[column] Nog meer visserslatijn
- Content
- 16 jul 2021 @ 15:21
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Storytelling
- 16 jul 2021 @ 15:21
- Sak van den Boom
Als journalist ben ik bijna gekielhaald door mijn hoofdredacteur. Als vrijwilliger die de pensioenleeftijd al lang is gepasseerd, mag ik periodiek een bijdrage leveren aan dit platform, en de hoofdredacteur is te allen tijde blij. Nu even niet, net als een oplettende briefschrijver.
Meestal komen er bij het stukje geen lastige vragen, geen check op facts (want de hoofdredacteur gaat ervanuit dat ik dat heb gedaan) af en toe een kommaatje extra erin of een typootje eruit. Meestal komt mijn tekst ongeschonden in de nieuwsbrief en op dit platform.
Ik heb vaste lezers die commentaar geven. Fans of zeurpieten, dat maakt niet uit. Ze lezen wat ik schrijf. Ik beschouw het als compliment.
Maar vorige week bega ik een stommiteit. Met als gevolg een behoorlijk lang commentaar van een lezer. Ik heb gezondigd tegen alle journalistieke regels waarover ik nou juist steeds veel pleidooien houd. Binnen een uur nadat mijn bijdrage is gepubliceerd, ontvangt mijn hoofdredacteur een brief op poten omdat ik onwaarheden schrijf. Hij staat onder mijn column van vorige week. En de auteur die zich opwindt, heeft gelijk.
Wat ik beweer ten aanzien van kweekvissen heb ik onvoldoende gecontroleerd. Dom, dom, dom.
En nog wel in een verhaal dat gaat over journalistiek die dienstbaar is aan merken en die zich - net als nieuwsjournalistiek - aan de journalistieke spelregels behoort te houden. Dus: zorgvuldigheid, hoor en wederhoor, fouten erkennen en bronvermelding. Mijn verhaal ging over het artikel van Olaf Tempelman over IJslandvaarders in de Volkskrant van 7 juli als ultiem voorbeeld van contentmarketing beschrijf. Excuus voor dit voorval.
Het doet gelukkig geen afbreuk aan mijn verhaal, maar het had natuurlijk niet mogen gebeuren. Bij kabeljauw denk ik nog steeds aan IJslandvaarders, bij andere vis op mijn bord vraag ik me voortaan af of deze gekweekt is, zo ja, waar dan wel. Hier, net buiten Stockholm op een van de eilanden in de archipel van Stockholm, koop ik zalm bij een leuke charmante vrouw die één keer in de week vlakbij aanlegt met haar boot en uit haar koelboxen zalm in vele hoedanigheid tevoorschijn tovert.
Filets, hele vissen, maar ook mooie zalmtartaar. De vis is afkomstig van haar eigen kwekerij in de Botnische golf, niet al te ver van Stockholm. Een lekkernij waar de diepgevroren moten zalm uit de supermarkt niet tegenop kunnen. Zalm met een verhaal, waar gasten die hier ooit eens langs kwamen nog steeds over praten: ga je nog steeds elke week naar het zalmvrouwtje? ‘Natuurlijk’ zeg ik dan, ‘en ze wordt elk jaar mooier’.
En dat tilapia niet uit voormalige Brabantse boerenstallen komt, had ik moeten weten als ik ‘Boer zoekt vrouw’ in mijn herinnering oproep.
Want zat daar niet ooit een Nederlandse boer in Zambia met een enorme tilapia-kwekerij in?
Bij het eten van paling heb ik nog steeds bewondering voor de glasaaltjes die de oversteek maken van de Sargassozee naar de Nederlandse wateren om hier op te groeien tot volwassen paling en in een aantal gevallen op ons bord terecht komen.
Vanuit de natuur of een kweekbak van een van de Nederlandse palingboeren die varkensstallen hebben omgebouwd tot immens grote viskwekerijen. Palingen worden geboren in de Sargassozee (Bermuda driehoek, Atlantische Oceaan). Als glasaaltjes trekken deze jonge palingen naar de Europese kust. De glasaaltjes worden in een aantal gevallen handmatig met een net uit het water gevist om in een kwekerij op te groeien.
Duurzaam en milieuvriendelijk.
Over content marketing gesproken of storytelling: ‘vis krijgt voor mij steeds meer kleur’. Ik kijk voortaan wel anders naar mijn bord als er een lekker visje met gezonde vetten op ligt. Dankzij een briefschrijver die mijn column van vorige week aandachtig heeft gelezen. Waarvoor dank.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing