[column] Wat doe je als je chagrijnig uit bed stapt?

[column] Wat doe je als je chagrijnig uit bed stapt?
  • Content
  • 16 nov 2020 @ 10:19
  • 16451 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Blijven liggen! Als je wakker wordt en het covid-chagrijn als eerste in je hoofd oppopt, moet je je omdraaien. Meld je bij jezelf ziek en glij weer even ‘de wolken’ in. Niet dat daarmee covid verdwijnt, maar je wordt misschien wat meer ontspannen wakker.

Het klinkt natuurlijk licht aanmatigend. Maar wie doe je er een plezier mee met een coronadepressie aan de ontbijttafel te verschijnen? Zelfs niet je werkgever die niet eens ziet dat je met een zware corona-depressie ontwaakt. In zo’n situatie kun je beter niemand toelaten in je bubbel. Zelfs in dit Zoom-tijdperk moet je zelfvertrouwen uitstralen.

Het schijnt dat je jezelf kunt trainen in opgewekt wakker worden en de dag fris beginnen. Met sport, meditatie, een goed boek, whatever. Ochtend-routine noemen ze het, maar dan moet bijvoorbeeld de krantenjongen wel mee willen werken. Als om half zeven de brievenbus kleppert, wil ik er doorgaans wel uit. Mijn dagelijkse loopgraaf in. Een paar keer per dag steek ik mijn kop boven de rand uit voor een Facetime-gesprek of een run naar de supermarkt. Liefst tussen zeven en negen, dat zijn de ouderentijden hier in de stad. En dan is nog oppassen geblazen, want die traag voortschuivende kolonne leeftijdgenoten heeft niet zoveel op met afstand bewaren, laat staan de vakkenvullers, die juist op dat tijdstip de schappen vullen. Het leven is er niet vrolijker op geworden. Het verbaast me dat marketeers niet vindingrijker zijn en met de komst van corona uitblinken in verrassende vondsten om ons een plezier te doen. Zelfs de tv loopt elke avond over van de praatprogramma’s met zelfbenoemde deskundigen die hun plas over covid komen doen. Mijn kijkcijfer naar NPO is in de laatste maanden drastisch gedaald. Ik maak gretig gebruik van NPO Plus, HBO en Netflix. Het is zelfs stil geworden in mijn mailbox waarin de alerts voor content marketing en customer journey nauwelijks nog scoren. Al bijna vijftien jaar signaleer ik wekelijks belangrijk of interessant nieuws uit ons vakgebied. Ik probeer mijn eigen mening binnen boord te houden. Maar dat is niet eenvoudig als de stroom aan verhalen uit het vak begint op te drogen.

Mijn nieuwsgierigheid wordt op de proef gesteld. Transavia meent met de serie ‘Bij ons aan boord’ de heilige graal gevonden te hebben. Voor de serie werden collega’s van luchtvaartmaatschappij Transavia gevolgd, maar halverwege de opnames was daar corona. Daardoor werd het een bijzonder tweede seizoen. Met afleveringen in de ‘normale’ situatie, tijdens de stilstand en met de opstart van het vliegverkeer. De merkwaarden van Transavia stijgen onder de doelgroep aanzienlijk aldus een verhaal op deze website. Maar wat gaat het uiteindelijk opleveren als we uit de coronastand komen. Ik hoop dat er over een jaar of twee serieus teruggekeken kan worden want we willen graag weten of de investering zich terugverdient. Ik weet niet of ik dit nu een mooi of geen mooi voorbeeld van content marketing moet vinden? Wat gebeurde er op de marketingafdeling van Transavia toen corona uitbrak? Verviel de discussie over deze investering in twijfel en had niemand het antwoord op de vraag doorgaan of niet? Trok RTL de zaak over de streep om omzetverlies te voorkomen? Daar zou ik in deze tijd wel wat meer over willen weten bij mijn oordeelsvorming. Een echte discussie met collega’s kan ik er niet over voeren. En mijn vrouw is niet geïnteresseerd. (Marketingtribune.nl).

Van een verhaal over de vraag: ‘Hoe kunnen marketeers nog steeds optimaal gebruikmaken van gegevens zonder dat ze deze privacywetten overtreden?’(Customer Talk) word ik ook niet bijster vrolijk. Het klinkt helaas teveel als, hoe vinden de mazen in de wet. Foute benadering zou ik zeggen, niet passend bij deze tijd, waarin je in de eerste plaats opgevrolijkt wil worden.

Het wordt tijd dat het besef doordringt dat de wereld verandert. Nu Trump op een zijspoor staat, mogen kwesties als verbondenheid binnen je leefomgeving, gezondheid en kansen veel meer aandacht krijgen. Merken die dat door hebben en stoppen met zichzelf promoten, kunnen rekenen op de warmte van de doelgroep. Merken die blijven bonken op mijn comfortzone, komen er bij mij niet meer in. Zelfs niet met een verhaal over ‘Kijk ons eens’, of een verhaal dat door de mazen van mijn comfortnet slipt. Doelgroep denken is nu belangrijker dan ooit. En nieuw in elke customer journey zijn die dagelijkse moment dat je tegen corona moet opboksen. Een beetje vrolijkheid graag, blijheid en geen ingewikkelde boodschappen. Er wordt van marketeers meer ‘emotional intelligence’ gevraagd. Help me om mijn mentale weerbaarheid op te krikken.

Ik vraag me in deze tijd serieus af waar de resetknop van marketing en communicatie zit. Wie het weet mag het zeggen. Ik kom er graag mijn bed voor uit.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken