[column] Mindful aan de slag

[column] Mindful aan de slag
  • Content
  • 14 aug 2020 @ 11:40
  • 24436 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

‘In groten getale rukken de hard seltzers op. Een hard seltzer is transparant van kleur en bestaat uit koolzuurhoudend water, natuurlijke fruitaroma’s als limoen, citroen of framboos en alcohol. Die alcohol is neutraal van smaak, zoals wodka.’

‘Vaak wordt ook wodka gebruikt. De dranken zijn suikervrij of -arm en daarmee caloriearm. Verder zijn hard seltzers glutenvrij, vegan en vrij van kunstmatige toevoegingen en kleurstoffen. De weinige calorieën komen hoofdzakelijk van de alcohol. Mindful drinking is aan een opmars bezig.’ Ik pluk dit citaat van entreemagazine.nl, een platform voor de horeca. Het begrip mindful drinking prikkelt me.

Werken in een steeds digitaler wordende omgeving werpt vragen op over menselijke relaties. We zoeken naar nieuwe manieren van nabijheid. Om in een digitale omgeving goede persoonlijke relaties te kunnen bouwen is het goed eerst de pijnpunten bloot te leggen, want wat vinden we lastig als het op thuiswerken aankomt? Mindfulness helpt daarbij, je gedachten leren beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand. (MT.nl).

Een alinea uit een verhaal op customertalk.nl: ‘In tijden van crisis en onzekerheid zijn consumenten namelijk meer bezig met een vorm van herijking van hun persoonlijke waarden – met de wezenlijke vraag waar het nu echt om draait in het leven. Merken die op deze levensvragen in weten te spelen, hebben in een crisistijd een grotere kans de loyaliteit en het ambassadeurschap te vergroten dan in stabiele tijden.’

John Verhoeven schrijft op FW: ‘Content die purpose uitstraalt heeft de wind mee. Met purpose bedoel ik content die betekenis heeft en mensen vooruit helpt. Het idee dat je publiek vooral leuke ervaringen wil zien of meemaken, en daarover eindeloos met elkaar in gesprek gaat, is nog maar ten dele waar. Dus even geen flauwe content, a.u.b., maar content waar we iets aan hebben en waar je mensen mee vooruit helpt.’

Uit datzelfde artikel: ‘De waardering voor ‘de maker’ was de laatste jaren al sterk gegroeid maar is nu een factor geworden waar je, als communicatiestrateeg, niet meer omheen kunt. Makers zijn leuk. Ze laten, met vallen en opstaan, zien hoe ze iets tot stand brengen. Dat is, op het vlak van content, voor iedereen leuk omdat je meekijkt bij de totstandkoming van dingen. Dat was al een groot succes (zie programma’s als Heel Holland Bakt), maar dit spreidt zich verder uit, tot professionele en zakelijke omgevingen. De content die hierop inspeelt, drukt op meerdere knoppen tegelijk. Er zit een informatieve laag in (how-to, stappenplan), een empathische (je kunt jezelf spiegelen aan de makers), en een activerende (‘als zij het kan, wil ik het ook proberen!’).’

Van bijgespijkerd.nl onder meer dit advies: ‘Al je marketinginspanningen moeten toegespitst zijn op dé ideale klanten – dat wist je al wel. Maar het zal je verbazen bij hoe weinig bedrijven is uitgewerkt aan wie ze nu eigenlijk willen verkopen. En een lijstje met een leuke fictieve naam, het geslacht, de gemiddelde leeftijd en mogelijke hobby’s van jouw ultieme ideale klant telt niet! Je moet weten hoe klanten zich voelen, wat hun uitdagingen en dromen zijn. Wij werken daarom voor elk klanttype een customer avatar uit. Dit template reikt je exact aan wat je nodig hebt om je marketingactiviteiten gericht uit te voeren.’ Een customer avatar is hetzelfde als een buyer persona. Door je content marketing af te stemmen op een buyer persona, word je gedwongen om campagnes te creëren die naadloos aansluiten op je doelgroep.

Verder nog even iets over de zogenoemde toegankelijkheidsverklaring die vanaf 23 september op elke website moet staan die overheidsgerelateerd is. Toegankelijk betekent simpelweg dat er voor niemand obstakels zijn in het gebruik, de waarneembaarheid en de begrijpelijkheid van een website.

Voor veel instellingen heeft deze eis nogal consequenties. Meer weten, hier lees je er een verhelderend verhaal over. Benieuwd hoeveel bureaus zich hiermee bezig houden. Ik word in ieder geval wel blij van dit nieuwe fenomeen waar ook niet overheidsgerelateerde bedrijven zich sterk voor zouden moeten maken.

De wereld verandert in een maatschappij waarin we iemands glimlach niet meer kunnen waarnemen, met dank aan de mondkapjes. Dan heb je wel behoefte aan een leven dat misschien niet opwindend is, maar zeker niet vervelend. Een beetje vrolijkheid kan geen kwaad.

We merken dat in empathie toegevoegde waarde zit, lees ik op FW. We hebben (in eerste instantie, zolang het nog behapbaar leek) minder de neiging om te klagen, want hell, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Empathie, wat meer luisteren, signalen proberen op te vangen om nog beter te kunnen reageren. Soms niet reageren. Luisteren naar je eigen gevoel. Maar wel met de klant in het hart van je organisatie. Wat meer mindfulness binnen marketing zou veel werk ten goede komen. Probeer maar eens met een opdrachtgever of bureau in de goede flow te komen, een flow waar je allebei blij van wordt en een prettige prestatie levert. Mindful aan de slag is zo gek nog niet.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken