[column] Contentmarketeer wordt boardfluisteraar

[column] Contentmarketeer wordt boardfluisteraar
  • Content
  • 6 jul 2021 @ 10:24
  • 23273 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Onderzoek

Bijna zes weken weg uit Nederland. Ontsnapt voordat de lockdown voorbij was. En ik zit nu hier, ver weg, twintig kilometer buiten Stockholm, zoals elke zomer, te genieten van de stilte en de rust. En mogelijke nieuwe trends in contentbeleving.

De natuur kreunt onder de hitte. Een klein vuurtje buiten is voldoende om bij alle buren in de omtrek het alarm te doen afslaan. Het is te droog om te stoken. Er is gelukkig genoeg fysiek werk te doen. Bijvoorbeeld hout kloven. En elke dag natuurlijk dat uurtje voor de laptop. Checken of er spannende verhalen langs komen. Gezocht via alerts.

Elke week pik ik er een paar uit om een column mee samen te stellen. Maar het is rustig deze zomer. Buiten is het al vier weken warm zodat de dagelijkse routine voor de laptop verslapt. Toch blijven berichten opvallen, vaak omdat ik denk ‘heb ik dit al niet meer keren gelezen’ of omdat volstrekt onduidelijk is waar het desbetreffende item over gaat. In beide gevallen is de wegklikknop dichtbij.

Oude wijn

Toch blijf ik hangen bij een verhaal over de vraag ‘waarom elke organisatie een corporate story moet hebben’ op FW. Oude wijn in nieuwe zakken of daadwerkelijk een nieuw inzicht? Ik citeer enkele passages: ‘Facts & figures blijven maar zelden hangen. Bullets laten zich moeilijk reproduceren. Laat staan dat mensen daar empathie voor op kunnen brengen. Daar is meer voor nodig. Actie, drama, verlies, succes, verdriet, vreugde, noem maar op! Dat kan alleen in een verhaal dat appelleert aan dieperliggende gevoelens bij mensen.’

‘Corporate stories die een verhalende kernpositionering missen, worden ‘verhaaltjes’ zonder betekenis. Voor een goede implementatie van een corporate story moet je echt diep nadenken over de effecten en de aard van narratieve transportatie (hoe mensen opgaan in de wereld van het verhaal, red.)!’

‘Willen we een verhaal enkel voor de marketingcommunicatie of een purpose-driven corporate story? Die laatstgenoemde interpretatie van een verhaal is veelomvattender, waarachtiger… en op de lange termijn succesvoller. Maar die vraagt wel meer om ambitie, lef en bevlogenheid. Ooit vroeg Steve Jobs van Apple aan de beoogde CEO-kandidaat, Pepsi executive John Sculley: “Do you want to sell sugar water for the rest of your life, or do you want to come with me and change the world?”’

Bij een mooi zonnetje onder een goede parasol en een fijn glas bij de hand, zijn dit soort artikelen aardig om je geheugen op te frissen.

Met name het citaat van Steve Jobs is een leuke doordenker. Een meevaller. (FW) Steve Jobs was een tought leader. Authentiek en met een heldere focus. De expert in zijn sector. Als je op het strand of je balkonnetje geniet van de zomer, geeft dat genoeg stof tot nadenken. Waarin ben je als content marketeer nu uniek, authentiek en een tought leader? Hoe blijf je interessant voor je doelgroep? Welke vernieuwingen zijn wenselijk als straks de zomer voorbij is, en het oude nieuwe normaal zich aankondigt? Wordt het tijd voor een podcast?

In een nieuwsbrief van collega’s las ik: ‘Streaming audio is wereldwijd exponentieel gestegen en het vervangt daarmee ten dele de traditionele radio - wat niet onbelangrijk is - maar geeft merken dus een platform van “dedicated listeners”.

Podcasts zijn mateloos populair en zijn steeds meer alom vertegenwoordigd. Een teken aan de wand is dat Spotify net een exclusieve deal met podcastmaker Joe Rogan heeft afgesloten.

Merken kunnen zich geweldig profileren in de podcastmarkt. Ook omdat beleving steeds belangrijker wordt. Techniek faciliteert dat: Apple maakte onlangs bekend dat ze voor alle Apple Music abonnees 360 - ‘ruimtelijke’ audio gaat ondersteunen, en onderschrijft dus de “immersive audio” experience wat weer belangrijk is voor de contentmakers.’(Bron)

Controller

Deze alinea uit controllers magazine prikkelde enorm: ‘De controller gaat de komende jaren de meest interessante tijd ooit in! Omdat het kapitalistisch systeem ontzettend onder druk staat en er veel dingen veranderen. De controller wordt meer een facilitator. Een financial facilitator. Een board fluisteraar. Want hij weet als geen ander hoe de geldstromen lopen. En vaak weet hij ook heel goed wie er verantwoordelijk voor is. De controller kan precies zien wie er hard werkt.’ Geldt dit ook niet voor de contentmarketeer anno nu? Is de content marketeer niet veel meer een facilitator. Een strategische facilitator? Een boardfluisteraar? Hij of zij is immers degene die de data bijvoorbeeld van de effectiviteit van contentmarketing juist kan interpreteren, weet welke kanalen scoren en welke kanalen minder effectief zijn?

Op basis van zijn of haar kennis kan betrokkene de marketeers of board het beste adviseren over de te volgen strategie. Of deze zoals de leden van Platorm Content Marketing stellen (zie column van vorige week), zelf ontwikkelen en als het moet de totstandkoming van de gewenste contant regisseren of produceren. De contentmarketeer als boardfluisteraar! Hoe mooi kun je het formuleren!

‘Een van de belangrijkste adviezen van de fluisteraar wordt om de bazen ervan te overtuigen dat de consument niet alleen een persoonlijke interactie verwacht maar dat het zelfs als negatief wordt beschouwd als organisaties dit niet kunnen waarmaken. Om een klant aan je organisatie te kunnen binden dient een organisatie van meerwaarde te zijn in het leven van de consument, hier is hyper-persoonlijke benadering nodig. Consumenten verwachten dat organisaties luisteren naar alle interacties en informatie die ze hebben afgegeven en dit efficiënt inzetten voor relevante en persoonlijke communicatie.’ Het wordt tijd. Deze alinea is afkomstig uit een verhaal op emerce.nl over journey orchestration.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken