[column] Heb je al een influencer aan boord?

[column] Heb je al een influencer aan boord?
  • Content
  • 14 sep 2020 @ 09:57
  • 10316 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentInfluencermarketing

Wanneer je als bedrijf, merk of instelling een bureau zoekt, gelden er dan in deze tijd andere criteria dan in het verleden? Een doordenker, want op het eerste gezicht zou je denken ‘nee’.

Ik wil bij mijn nieuwe bureau de belangrijkste klant kunnen worden. Dus zijn er voldoende uren beschikbaar, kan men topkwaliteit leveren, creativiteit is super belangrijk, proces of georganiseerdheid telt mee en natuurlijk de tariefstelling. Maar er zou nog weleens een belangrijk aspect kunnen gelden. Heeft het bureau influencers aan boord? Deskundigen die er blogs, vlogs of pods op na houden en hun kennis en mening niet onder stoelen en banken steken. Deskundigen die af en toe eens spreken op podia, schrijven voor vakbladen en weten wat de trends zijn. Deskundigen die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het werk dat wordt gevraagd, en die op hun beurt ondersteuning kunnen krijgen bij hun werk op sociale media. Zo kan het mes aan twee kanten snijden. Bureaus met een slimme marketingstrategie en geen hap-snap-beleid. Ieder bureau is natuurlijk uniek. Maar hoe uniek is uniek. Hetzelfde roepen wat anderen roepen is niet uniek.

Het is verbazingwekkend hoe sommige bureaus zichzelf verwaarlozen en nog steeds pronken met verouderde websites en oud nieuws, zelfs de klantenlijst is niet up to date. Wat zegt dat over zo’n marktpartij? Soms worden klanten vermeld waar in het grijze verleden voor is gewerkt. Als dat er niet bij staat, is zo’n klantenlijst nepnieuws. Zoiets kan niet meer in deze tijd.

Bij de grote bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw bureau heb je speciale afdelingen die zich voor honderd procent bezighouden met inkoop en een partij tot op het bod screenen. Terecht, zeker in deze tijd. Voor je je verbindt en overlevert wil je weten met wie of wat. Naast creativiteit gaat het dan om continuïteit en solvabiliteit. Geen sinecure in deze tijd. Hoe zien de arbeidscontracten van medewerkers eruit. Zijn ze net aan boord, lopen contracten binnenkort af?

Wat een gezeur denk je misschien. Volgens mij niet. We leven nu in een tijd waarin de relatie tussen klant en bureau cruciaal wordt. Bureaus moeten veel beter in kaart brengen op welke manieren ze zich kunnen onderscheiden, hoe klanten worden bediend, en vooral of het hele team zich bewust is van de authenticiteit van het bureau. Wat zijn de risico’s van de organisatie in deze tijd? Werken op afstand bijvoorbeeld. Hoe sluit dat aan bij de cultuur die je als bureau wilt uitstralen? Succesvol zijn begint bij mensen. Eigen verantwoordelijkheid nemen, maar ook kunnen samenwerken. Met klanten en collega’s. Wat zijn de drijfveren van medewerkers, van het bureau en hoe kun je samen optrekken met een klant die op zoek is naar nieuwe kansen.

De crisis maakt het vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe de economie er volgend jaar voor staat. Maar als bureau mag je je kop niet in het zand steken. Een conclusie zou kunnen zijn dat je het met je huidige team niet meer redt, dat je mensen met andere competenties nodig hebt. Influencer, blogger of vlogger, wie zal het zeggen.  Doormodderen is onverstandig. Want we leven in een andere tijd. Ook je klanten en potentiële klanten. Realiseer je als bureau dat uiteindelijk die klanten en potentiële klanten de reddende engelen zijn. Als je niet in actie komt en van de toren roept dat je in een nieuwe jas zit, horen ze het nooit. Spring nu op de rijdende trein van deze nieuwe tijd.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken