[column] Laat corona een einde maken aan gemeenplaatsen

[column] Laat corona een einde maken aan gemeenplaatsen
  • Content
  • 12 jun 2020 @ 07:24
  • 22609 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Trends

‘Alles mag weer, tenzij het niet mag.’ De overheid heeft op play gedrukt en we vliegen de startblokken uit om weer volop aan de slag te gaan. Maar dan toch met een kritische blik? Sak van den Boom zet de boel meteen op scherp.

Ik ging de grens over bij Duitsland, stapte op de boot richting Zweden en zit inmiddels in quarantaine op een eiland buiten Stockholm. De stilte is overweldigend. Hier begint deze week de schoolvakantie. Tien weken lang. Terwijl in Nederland de schoolpoorten werden geopend na tien weken coronastilte, sluiten de scholen hier de deuren. De open scholen hebben niet als coronaversneller gewerkt. Drie weken geleden viel er nog natte sneeuw, nu is de temperatuur hier buiten Stockholm 21 graden. En dat is warm voor een landklimaat. Met het naderen van midzomer komt hier in Zweden het leven geleidelijk tot stilstand. De stressstand van het dagelijkse normaal in corona-tijd, daalt. Ook de contentmarketingwereld lijkt geleidelijk aan in een zomerslaap te geraken.

Zaten we medio maart nog vol enthousiasme, verhoogde vitaliteit en boordevol adrenaline, de opbloei en zoektocht naar nieuwe kansen lijken weg.

Ik lees amper nog verrassende verhalen in mijn mailbox. Op de website van Platform Content is de laatste post van begin maart.  Het grootste contentmarketingbureau van ons land MPG heeft op 3 april zijn laatste bericht op internet gepost. LVB, dat zich zelf het nummer 1 contentmarketingbureau noemt, is gelukkig wel behoorlijk actueel. Op 26 mei nog een leuk verhaal over e-learning. Geen nieuws, maar wel relevante content. De zaak wordt levend gehouden. Marketingtribune steekt af en toe de peilstok in de sector. Deze week Robbert Zantinge van ZB aan het woord. Het lijkt erop dat de sector in een overlevingsstand zit en vooral bezig is om de business zoveel als mogelijk draaiend te houden. Er mag wel een beetje meer leven in de brouwerij komen. Hoe lang kun je volhouden dat je de crisis hebt overleefd, als je niks anders te melden hebt dan gemeenplaatsen. De bevlogenheid van de sector moet weer aanwakkeren.

Strategie

Een jaar geleden schreef ik onder meer ‘Reflecteren is een kunst. Je kunt met een communicatieboodschap nog zo hard roepen, maar daarmee maak je een merk, bedrijf of instelling nog niet relevant of leidend. Integendeel, je kunt het tegenovergestelde bereiken als er tussen de reputatie en je verhaal geen synergie is. En het gaat daarbij ook niet om vandaag, maar om morgen. Toekomstgerichtheid. En is er nauwelijks sprake van een duidelijke strategie, dan wordt het tijd dat daar eerst aan gewerkt wordt alvorens met contentmarketing van alles van de daken te gaan schreeuwen.’

Vertaal die opmerking eens naar deze tijd. Alle strategie van voor half maart werkt niet meer. Heb je al een nieuwe bedacht voor je opdrachtgevers? Welke transformatie maak je door of ga je bespreken met je opdrachtgever?

Het prijzenseizoen staat weer voor de deur. Er kan weer ingezonden worden voor de Grand Prix Content Marketing. Iemand heeft op een knop gedrukt, want we doen natuurlijk elk jaar hetzelfde.

Maar is dit verstandig? Ik snap best dat een goed gevulde evenementenhal geld in het laatje brengt, hoewel ik betwijfel of er in november al een diner met vierhonderd man mogelijk is...

Belangrijker vind ik de vraag of je bij de Grand Prix om cases moet vragen die er eigenlijk niet meer toe doen. Maak voor deze ene keer een nieuwe opzet en focus op de voorbije periode en de creativiteit waarmee merken en bureaus zich er doorheen hebben geslagen.

Belangrijker vind ik de vraag of je nu om cases moet vragen die er eigenlijk niet meer toe doen. Maak voor deze ene keer een nieuwe opzet en focus op de voorbije periode en de creativiteit waarmee merken en bureaus zich er door heen hebben geslagen. Cases die passen bij de transformatie waar we allemaal nu mee te maken hebben. Cases die verder gaan dan de opdrachtgever van de sector verwacht. Cases die horen bij het nieuwe normaal.

Alles nieuw

Dus nieuwe categorieën, nieuwe criteria, nieuwe prijzen en een jury die juist op die specifieke aspecten kan oordelen. En net zo belangrijk, denk goed na over een ander juryrapport, teksten met inhoud en geen gemeenplaatsen van een goede copywriter waar je niks aan hebt. Het hoort bij deze tijd om transparant te zijn, en keuzes te onderbouwen. Stel dat het Grand Prix-event door kan gaan, dan hebben we de Amerikaanse verkiezingen al weer achter de rug. Ik zal niet de enige zijn die met schaamrood op de kaken al het geblaaskaak en de vele leugens met afgrijzen hebben aangehoord.

We weten wat we niet willen. Laat dat ook gelden voor de cases die nu al ingezonden mogen worden en het juryrapport. Met een inhoudelijk goed rapport kan een jury zijn deskundigheid en zijn scherpe oordeel bewijzen. Ik zou dat straks graag op papier terug willen lezen. Laten we er dan voor zorgen dat de beste voorbeelden uit de sector elkaars verwachtingen overstijgen.

 

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken