Cristiano Ronaldo daagt Coca-Cola en sportkoepels uit tot kleur bekennen

Cristiano Ronaldo daagt Coca-Cola en sportkoepels uit tot kleur bekennen
  • Content
  • 16 jun 2021 @ 11:30
  • Link
  • Frank Peters
    Frank Peters

    eigenaar / oprichter
    Virtus Communications
  • SponsoringMVOMarketing

Cristiano Ronaldo maakte gisteren een zeer zichtbaar statement bij een persconferentie tijdens het Europees Kampioenschap voetbal door demonstratief twee flesjes cola te verwijderen. What's next?

Ze waren neergezet voor sponsor Coca-Cola. Ronaldo pleitte vervolgens voor het drinken van water.

Deze beelden gingen de wereld over en nieuwsmedia besteedden massaal aandacht aan deze regelrechte aanval op het wereldconcern en de voetbalbond UEFA. Het Voedingscentrum stond in Nederland juichend op de banken na de actie.

Coca-Cola heeft slechts gereageerd via de UEFA met de woorden dat zij een variatie aan drankjes biedt voor verschillende behoeften, die tijdens het toernooi beschikbaar zijn voor spelers. Een eigen reactie of actie is nog uitgebleven en dat is een groot dilemma voor hen. Immers de actie van gezondheidsvoorvechter Ronaldo is een zeer bewuste actie en een duidelijk signaal richting de wereld, dat direct ook impact had op de beurswaarde van het bedrijf. Van de 4 miljard dollar beurswaardeverlies die het bedrijf direct leed, zal Coca-Cola vermoedelijk niet echt wakker liggen, want de beurskoers herstelt zich wel weer. Maar het ‘pleidooi’ voor een gezonde leefstijl van Ronaldo zal het concern wel iets moeten.

De actie lijkt een speldenprik. Maar zijn actie vraagt om het nemen van eigen verantwoordelijkheid en tonen van leiderschap en dat gaat verder dan een vlakke verklaring via de UEFA. Coca-Cola zal moeten opstaan en laten zien dat ze begrepen heeft wat hier gebeurde en hoe zij daarop nog actiever gaat acteren. Het hebben van een breed assortiment alleen is daarbij niet voldoende. De omgeving verwacht duidelijk meer. Maar ook sportkoepels, als de UEFA of NOC*NSF, zullen kleur moeten bekennen. Wat is hun positie op termijn ten opzichte van sponsoren met producten die niet aansluiten op een gezonde leefstijl, maar wel het platform van de sport gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen van de consument.

Cristiano Ronaldo heeft de voedingsmerkenwereld en sportwereld brutaal uitgedaagd om kleur te bekennen en de vraag is of zij deze handschoen gaan oppakken. Ik ben bang dat ze kiezen voor de meest gehanteerde crisiscommunicatiestrategie: duiken en hopen dat het wel weer overwaait. 

Frank Peters
Virtus Communications

 

Frank Peters

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken