[column] Journalistiek dienstbaar aan marketing

[column] Journalistiek dienstbaar aan marketing
  • Content
  • 9 okt 2020 @ 10:24
  • 12994 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

De tijd staat nooit stil. Toen ik me 40 jaar geleden op contentmarketing stortte, was alles nieuw. Je had veel uit te leggen en bij de grote merken werd je gastvrij onthaald vanwege de verhalen die je te vertellen had.

De ‘journalistiek dienstbaar aan marketing’ was iets volstrekt nieuws. Geen verpakte boodschap zoals toen wel smalend werd geroepen, maar oprechte verhalen over producten en diensten. Contentmarketing was ontdekt en werd volop ingezet door de grote merken. Als creatief werd je onthaald en hingen de opdrachtgevers aan je lippen. Nu is alles anders. De echte verhalenvertellers moeten moeite doen om aan de bak te komen. De nepverhalenvertellers hebben het hoogste woord en proberen met prietpraat deskundigheid uit te stralen terwijl ze amper een fatsoenlijk woord op papier krijgen. Af en toe komt de irritatie weer bovendrijven. Wie mijn stukjes wekelijks leest zal dat niet ontgaan.

Hoewel het op de markt van contentmarketing stil is, ontvang ik elke week berichten die verbazen. Zo is er nu een tool die achtergestelde klanten in kaart brengt. Dat zijn personen die door de software die je gebruikt niet worden herkend als doelgroep. De software neemt vervolgens de klantstrategie onder de loep om te zien of en hoe de betrokkenheid met die klant kan worden verbeterd. Anders gezegd: de software kan ervoor zorgen dat engagement-hiaten worden weggewerkt. Eerlijk gezegd krijg ik jeuk als ik dit soort verhalen lees. (Bron: emerce.nl) Ik ben benieuwd welke content marketeer met zo’n zogenoemde value finder bezig is.

Op ondernemer.nl deze week een leuk verhaal van mediaspecialist Tonie Broekhuijsen: ‘Duimpjes en sterretjes zijn nietszeggende digitale wegwerpgebaren geworden. Sinds de platformeconomie z’n intrede heeft gedaan, met Booking.com, Bol.com, Amazon.com en TheFork.com (voorheen Iens.nl), worden ondernemers direct beoordeeld met een sterretje of een duimpje, zoals in het Rome van Julius Caesar in de eerste eeuw voor Christus. Als gladiatoren ontvangen de bibberende ondernemers het oordeel van de consumenten: worden ze voor de leeuwen geworpen, of mogen ze nog een ronde mee?’ We worden overspoeld met emails die vragen om duimpjes. De irritatie daarover is bij veel mensen inmiddels zo groot, dat geen duimpje of een duimpje omlaag snel gegeven is. Laten we stoppen met de stortvloed aan emails met vragen om schouderklopjes. Het werkt inmiddels averechts.

Er is weer een update van het jaarlijkse B2B-onderzoek voor contentmarketeers. Wat zijn de benchmarks, budgetten en trends? Ik lees dit op marketingfacts.nl. ‘Wat doen de meeste succesvolle contentmarketeers en wie zijn de minst succesvolle? Zoals vaker besproken zie je een toename van het belang van owned reach (owned of eigen media). Ook in dit onderzoek zie je dat weer terug. 73 procent koestert zijn abonnees, doelgroepen of leads (slechts 38 procent van de minst succesvolle doet dit). 64 procent genereert verkoop/inkomsten (slechts 41 procent van de minst succesvolle). 60 procent bouwt een geabonneerd publiek op (slechts 25 procent van de minst succesvolle). De trend: meer contentmarketeers erkennen de waarde van het versterken van hun relatie met hun publiek. Twee jaar geleden was dat slechts 68 procent maar inmiddels is dit gestegen naar 81 procent.’ Het artikel waaruit ik dit citaat haal is sowieso interessant om te lezen. Ger Koot van Branded Entertainment geeft een update van een aantal interessante ontwikkelingen in ons vakgebied.

Een mooi passage uit een artikel van Marc Hijink op NRC.nl afgelopen maandag 5 oktober: ‘Generatie Z, volgens het Kaspersky-rapport geboren tussen 1994 en 2001, groeide op in een online wereld. Een op de drie jongeren brengt per dag meer dan vijf uur door op internet en sociale media. Deze generatie hecht ook minstens zoveel waarde aan online vriendschappen als aan ‘echte’ vrienden.

Maar zodra het fysieke isolement toeslaat, schiet technologie tekort. In plaats van elkaar meer berichten te sturen, praten jongeren liever met hun huisdier of de kamerplant.’ Het gaat over een onderzoek met als thema “eenzaam in een verbonden wereld” dat Kaspersky in april en mei liet uitvoeren.

Heb je trouwens al eens gehoord van ‘live shopping’? MediaMarkt introduceert het nu op de Belgische markt. Naar Aziatisch voorbeeld. Op de website van MediaMarkt vinden vanaf 10 oktober elke zaterdagvoormiddag interactieve sessies plaats, waarbij klanten telkens tien producten in een ander thema kunnen ontdekken. Zo gaan de sessies van start met de “tien favoriete smartphones van MediaMarkt”, maar zijn er bijvoorbeeld ook presentaties rond fotografie en self-care.

De sessies volgen het in Azië erg populaire model van “live shopping”: in wat het midden houdt tussen teleshopping en vloggen.

Tot slot: hoe zit het met jouw businessmodel in de toekomst. Zoals het nu is, of moet het over een andere boeg. Dat laatste is waarschijnlijker dan het eerste. Ik las een mooie case in het artikel van Ger Koot waarnaar ik eerder in deze column heb verwezen. Bij het kopen van kleding van het Zweedse merk Asket moet je een bon ondertekenen waarop staat wat de werkelijke (milieu)kosten zijn geweest. Dit gebeurt onder de noemer ‘Impact Receipt’. De Impact Receipt vertegenwoordigt niet alleen een transactie, maar ook een overeenkomst bij het investeren in ASKET-goederen. Ken uw impact. Koop minder. Houd het langer. Hier lees je meer over ‘The Impact Receipt’.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken