[column] Contentmarketing is opnieuw uitgevonden

[column] Contentmarketing is opnieuw uitgevonden
  • Content
  • 4 dec 2020 @ 09:20
  • 18890 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Internet bestaat niet meer. We surfen niet meer over het net. Het net zoekt voor ons. We zijn Zoom-moe. We willen weer fysieke communicatie. Op sociale media slaan sommigen elkaar de hersens in.

In de verhalen die wekelijks mijn schermen passeren komen zaken aan de orde die zo nieuw zijn, dat ze om verdieping vragen. Deze week was ik vooral gefascineerd door het fenomeen conversation-design. AI krijgt steeds meer greep op communicatie. Het schrijven van teksten voor bots is al een normaal, maar uiterst gespecialiseerd vak geworden. Voorspellers roepen dat binnen afzienbare tijd de conversatie tussen bedrijven, instellingen en consumenten volledig geautomatiseerd zal verlopen. Hoeveel brieven vallen er niet op je voordeurmat of in je e-mailbox waar onder staat: ‘deze brief is automatisch gegenereerd’, wat wil zeggen dat de computer hem heeft opgesteld. Terugschrijven of reageren is in de meeste gevallen niet mogelijk. Conversation-design is een communicatiemiddel waarbij technologie, psychologie en copywriting samenkomen. Want je bot moet een duidelijke persoonlijkheid hebben, met een eigen schrijf- en praatstijl. En het bijzondere van een chatbot is dat deze voortdurend leert en zich zodoende door ontwikkelt.  Als content marketeer krab ik een keer achter mijn oren, maar het is duidelijk dat ik er niet aan kan ontkomen om me er in te verdiepen.

Wat me verder boeide was een verhaal over blockchain op FW. De coronacrisis heeft op veel vlakken voor een versnelde technologische transitie gezorgd, ook bij de inzet van blockchain-technologie. Dit verhaal gaat over: Trend 1. Sterke supply chains;  trend 2. De overheidscrypto; trend 3. De fintechisatie van onze maatschappij; trend 4. Nul kennis noodzakelijk. Of zoals de auteur schrijft\; blockchain gaat net als kunstmatige intelligentie en machine learning voor nieuwe doorbraken zorgen.

 

Een berichtje van Financieel-management.nl is een doordenker. ‘IT wordt vaak gepositioneerd als een shared service center, zoals faciliteiten, waar je kosten aan alloceert. Dat is vaak een percentage van de omzet. Door alle nieuwe technologie, verschuift die rol. IT is een facilitator van toekomstige omzet geworden. Dat vergt andere kennis en inzichten om de budgetten en waarden te kunnen bepalen. Forbes heeft onderzocht dat de huidige board of directors and management teams vaak te weinig kennis hebben van IT. Over 10 jaar verwachten zij dat 75 procent van de toekomstige CEO's meer technologie gedreven zijn.’ Dit geldt zeker ook binnen content marketing. Als je IT niet onder controle is, verlies in de nabije toekomst business.

Op deze website verscheen recent een verhaal over hoe traditionele bureaus steeds vaker content-labels aan hun activiteiten toevoegen. De wereld van contentmarketing is ontdekt. Twintig jaar geleden kochten de internationale bureauketens contentbureaus om men toen al zag wat de power van content marketing was. Misschien te vroeg, want veel overgenomen bureaus bestaan niet meer of zijn van de hand gedaan. Spannend om te zien hoe het dit keer gaat uitpakken. Ik pluk uit het verhaal enkele citaten. Ze beschrijven wat de contentmarketingbureaus al jaren verkondigen en waarop hun succes is gebaseerd. ‘De bureauwereld doet een ontdekking. Het werd tijd.’ Het is nu de vraag of de kwaliteit die noodzakelijk is voor effectiviteit ook gerealiseerd kan worden in de reclamewereld. We gaan het kritisch volgen. ‘Content vraagt om een andere manier van denken en werken. Door mijn ervaring met Appie Today (Bergers was tien jaar lang marketeer bij Albert Heijn, red.) had ik goed in kaart wat er nodig was om succesvol een contentstrategie te kunnen doorvoeren. Het belangrijkste hierin is dat je start vanuit je merkverhaal,’ aldus Monique Bergers van N=Content. 'Het label speelt direct in op de vraag van onze klanten om een storytelling-laag toe te voegen aan bestaande campagnes die aanslaan bij hun doelgroep. Als merk moet je er dan wel voor zorgen dat je dit op een manier doet die waardevol is en iets toevoegt voor de consument - en dat kan met content. Het geeft je de kans om te laten zien dat je meer doet dan alleen zenden en producten verkopen, maar ook wil inhaken op en iets toevoegen aan de culture van je doelgroep’, volgens Lenneke Speelman van 180 Content. ‘Omdat een contentproduct meestal is gekoppeld aan een marketingdoelstelling, heb je als organisatie een extern team nodig dat beide gebieden, dus content en marketing, beheerst. Bij grote organisaties opereren de afdelingen marketing en communicatie vaak als eilandjes. Bij ons is dat niet zo en is er constant kruisbestuiving. Dan zijn een wat kleiner team en korte lijntjes prettig,’ volgens Hans van Lindenberg van ContentCross. Taco Rijssemus van IDTV ziet een groeiende behoefte aan content, omdat reclame niet altijd effectief blijkt te zijn. 'De vraag is natuurlijk wat content nu eigenlijk precies is. Wij definiëren het als mediaproducten die de consument wil zien en zetten het af tegen reclame die de consument moet zien. In veel gevallen vind ik dat er nog gewoon reclame wordt gemaakt door de content-labels.'

Jelmer Wind van Studio Catwise ziet 'het content-label' niet per se als een nieuwe trend, maar als een veelvoorkomende move die bureaus aan het maken zijn. 'Wat wel de trend is, is de groei van specialismen onder één dak. Content is hier een belangrijke van, maar je ziet het ook met data en performance. Ontstaan vanuit de gedachte dat klanten alles bij één partij willen onderbrengen en bureaus dit ook daadwerkelijk kunnen aanbieden.'

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken