[column] Ik was er bijna ingetrapt

[column] Ik was er bijna ingetrapt
  • Content
  • 23 nov 2020 @ 09:59
  • 26373 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Ik wilde een digitale betaling doen en kreeg het gebruikelijke schermpje van de bank in beeld. Hoewel gebruikelijk, het zag er anders uit. Dus toch maar even op de site van de bank nagegaan of er melding werd gemaakt van een verandering.

Niets van dat alles. Dus klikte ik op het ronde pijltje waarna de site zich opnieuw laadde en het betaalscherm er weer uit zag zoals het hoorde. Op dat moment realiseerde ik me dat ik met een phishing-pagina te maken heb gehad.

Ik was er bijna ingetrapt. Voor je het weet overkomt het je. Ik realiseer me dit als ik een verhaal over de belangrijkste cybersecurity-trends lees op dutchitchannel.nl. ‘Ook volgend jaar vormt het coronavirus een belangrijk aangrijpingspunt voor het verspreiden van nepmails. Daarnaast zullen aanvallers in 2021 nog steeds inspelen op het werken vanuit huis. Dit is bij veel bedrijven al ingeburgerd en er zijn talloze berichten over bedrijven die er aan denken om ook na het einde van de coronapandemie vanuit huis te blijven werken.’ Nu de coronacrisis voortduurt, lijkt hybride werken (deels thuis, deels op kantoor) een blijvertje te worden. Het kantoor dient als ontmoetingsplek en brainstormruimte, de werkplek thuis wordt vooral een plek om je te concentreren en door te buffelen. Ik las deze week een mooi verhaal op FW over storytelling anno 2021. ‘Het zijn heerlijke tijden voor tijdgeestduiders. Want het jaar 2020 is het jaar dat alles anders liep dan verwacht. Corona heeft van onze samenleving een groot laboratorium gemaakt, waarin van alles opborrelt en samenklontert, maar wat soms ook geen enkele reactie vertoont. De belangrijkste trends, toegespitst op alles wat met de gevolgen van de coronatijd te maken heeft, uit de mond van storytelling-experts op FW. De behoefte aan nieuwe verhalen groeit. Met verhalen kunnen mensen meer grip krijgen op de ingewikkelde wereld waarin we op dit moment leven. We kunnen duiden wat deze tijd voor mensen betekent (via narratives en frames), wat dat met mensen doet (onderzoek van de onderstroom) en mensen ‘bij de les’ houden en richting geven (toewerken naar een nieuw narratief). Voor organisaties is storytelling daarom belangrijker dan ooit.’ Het verhaal op FW is een aanrader.

Op de website van onze collega’s deze week een artikel over de assets binnen content marketing. Interessant omdat dit een nieuwe visie is op ons vakgebied. Ik herinner me da bij de verkoop van mijn bedrijf (lang geleden) de assets een belangrijk onderdeel vormden bij de waardering en de overdracht. Toen verstonden we onder de assets de laptops, de printers en de mobiele telefoons. Er werd toen niet gesproken over de assets zoals we deze kennen binnen content marketing, zoals teksten, foto’s, illustraties en ander materiaal waarmee je op eenvoudige wijze ‘content’ produceert voor print of digitale media. De assets zijn de onderdelen waaruit content is opgebouwd. Als je die op juiste waarde schat, neemt het eigen vermogen van een bedrijf ofwel de bezittingen, fors toe. Een slimme visie die er toe kan leiden dat het bureauresultaat groeit omdat je assets meer keren kunt inzetten. Dat doe je niet zo gemakkelijk met content.

Op emerce.nl stuitte ik op een interessant verhaal over het schenden van auteursrecht. In dit geval gaat het om de vraag wat te doen als een collega vergelijkbare teksten op zijn website gebruikt omdat hij weet dat jouw teksten goed scoren in Google. Daar kun je blijkbaar op verschillende manieren mee omgaan. Als je geïnteresseerd bent in het behalen van zogenoemde snelheidswinst moet je dit artikel lezen. Want je kunt een ‘jatter’ snel ‘kalt stellen’.

Dit is een doordenker die ik pluk uit een verhaal op vice.com: ‘Onderzoekers ontdekten dat je misschien wel een soort bindingsangst hebt als je actief níet bereid bent om foto’s van je partner online te zetten. Dat betekent dat je misschien je partner wel niet de aandacht geeft die diegene eigenlijk zou willen hebben.’ En waar dat allemaal toe kan leiden…

Dit moet je misschien ook even lezen als contentmarketeer: SaaS start-up Flowbox zag het levenslicht in 2016. Sindsdien bieden ze aan meer dan 450 bedrijven internationaal een handig platform om hun user generated content (UGC) optimaal te gebruiken. Wat betekent dit concreet? Wel, met het Flowbox-platform verzamel en beheer je als bedrijf de content van je eigen gebruikers, verspreid je die op je eigen kanalen, en versterk je zo je content marketing. Dat is belangrijk, want user generated content is een goudmijn voor marketeers. Het is authentiek, doet betrokkenheid groeien, en geeft je conversies en social media-interacties een serieuze boost.

Tot slot op FW een pleidooi voor een colofon op websites. Een goed onderbouwd verhaal dat ik van ganser harte ondersteun. Want wie heeft welk auteursrecht zoals: het auteursrecht op het ontwerp;

Het auteursrecht op foto’s; het auteursrecht op de teksten? Geef nu eens een podium aan al die bijdragers en zet dat colofon op je website. Zo krijgt iedereen de credits die zij of hij verdient, help je de bijdragers mogelijk aan nieuwe klanten en is er geen discussie over wie het auteursrecht heeft.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken