[column] AI ideaal voor bureauselectie?

[column] AI ideaal voor bureauselectie?
  • Content
  • 29 sep 2021 @ 09:12
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • KennissessieContent

Deze hakt erin: ‘De met behulp van AI snel oprukkende analyse van alle teksten die we produceren, met suggesties over hoe we interactie en omgang kunnen verbeteren of teams kunnen optimaliseren, of uiteindelijk misschien dat we jou beter kunnen vervangen door een collega met meer kans op succes.’

Het is niet meer tegen te houden. Verstandige opdrachtgevers gaan de efficiëntie van de bureaus waarmee ze werken tot in detail na en vragen zich terecht af of ze nog steeds met de juiste marktpartij samenwerken. Het citaat (sorry voor de lange zin) komt uit een verhaal op intermediair.nl. Het is wijs als bureau ervoor te zorgen dat dat aanhoudende aandacht voor je opdrachtgevers zorgt voor een positieve identiteit en die opdrachtgever de invloed van AI weet te weerstaan en gaat voor de samenwerking. Voorkom dat machines de macht overnemen.

Soms daarentegen zou je wensen dat machines je behulpzaam zijn. Een goed verhaal deze week op emerce.nl over contentoptimalisatie voor SEO. Jeroen van Duin vertelt to the point waarmee je als auteur rekening houdt als je verhaal voor zoekmachines simpel gevonden moeten kunnen worden. Je begint met een zoektermenonderzoek. Dat lijkt eenvoudig maar is het allerminst. Hier lees je er meer over. Je moet thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen. Je behoort te weten wat je concurrenten gebruiken en veel meer. Uiteindelijk kom je tot een lijst van zoektermen die relevant en interessant genoeg zijn. Er zijn verschillende tools die kunnen helpen. Dat is het begin. Maar je moet er wel geld voor over hebben, voor niets gaat de zon op.

Van Duins verhaal gaat vervolgens over het optimaliseren van contentelementen. Hij behandelt ze stuk voor stuk en geeft praktische tips ter verbetering. Zo moet je een url optimaliseren. Heb je al eens van een middel-liggend-verbindingsstreepje gehoord. Je hakt samenstelling los en zet er streepjes tussen en woorden die je los zou schrijven verbind je. Het zijn weetjes die blijkbaar werken.

Je zou wensen dat er een machine was of komt die dit soort werkzaamheden voor je doet, omdat de keuzes die je moet maken in wezen niets met schrijven te maken hebben. Je wordt bij het schrijven een verhaal geholpen door tekst- en spellingcorrectie, waarom dan niet een seo-hulpje geïntroduceerd die verbetert. Er zijn bureaus die dit soort hulp aanbieden vanaf 2 cent per woord, afhankelijk van de lengte van de tekst en de grootte van de opdracht. Maar het klinkt zo old school om daar weer een externe partij voor in te huren.

Ik zou mijn verhaal wel door een apparaat willen halen dat me er vervolgens op wijst waar verbeteringen voor SEO mogelijk zijn


Ik zou mijn verhaal wel door een apparaat willen halen dat me er vervolgens op wijst waar verbeteringen voor SEO mogelijk zijn. Als ik aan de hand van de stappen van Van Duin mijn verhaal zou moeten optimaliseren, ben ik snel klaar met schrijven. Hopelijk zijn er inmiddels contentverbeteraars, de revisors van vroeger, die hier een leuke baan aan hebben. Maar misschien bestaat er al een algoritme, zoals uit het citaat aan het begin van deze column die de wijsheid in pacht heeft.

Over machines gesproken, zelden zo’n commercieel praatje gelezen dat in alle opzichten over de hoofden van de lezers gaat. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een pr-machine het werk heeft gedaan en dat er daarna aanhalingstekens zijn toegevoegd zodat het lijkt of het uit de mond van de geïnterviewde komt: ‘Het massamediale ‘one size fits all’-tijdperk ligt ver achter ons.’

‘Het massamediale ‘one size fits all’-tijdperk ligt ver achter ons.’

‘Een goede strategie is noodzakelijk. Het uiteindelijke doel is tweeledig: enerzijds de klant zo optimaal mogelijk bedienen en anderzijds zoveel mogelijk waarde toevoegen voor de bank oftewel een positieve bijdrage leveren aan de Customer Lifetime Value.’

‘Voor onze communicatie- en campagnestrategieën maken we onderscheid tussen de lange termijn effecten (awareness & familiarity) en korte termijn effecten (activatie).’

‘Onze performance strategie is gericht op het optimaliseren van de customer Journey en een betere sturing op Owned en, eventueel aanvullend, Paid kanalen voor het verhogen van het business resultaat.’ Ik heb de geïnterviewde hoog zitten, maar deze tekst is ontdaan van elke persoonlijkheid of autenticiteit. Een foldertekst zullen we maar zeggen. Een bedrijf dat pretendeert brands te bouwen, laat zien hoe het niet moet. Een verhaal vertellen blijft een kunst. Daar helpt geen enkele machine bij.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken