[column] De bonus van deze tijd

[column] De bonus van deze tijd
  • Content
  • 10 aug 2020 @ 13:39
  • 20409 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Tijdens familiebezoek op een plek honderden kilometers ten noorden van Stockholm, waar de zomer in juli nog steeds geen vat krijgt, moesten we buiten achter een kunststof scherm proberen enig contact te krijgen met twee ouderen die slecht horen en bovendien slecht gekleed waren.

Binnen stond de verwarming roodgloeiend, buiten kwam de temperatuur amper boven 10 graden. Dan is een zomerjack niet voldoende. Truien, mutsen en handschoenen beschermen je tegen de kou die als vrieskou aanvoelt. Confronterend zomers bezoek op een tevoren geboekte tijd. Daar reis je duizenden kilometers voor. Maar a la, zo zit deze tijd helaas in elkaar.

Deze tijd is niet bijster gul in momenten met warmte. Maar de bonus van deze tijd is dat je beter leert reflecteren. Het Content Marketing Institute roept op om te stoppen met de hoeveelheid clichés en jargon. Om gek van te worden. Lees hier waarom begrippen als growth hacking, digital transformation en AI niet langer gebruikt kunnen worden. Grand Prix-jurylid Patrick Hooy doet deze week ook een opmerkelijke uitspraak: ‘Wat is een misverstand over contentmarketing? Dat content vanuit merken per definitie minder goed is dan redactionele content. Tijdens de Native Advertising Days in Berlijn sprak voormalig Financial Times-journalist Adrian Michaels: 'Native advertising is not advertising, it's journalism.' Er zijn veel mooie voorbeelden van native advertising, die net zo goed zijn als redactionele producties. Een ander misverstand is dat contentmarketing vaak nog gezien wordt als 'iets erbij'.’

De moeite waard om te lezen en over na te denken is het verhaal over crowdsourced content op FW. Er is nogal wat crowsourced content ingezet in de voorbije crisisperiode. Maar wat als straks alles weer ‘normaal’ is? Blijven we crowdsourced content dan ook omarmen en inzetten tijdens de customer journey? Of gaan we dan weer verder met onze oude contentstrategie?

Ook dit is een ontwikkeling die door de crisis doorzet of je er nu wel of niet blij mee bent: het toevoegen van virtuele elementen aan de echte wereld (‘mixed reality’). ‘Vanwege het coronavirus moeten sportevenementen het zonder fans stellen. Omdat een leeg stadion er op tv wat treurig uitziet, hebben ze bij het Amerikaanse Fox Sports iets nieuws bedacht. Tijdens wedstrijden van honkballiga Major League Baseball (MLB), voegt de zender virtuele fans toe aan de uitzending. De virtuele fans worden gemaakt met Pixotope. De software belooft programma’s op televisie te verrijken door virtuele elementen aan een uitzending toe te voegen.’ We staan aan het begin van een nieuwe ontwikkeling waarin het steeds moeilijker wordt echt van niet echt te onderscheiden.

Bij dit onderwerp op FW krabde ik even achter mijn oren, maar las het vervolgens met genoegen. Het is meer dan goed bedacht. Voor de schrijvers onder ons kan het helpen nog beter te presteren: Waarom UX-writing onmisbaar? ‘Zoals de naam al verklapt, heeft UX-writing te maken met User Experience, ofwel de gebruikerservaring. Het doel van een UX-copywriter is om de digitale gebruikservaring te optimaliseren met sterke copy, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren door een website of app. UX-writing is dus eigenlijk hetzelfde als UX-design, maar dan met woorden.

De UX-copywriter doet vooraf onderzoek naar de doelgroep. Wie zijn zij en waarom komen zij op deze pagina terecht? Voor welk probleem zoekt de bezoeker een oplossing en hoe kan ik diegene daar het beste mee ondersteunen? Hij probeert zich dus zo goed mogelijk in te leven in de eindgebruiker, en op basis daarvan de teksten te schrijven.’ Een UX-redacteur focust op microcopy. Microcopy is een korte zin of een enkel woord dat bezoekers helpt om door de website te navigeren.

Google heeft inmiddels aangekondigd dat zijn medewerkers zeker tot juli 2021 zullen thuiswerken. Op MT.nl deze week een helder verhaal waarom medewerkers voor de zomer van volgend jaar niet op hun werk hoeven te verschijnen en welk beleid daar bij hoort? Lezen zou ik zeggen.

Dat geldt trouwens ook voor een verhaal op emerce.nl. Hadden we korte tijd de idee dat het nieuwe normaal erg veel lijkt op wat we gewend waren. Maar de werkelijkheid wordt anders. De traditionele customer journey dekt de lading niet meer. Er shoppen nu zoveel consumenten online en er is zoveel meer beweging op webshops, dat dit niet meer te vatten is in klantpersona’s. Het online speelveld is drukker en uitdagender dan ooit. Online differentiëren wordt daarmee nog meer noodzaak om overeind te blijven. Zeker, omdat de bereidwilligheid van de consument om online te investeren in luxegoederen – en daarmee de share of wallet – door de coronacrisis is verminderd.

FW triggerde me deze week ook met het begrip ‘dark social’. Het jargon groeit. Dark social wordt in de komende periode een van de grootste uitdagingen voor marketeers wereldwijd. Dark social is kort gezegd het delen van content via privékanalen zoals Messenger van Facebook, WhatsApp en e-mail. Deze privékanalen geven geen ‘referrer gegevens’ mee die de analysetool van een website vertelt waar het verkeer vandaan komt. Hoe zet je een ‘darksocialstrategy’ op?

Mijn mailbox blijft me wekelijks verbazen. Je hebt een fikse dosis realiteitszin nodig om de relevantie van bepaalde onderwerpen op zijn merites te beoordelen? In het noordelijke Zweden is het inmiddels tropisch warm. Deze zomer is onvoorspelbaar, net als mijn mailbox.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken