[column] Waarom wordt het wiel elke week opnieuw uitgevonden?
- Content
- 15 sep 2021 @ 09:30
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Content
- 15 sep 2021 @ 09:30
- Sak van den Boom
Het antwoord is simpel, de betrokken auteurs hebben de wereld opnieuw ontdekt, en lijken ervan overtuigd te zijn dat ze wat kennis en wijsheid betreft voorop lopen. Ze hebben niet altijd in de gaten dat ze mogelijk enige tijd onder een steen hebben geleefd en bezig zijn om een achterstand weg te werken.
Wat moet ik met een verhaal waarin voor de zoveelste keer wordt uitgelegd hoe belangrijk data zijn op emerce.nl. Alle basics komen weer eens langs. De leermeester met geheven vinger vergeet dat wil je nog overtuigen je met voorbeelden moet komen, cases die de nieuwsgierigheid nog een beetje prikkelen. En de redacties die de kopij aanvaarden van freelancers of ijverige bureaus zouden wat kritischer moeten zijn. Het lijkt er nu op dat er een of twee keer per week een junior kok langskomt om te vertellen hoe we aardappelen moeten koken. Het ambitieniveau van de media mag omhoog. Over zaken die al honderd keer zijn verteld, moeten we het niet meer hebben. Laat de tunnelvisie los.
Luuk Ros zette op 24 augustus een leuk verhaal op MarketingFacts met een overzicht van dingen waar we vanaf moeten als marketingvak. Ze mogen in de afvalbak aldus de titel boven het artikel. Een overzicht van inzendingen van collega’s in de sector. Merkstrateeg Pim Becker wil af van contentmarketing. 'Dat begrip impliceert dat er ook non-contentmarketing is. En dat is dan weer een vrij sneue en deels ook rake constatering'. Een interessante opmerking voor het vakgebied. Hoewel, als je non-contentmarketing interpreteert als de vele niet doordachte contentacties waar geen enkele strategie aan ten grondslag ligt, dan bestaat non-contentmarketing wel degelijk.
Suzanne de Bakker hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht verdiept zich in de maatschappelijke discussie waar merken bedoeld en onbedoeld in terecht kunnen komen. ‘Sociale media zijn zeer geschikt om allerlei maatschappelijke onderwerpen - zoals duurzaamheid, racisme en maatregelen tegen covid-19 - te bediscussiëren, omdat er onbeperkte toegang is tot informatie en iedereen in principe kan deelnemen aan die discussies. Deze discussies hebben vaak betrekking op publieke waarden, over wat in een samenleving als goed en als slecht wordt beschouwd,’aldus De Bakker. ‘Organisaties passen hierbij 'social listening' toe; ze monitoren trending topics en het bijbehorende sentiment. Op basis van deze analyses anticiperen ze op de maatschappelijke discussies en passen hun bedrijfsvoering en communicatie aan.’ Zegt dit nu iets over de normen en waarden die organisaties en bedrijven hanteren of zijn het slimme marketeers?
In dit kader ook een interessant verhaal op marketingfacts: ‘Plannen voor verduurzaming zorgen dus vooral voor weerstand bij de mensen die er direct mee te maken krijgen en hun gedrag moeten aanpassen. En dat is niet de externe doelgroep, dat zijn je eigen medewerkers. De doelgroep die bij het communiceren van verduurzamingsplannen vaak vergeten wordt. Maar hoe voorkom je die weerstand zonder jouw duurzaamheidsplannen aan de kant te zetten?’
Olfactorisch taalgebruik in teksten richt zich op het reukvermogen van de lezer
Op FW deze week een grappig verhaal over schrijven gericht op zintuigen. Olfactorisch taalgebruik in teksten richt zich op het reukvermogen van de lezer. Met je woordkeus laat je je lezer wegzwijmelen op een lekker luchtje van de parfumerie of walgen van een stinkend kadaver onder de grond. Met auditorisch taalgebruik speel je in op de beeldspraak van het menselijk gehoor. Van alle soorten beeldspraak is visuele beeldspraak de meest voorkomende. Dit is ook de ‘makkelijkste’ variant om toe te passen in teksten. Met visuele beeldspraak ga je echt in op de verbeeldingskracht van je lezer, aldus de auteur van het verhaal op FW. ‘Wil je iemand lekker maken met je tekst? Gebruik dan gustaforisch taalgebruik om die speekselklieren van je lezer aan het werk te zetten. Het water gutst straks uit de mond van je lezer. Gustaforisch taalgebruik werkt het allerbeste als je eten of drinken verkoopt.’ Wil je de lezer een fysiek gevoel mee geven, dan gebruik je tactiele beeldspraak. Leerzaam, en ik heb weer een paar nieuwe ‘moeilijke’ zinnenprikkelende woorden geleerd.
Wist je trouwens dat je als contentcreator met 1000 superfans rond kunt komen
Wist je trouwens dat je als contentcreator met 1000 superfans rond kunt komen, ‘superfans, die alles wat je als maker aanbiedt consumeren, kan je helpen om financieel rond te komen. Denk hierbij aan de verkoop van merchandise, boeken, kalenders, kunst, digitale badges, fan-evenementen of zelfs muziek. In vele opzichten bestaat de creator-economie uit micro-ondernemers die hun droombaan najagen. De creator-economie geeft hen de kans om op een betekenisvolle manier om te gaan met hun passie en dit te koppelen aan een inkomen. Of het nu om lipsynching, make-up-tutorials, videogames of comedy sketches gaat.’ Dit valt deze week te lezen op emerce.nl. ‘De toekomst van content is mediaparticipatie binnen nichedoelgroepen, op schaal. Het is het vormgeven en creëren van bewegingen en communities, met iconen van die communities aan het hoofd – elk met hun eigen doelen, taal, waardesystemen, producten, commercie of zelfs social valuta. De creator-economie markeert echt de start van een nieuw tijdperk van media en connectiviteit.’
Misschien moet ik mijn bezigheden nog eens heroverwegen en me vol storten op de creator-economie. Hoewel…
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
- Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan...
Laatste Nieuws
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing