[column] De effectiviteit van deze tijd

[column] De effectiviteit van deze tijd
  • Content
  • 17 apr 2020 @ 14:31
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Communicatie

Toch bijzonder dat ik online moet gaan om te weten wat mijn buren, vrienden of kinderen doen. Samen op een bankje aan het Spaarne met anderhalve meter afstand durven we eigenlijk niet.

Wat zeg je als er gehandhaafd wordt? De publieke ruimte is verboden terrein. Gelukkig heb ik een tuin met een grote muur erom heen, bereikbaar via een achtertuin zodat de handhavers op straat niet zien als er twee of drie fietsen staan. Ik draai de poort op slot als we samen aan het einde van de dag een glaasje wijn drinken. Op anderhalve meter afstand van elkaar. Dat wel. En ieder zijn eigen bakje chips natuurlijk. We houden ons aan de Rutteregels. Het voelt op sommige momenten als de hof van Eden. De vogels kwinkeleren boven onze hoofden en de zon beloont ons met bijna zomerse temperaturen.

Wat wil je eigenlijk meer, zomer in de eigen tuin. Maar dat verdomde werk, de computer die verwachtingsvol lonkt. Uiteraard vul je je tijd van negen tot vijf zoals het hoort met stukjes tikken, rapporten lezen. videobellen en excels bestuderen. Zoals vroeger. Dat gaat trouwens allemaal veel sneller en effectiever. Maar om drie uur al aan de borrel, dat voelt als verzuim, dat doen we niet. De vijf moet in de klok zitten zei mijn vader altijd, en daar houd ik me stipt aan. Nu adviseer ik bedrijven waar ik op toezie met hun medewerkers te bespreken dat niet gewerkte tijd, als alles weer anders is, omgezet kan worden in extra te werken tijd. Klinkt logisch. Maar ik vergeet daarbij dat gewerkte tijd veel effectiever is, waarom zou je daarvoor straks extra moeten leveren. Het fenomeen billable uren schrijven krijgt een andere betekenis, minder uren, hoger tarief. Belonen we een klant met een lagere begroting of verwachten we dat het bureau zijn kosten neerwaarts bijstelt. Houden we de coronaflow erin?

Maar hoe de toekomst eruit ziet weten we niet. Welke ondernemer kan zeggen dat zijn visie van nu, straks ook zijn visie van dat moment is. Met een beetje creativiteit slaan we ons super wel door deze tijd en blijven presteren, dat zal straks zeker niet anders zijn. En terwijl ik het nu bizar vind dat ik online moet gaan om te weten wat mensen om me heen doen of om met ze te communiceren, verwacht ik dat straks als een enorme winst te zien van deze tijd. Zelfs mijn tachtigplusvrienden ontdekken ondertussen hoe leuk videobellen is.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken