[column] Huur een senior stagiair in: kost niets, levert veel op
- Content
- 3 apr 2020 @ 08:21
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentCommunicatie
- 3 apr 2020 @ 08:21
- Sak van den Boom
En al die senioren zitten thuis en zien met lede ogen aan hoe de economie verschrompelt, terwijl ze overlopen van de ideeën om hun jongere soortgenoten te helpen de zaak draaiend te houden.
Misschien kunnen ze zich aanbieden als senior stagiair. Kost voor de bedrijven niets, maar levert natuurlijk fantastische ideeën op. Zeventigjarigen boordevol energie en ideeën kunnen zich wellicht organiseren om een seniorenklankbord te vormen voor ondernemers die met de handen in het haar zitten omdat ze zich afvragen hoe ze hun bedrijf in deze onzekere tijd een push kunnen geven.
Wie bouwt een online platform om senioren en ondernemers bij elkaar te brengen? Er is een legioen aan ouderen beschikbaar, die over veel kennis en ervaring beschikken om ondernemers in deze crisistijd te helpen met ideeën en adviezen. Uit onderzoek blijkt dat er een grote toename zichtbaar is in het gebruik van álle messaging platforms, geen enkel kanaal uitgezonderd. Wel is te zien dat in alle stadia van de pandemie WhatsApp met gemiddeld 40 procent het sterkst groeit van alle apps voor social media. Mensen willen graag virtueel verbonden blijven nu dat fysiek minder kan. In Spanje brengen mensen maar liefst 76 procent meer tijd door op WhatsApp, in Nederland is dat 34 procent meer. Op Facebook wordt wereldwijd gemiddeld 37 procent meer tijd doorgebracht en in Nederland is dat 24 procent meer. Het gebruik van Instagram is in Nederland ook 15 procent hoger dan gewoonlijk. (Bron: customertalk.nl)
Ik las op emerce.nl over het belang van search in deze tijden. De thuiszittende consument heeft in korte tijd zijn zoekaanpak volledig veranderd. De impact van de crisis verschilt per sector. En dat zie je ook direct terug in je search kanalen. Het zoekgedrag verandert: de intentie van de consument verandert en sommige keywords stijgen in volume. Neem het zoekwoord ‘trampoline’. Sinds de aankondiging van het sluiten van de scholen is dit explosief gestegen. Maar naast een sterke contentmarketingstrategie neerzetten kun je ook engagen met je klanten door je propositie aan te passen aan deze periode. Een goed voorbeeld is hoe Airbnb dit momenteel doet: je kunt nu kosteloos annuleren. Dus stellen ze je gerust. Precies wat nu nodig is. En sinds donderdag 26 maart zijn ze ook begonnen met een actie waarbij ze de eerste 100.000 reserveringen gratis willen weggeven. Zo engagen met hun klanten en hosts en kunnen ze straks direct een boost realiseren. Lees het hele verhaal op emerce.nl.
Ik lees inmiddels verhalen van zzp’rs met die zich ongerust maakten omdat hun agenda leegliep. Alle afspraken en opdrachten verdwenen door het afvoerputje. Maar inmiddels na bijna drie lockdownweken beginnen die agenda’s weer redelijk vol te lopen. Ik lees bijvoorbeeld over dj’s die in Q4 nu al weer helemaal vol zitten. Iedereen begint zich te realiseren dat deze tijd niet eeuwig is. Er komt een moment waarop de deuren weer open gaan. Daar moet je je nu op voorbereiden. Want lopen we straks met zijn allen naar buiten als koeien die weer de wei in mogen, dan moet je er wel tijdig bij zijn als je de boot tenminste niet wilt missen.
Steeds meer content wordt gemaakt met de huidige crisis als invalshoek. Terecht. Ik kan me storen aan verhalen waarbij de auteur doet alsof zijn neus bloedt. Het excuus dat de content van voor de crisis is, telt niet meer. Een mooi intro schreef Muriel Warners op FW over 11 websites die storytelling centraal hebben staan: dit is een tijd van bezinning, gedwongen onthaasting. Onze hoofden zitten snel vol en digitale drukte is eigenlijk alleen maar hinderlijk. Hoe zorg je er dan met je content voor dat je klant zijn zorgen over corona of werk vergeet? Even zijn analytische brein aan de kant zet en meegaat ‘op reis’?
Ik weet niet hoe het u nu vergaat, maar zodra ik opsta kijk ik al een beetje uit naar het supermarktbezoek van die dag. Het is best verwonderlijk dat ik opgewonden kan raken van een pallet toiletpapier dat buiten de drogisterij staat alsof hij zegt ‘kijk mij eens’. De prikkels in de winkels ervaar ik heel anders dan voorheen, alsof ik in een pretpark ben. Ik kan gelukkig worden van de kleine dingen op straat. Maar hoe lang nog. Het merendeel van de dag doe ik zoveel mogelijk nuttige dingen, zoals alle dag en denk na over de wereld van morgen. Dat platform dat senioren en ondernemers bij elkaar brengt zie ik eigenlijk best zitten. Benieuwd wie de handschoen oppakt.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing