die je uiteindelijk in de media wilt terugzien?

3.      Wat is je kernboodschap? Hoe nieuwswaardig is dit?

4.      Voor wie is dit relevant, waarop zitten zij te wachten?

5.      Waar en wanneer vindt de gebeurtenis plaats en hoe gaan we dit doen?

6.      Wat is de tone of voice van het bedrijf?

7.      Welk type content, fotografie of video past bij deze boodschap?

 

Het mooiste effect van PR vooraan de rit zetten, is dat je al direct duidelijk hebt waar de nieuwswaarde zit en waar je dus de meeste kans hebt op free publicity. Deze nieuwswaardige relevantie kan de insight zijn waarop jij je marketingcampagne baseert of je ontdekt juist dat er nog meer onderzoek nodig is om je campagne succesvol te laten zijn. 1 en 1 is 3; durf jij er op deze manier voor te gaan?

 

Headerfoto: Art Lasovsky via Unsplash.

Thea van Unen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken