[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex

[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex
  • Content
  • 26 jan 2021 @ 08:58
  • 23440 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Content

De strijd om aandacht wordt steeds groter en belangrijker. Met de duizenden commerciële boodschappen die we vooral online dagelijks tegenkomen is het steeds lastiger om organisch aandacht te krijgen, laat staan vast te houden.

Hoe tof je content of hoe vet je nieuwe product ook is. De zoektocht naar andere manieren is gaande want er zijn genoeg momenten met massa-attentie. Maar kun je er wat mee als merk? En hoe weet je wanneer je er wat mee moet? Wat mij betreft is aanhaken het nieuwe inhaken. Dat werd bevestigd toen ik vorige week een Gofundme startte voor Opa K’nex. Zijn zelfgebouwde K’nex reuzenrad (en levenswerk)  werd gestolen.

Als we naar de jongere generaties kijken zien we een steeds slimmer wordende doelgroep. Ze weten hoe content in elkaar zit en hoe de algoritmes op TikTok werken. Echtheid en oprecht zijn wordt daarom steeds belangrijker. Als merk ben je soms zo gefocust op je eigen product of dienst dat je vergeet naar buiten te kijken. Want er zijn soms momenten van massa-attentie waar alle neuzen dezelfde kant op staan. Het verhaal van het gestolen reuzenrad van Opa K’nex was er zo een.

‘s Ochtends kreeg ik een filmpje te zien. Een intens verdrietige man uit Breda vertelde over zijn gestolen K’nex reuzenrad. Door merg en been ging het. Ik wilde iets doen. Maar wat? Een gevoel dat meer mensen hadden zo was te lezen op social. Maar ik kon nog geen initiatief vinden. Dus startte ik zelf een Gofundme. Hoewel het de eerste 10 minuten awkward stil was op de pagina liep het binnen een uur storm. Simpel door iets te creëren waar men low effort ‘iets’ kon doen. En omdat er een collectief gevoel van medeleven was ging de actie viral. Eindstand? €10.000 voor Opa K’nex.

Als zo’n trein gaat rijden en je ziet als merk dat die relevant kan zijn moet je meteen afvragen: wat kunnen wij doen om hierop aan te haken? Iemand vroeg mij: “Dit was toch een actie van Drukwerkdeal.nl?” Was het niet. Maar ze haakten slim aan toen iemand ze tagde in de oproep of we een cheque konden regelen en gingen daarom vanaf daar mee in het verhaal. Oprecht en in de context van feelgood. Ook op social deelden ze content over de uitreiking van de cheque die zij hadden gemaakt en werden zo onderdeel van het verhaal.

K’nex zelf aan de andere kant miste aansluiting omdat ze geen Nederlandse online kanalen hadden waarmee ze konden aanhaken. Was een mooi startschot geweest omdat ook zij een flinke duit in het zakje K'nex hebben gedaan. De relevantie is hierbij natuurlijk essentieel maar het geeft aan hoe belangrijk het is om met o.a. community management in de gaten te houden welke kansen zich aandienen. En het hoeft geen cheque te zijn, met een slimme comment of post valt er al een wereld te winnen.

Door: Daan Jongen, social lead bij N=Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken