[column] De kansen van het nieuwe normaal

[column] De kansen van het nieuwe normaal
  • Content
  • 5 jun 2020 @ 08:14
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Alle omzet die de afgelopen maanden is weggevallen, komt niet meer terug. Verdampt. En waar het geld gebleven is? Joost mag het zeggen. Als ondernemer zou ik mijn plannen voor 2021 alvast maar gaan maken, want 2020 is een verloren jaar.

Gelukkig helpt Den Haag, waardoor de schade minder groot is. Maar uiteindelijk moet je 2021 begroten zonder die steun, en dat hakt er flink in.

Je begint 2021 straks met een achterstand. Want het bedrag van de steun komt domweg on top op je gebruikelijke nieuw-business-doelstelling. Geen sinecure. Maar misschien geloof je in wonderen. En wonderen bestaan gelukkig. Waar koers je dan op: klanten die hun bezetting verkleinen en besluiten zoveel mogelijk in te kopen? Waarschijnlijk wel. Hoewel sommige van je klanten mogelijk hebben besloten om inkoop drastisch te beperken en zoveel mogelijk in huis te gaan doen. Verken de markt, ga gesprekken aan met al je klanten. Partner zoveel mogelijk als het gaat om een visie op de toekomst. Misschien kom je samen wel op het idee om in ruil voor een langetermijncontract, medewerkers over te nemen. Ik praat nu tegen de bureaudirecteur zoals u begrijpt. Op een aantal duurzame contracten kun je een bedrijf bouwen.

Verbreed je horizon is een andere kijk op de toekomst. Wat doe je nu als bureau en wat doe je straks? Alles wat je zelf produceert voor je klanten, kun je ook inkopen. Free lancers blij en jij blij, want vermoedelijk ben je minder budget kwijt. Vraag is natuurlijk hoe het voelt om afscheid te nemen van medewerkers? Maak de juiste afweging. Lean en mean worden is in ieder geval niet onverstandig. Je kunt natuurlijk je product verbreden. Zaken die je normaal gesproken niet aanbiedt aan je klanten, kun je nu op je presenteerblaadje schuiven. Je partnert met deskundigen uit andere sectoren en verbreedt op deze wijze je profiel. Overleg eens met je klanten welke diensten ze zouden afnemen als je deze aanbiedt? Betrek opdrachtgevers bij je businessbesluiten. Erwin Blom schrijft deze week in zijn blog dat steeds meer bedrijven hun kantoren gedag zeggen. Ook een optie.

De coronacrisis heeft veel invloed op de communicatiepraktijk van bedrijven. We communiceren meer dan ooit. Bedrijven willen dat medewerkers waar en wanneer dan ook bereikbaar blijven. Videoconferences behoren tot de corebusiness; interne communicatie vindt niet langer op kantoor, maar vanuit huis plaats. Er zijn ongetwijfeld bedrijven die deze nieuwe manier van communiceren gaan beschouwen als het nieuwe normaal. Wel spannend om als bureau na te denken of je een rol kunt spelen bij het inrichten van een afdeling marketingcommunicatie waarvan de medewerkers voornamelijk thuiswerken. Welke tools, welke protocollen en welke disciplines moeten verankerd worden in zo’n afdeling die buiten de deur speelt en een hoogst enkele keer een vergaderzaal op kantoor aan doet. Fijn werk zou ik zeggen.

Je zou ook eens na kunnen denken over de inhoud van de communicatie tussen medewerkers onderling ingestoken vanuit een ander perspectief dan de crisis. De communicatiesoftware binnen bedrijven kan verbeterd worden, maar hoe is het met de toonzetting van de berichten onderling. Ik kan me voorstellen dat er aardige trainingen te bedenken zijn over manieren en inhoud van de gesprekken tussen collega’s. Wat komt in plaats van de gebruikelijke knuffel. Hoe open je een kort gesprek en hoe sluit je af. We bedenken er allemaal zelf iets op. Met uniforme spelregels, maak je het nieuwe werken normaal.

Bea Arnoutse van Proof spreekt deze week in haar nieuwsbrief over after-corona-toolkits waarmee organisaties hun interne communicatie kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Het zogenoemde reboarden en veranderen wordt daardoor een stuk makkelijker. Bij grote veranderingen zoals de stap na het after-corona-tijdperk neem je afscheid van de situatie zoals die was. Dat vraagt begeleiding.

Fysieke afstand hoeft geen sociale afstand te zijn. Onze nieuwe manier van communiceren, zeker binnen het nieuwe werken, moet verbinden. Die vorm van communiceren is een kunst. Dit gaat dus niet over de virtuele borrel. Maar mogelijk om de vloggende ceo of manager. Communicatie die betrokkenheid stimuleert. Communicatie die medewerkers helpt de stap naar het nieuwe normaal te zetten en te overleven. Mooi werk voor een content marketingbureau. Met veel nieuwe vormen van dienstverlening.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken