[column] Wat is je missie?

[column] Wat is je missie?
  • Content
  • 9 apr 2021 @ 12:52
  • 19611 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

‘Ik wil niet meer werken voor opdrachtgevers die geen bijdrage leveren aan een betere samenleving, ik wil werken voor mensen en merken die de wereld beter maken.’ Stoer als je dat durft te zeggen. Ik hoorde het onlangs uit de mond van een ervaren bureaudirecteur.

De gevolgen van zo’n missie kunnen vergaand zijn. Mooi als je het kunt uitdragen. Of het veel nieuw business zal opleveren, blijft een vraag. Ik denk aan politieke partijen die klimaatdoelen hoog in het vaandel hebben staan. Wat heeft dat opgeleverd bij de jongste verkiezingen? Hoe zou betrokken ondernemer in de ring staan als er onverwacht een miljoen langs komt van een potentiële opdrachtgever die langs de meetlat geen voldoende haalt. Het zet me aan om een rondje langs de velden te maken om na te gaan wat de contentmarketingbureaus zeggen over hun principes. Hoe sociaal wenselijk is de communicatie bij de corporate stories van de verschillende bedrijven? Met welke missie zijn ze aan de slag?

  • Wij willen iedere dag een bijdrage leveren aan een positieve en duurzame samenleving. We zoeken opdrachtgevers die actief zijn op de maatschappelijke agenda.
  • Wij hebben ’t mooiste werk dat er is. Dat geeft ons de tomeloze energie om ook voor jouw vraagstuk de beste oplossing te vinden.
  • Specialisten die het grote plaatje snappen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. 
  • Geloofwaardige communicatie, creatieve oplossingen, heldere afspraken, korte lijnen, snelheid en continuïteit.
  • De waarde van een organisatie vertalen in de maatschappij.
  • Betrokken bij de grote thema’s van nu, gedreven om je merk boven de massa uit te tillen.
  • We zijn digitaal ervaren én spreken de taal van nu en leveren werk dat beantwoordt aan merkdoelstellingen en aansluit bij de leefwereld van mensen.
  • Samen creëren we duurzame verhalen.
  • Maximale betrokkenheid is onze manier van zakendoen.
  • Werken moet een feestje zijn.
  • Tailored content, waarin jouw merkverhaal én de interesses van de kijker in een aansprekende vorm samenkomen.
  • We maken samen sterke formats die substantieel bijdragen aan de merkmissie en fans voor het leven maken.
  • Met onze content willen wij in Nederland en in de rest van de wereld de harten van mensen veroveren en verhalen vertellen die er toe doen.
  • Speurend naar de laatste trends. Waar het kan nét even anders. Maar altijd content first.

Zoek de verschillen. Het zijn net meubelmakers. De een werkt alleen met hardhout, de ander geeft de voorkeur aan grenen. De een levert binnen een week, de ander heeft voor bepaalde werkzaamheden veel weken nodig. De een lijmt alles, terwijl de ander de voorkeur geeft aan schroeven. Voor de een is elke dag een feestje, voor de ander is het soms een moeizaam proces. Per saldo doen ze allemaal hetzelfde. Meubeltjes maken.

Een missie is de basis voor een strategisch plan. ‘Turbulente tijden vragen om een heldere strategie. Nu is er corona en straks een recessie, maar daarna komt een grote digitale revolutie. Een strategie helpt je om in de toekomst te kunnen schakelen. Zonder strategie overkomt het je, met een strategie kun je er zonder kleerscheuren uitkomen.’

‘Elke ondernemer moet op zoek naar zijn kernwaarden: Dat zijn de dingen die je wel en niet normaal vindt. Om je kernwaarden te bepalen, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Waarover krijg je complimenten? Wat vind je het allerbelangrijkste? Of waar heb je juist een hekel aan? Je missie zegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Het is de bijdrage die je levert om mensen een beter leven te geven en hetgeen waar je voor warmloopt. Dit zit veel dieper dan alleen geld verdienen. Met een missie straal je je identiteit, kernwaarden en bestaansrecht uit. Om welke reden stap jij elke ochtend vol energie uit je bed?’ (kvk.nl)

Een goede missie is eenvoudig en door iedereen te begrijpen. Hij is positief, motiveert, inspireert en is uniek. In de contentmarketingwereld is op dit punt nog veel werk te doen. Als je na corona weer de weg naar boven zoekt, heb je een heldere missie nodig. Stel je als ondernemer eens de vraag wat er verloren gaat als je bedrijf corona niet overleeft? Er zullen meer mensen zijn die zich dat afvragen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken