[column] Hoe voorspelbaar wordt 2021?

[column] Hoe voorspelbaar wordt 2021?
  • Content
  • 14 dec 2020 @ 09:27
  • 20867 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

De coronacijfers dalen minder snel. We zien hier en daar zelfs een stijging. Mobiliteit en minder thuiswerken lijken de boosdoeners. Zijn we het isolement zat? Onze drang naar meer contacten vertaalt zich direct in hogere besmettingscijfers. Verontrustend. Wat doen we er aan?

De lat voor zelfdiscipline ligt hoog. We streven bij onze werkzaamheden naar een zo groot mogelijke klanttevredenheid. Hopelijk stoppen de bazen tijd en geld in medewerkerstevredenheid. En van contentmarketeers wordt juist nu verwacht dat ze met verhalen de kwaliteit van de contacten op peil houden. Daarbij speelt bijvoorbeeld ook de mate waarin de communicatie meer en meer gepersonaliseerd is. Door corona zijn de investeringsplannen van managers nogal risicomijdend geworden. En dus zakt het onderwerp personalisatie weg in de prio-lijstjes. Zonde, want juist personalisatie kan zorgen voor een wendbare en vooral klantgerichte marketingstrategie. De eerste zeven maanden van de pandemie hebben ertoe geleid dat 69 procent van de marketingmanagers in het bedrijfsleven behoudend en risicomijdend reageert. Logisch, we kunnen immers niet meer blind vertrouwen op onze forecasts. Terwijl personalisatie bij diezelfde groep de afgelopen jaren hoog op de agenda stond, geeft inmiddels 80 procent van de marketingmanagers aan investeringen in personalisatie uit te stellen of zelfs te annuleren. In dit artikel op emerce.nl lees je waarom personalisatie juist in deze tijd uitkomst biedt.

Ook dit verhaal is interessant als het je mee wilt weten over het opbouwen van duurzame, gepersonaliseerde connecties met klanten, in plaats van te concentreren op shortterm verkoop. Vijf inspirerende voorbeelden. Op bloovi.be.

Onder deze kop op FW een verhaal dat voor iedere marketeer of manager de moeite van het lezen waard is. Ik vond dit een van de interessantste passages. Wat doen mijn concurrenten?

Je moet niet altijd proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk eens naar je succesvolste concurrenten, en onderzoek goed wat voor hen werkt. Gebruik tools zoals BuiltWith om te zien hoe hun tech-stack werkt. Gebruik Similarweb om te zien hoeveel bezoekers ze op hun website hebben. Gebruik SEO-tools (bijvoorbeeld Moz) om te ontdekken op welke zoekwoorden ze goed scoren. Gebruik de Facebook ad library om uit te vinden wat voor soort advertenties ze hebben lopen. Schrijf je in voor hun nieuwsbrief om te begrijpen hoe ze communiceren. Koop een product op hun website of vul een leadformulier in om te ervaren hoe hun onboarding-flows eruit zien. Wees creatief, de lijst is lang.

Voor de techneuten onder ons is het spannend wat de specialisten in ons vak voorspellen. Dataspecialist Splunk voorziet op dutchitchannel.nl meer supply-chain-aanvallen in 2021. De toenemende digitalisering, globalisering en outsourcing is nodig om binnen de keten efficiënt te kunnen functioneren. Maar het zal in 2021 voor grote risico’s zorgen. De hoeveelheid supply-chain-aanvallen zullen dit jaar toenemen. Deze aanvallen verlopen via een ander bedrijf in de keten. De dreiging van een digitale supply-chain-aanval wordt steeds groter omdat bedrijven binnen hun keten steeds meer informatie met elkaar delen.  De adoptie van AI zal echter ook in 2021 nog niet versnellen. Volgend jaar zullen bedrijven eerst nog op zoek gaan naar AI-modellen die zelflerend zijn. Organisaties gaan namelijk AI pas op grotere schaal toepassen zodra de technologie eenvoudig is op te schalen.

Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een onlineplatform dat copywriting as a service biedt – heeft 11 experts op het gebied van social media en onlinemarketing gepolst over hun verwachtingen ten aanzien van de tendensen in hun werkveld. Op Customer Talk lees je de vijf opmerkelijkste trends die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Een van de belangrijkere trends voor 2012 die emerce.nl signaleert: Digitale en gepersonaliseerde ‘totaalervaringen’ worden de norm. Een IT-trend die nu al zichtbaar is, en in 2021 en de jaren daarna alleen maar aan kracht zal winnen, is het belang van digitale totaalervaringen. Of het nu gaat om klantervaringen of het welbevinden van medewerkers; uniformiteit en een consistente kwaliteit via alle communicatie- en marketingkanalen (omnichannel) en digital experience platforms (DXP’S) worden volgens multichannelplatform Emerce en veel andere trendvolgers de standaardnorm.

Een opmerkelijke ontwikkeling die ik wil vermelden: Het actieve gebruik van social media onder jongeren is tijdens de coronacrisis flink gedaald. Nog maar één op de tien van de jongeren gebruikt dagelijks actief Instagram en slechts 7 procent gebruikt YouTube actief. Begin 2020 was dat respectievelijk 23 en 16 procent, blijkt uit het corona-jongerenonderzoek van creatief bureau Wayne Parker Kent, in samenwerking met MediaTest. Aan de studie namen in totaal 1.740 jongeren deel.

Hoe voorspelbaar wordt 2021. Neem de voorspellingen voor dit jaar er maar eens bij. Het zal je niet verbazen dat 2020 anders was dan we in december vorig jaar dachten. Verrassend anders. En de meeste ontwikkelingen gaan harder dan gedacht. En omdat we nog steeds thuis moeten werken, is het wel relevant om de ogen wagenwijd open te houden en te voorkomen dat de trends ons rechts en links inhalen en je tegen de zomer als we weer ‘naar buiten’ mogen, wakker wordt in een andere wereld.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken