[column] Ben je al uit de herstelmodus?

[column] Ben je al uit de herstelmodus?
  • Content
  • 27 okt 2021 @ 10:01
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Ben je al uit de herstelmodus? Heb je ‘normaal’ weer te pakken, of twijfel je nog over hoe je je als bedrijf of merk aan je klanten presenteert? Heb je zitten dutten in de afgelopen twee jaar of heb je je merkwaarden scherp op het vizier en weet je hoe je vol zelfvertrouwen en geloofwaardigheid je klanten tegemoet treedt?

De omstandigheden zijn veranderd, dat lijdt geen twijfel. En zijn die omstandigheden voor jou aanleiding geweest om je normen en waarden aan te scherpen. Ik verbaas me over de contentmarketingbedrijven die al jaren werken met dezelfde website, die vol staat met oud nieuws, en geen enkele aanleiding voelen om zich opnieuw uit te vinden en daarvan kond te doen op het web.

Jezelf als merk steviger profileren en dat niet onder stoelen en banken verstoppen is volgens mij een must. Bij een van de bedrijven lees ik op de site: ‘wij zijn vrijmoedig, vrolijk en vindingrijk.’ Dat prikkelt, want vrijmoedig kun je op veel manieren uitleggen. Openhartig, onbevangen, zonder vooroordelen, stoutmoedig, onbedeesd. Met iemand die vrijmoedig is, wil je wel een avond aan de bar hangen. Het kan zorgen voor leuke inspirerende gesprekken. Een ander schrijft op zijn site: ‘We laten merken, bedrijven en organisaties groeien door met content, iedere dag, de connectie te maken met mensen.’

Een spannend verschil, omdat de een zoekt naar een stevige match met een opdrachtgever om samen te sparren over de beste aanpak van een middel, terwijl de ander een maker van middelen is die met de tijd mee gaan. Interessant verschil, want wat wil je als opdrachtgever, iemand die meedenkt en met wie je kunt sparren of een uitvoerder?  Ik denk dat het in de contentmarketingarena gaat om hechte persoonlijke klantrelaties en niet het aanbod of de goedkoopste producten. Bij een derde bureau gaat het over de open mind van de medewerkers die met hun werk voor een positieve impact willen zorgen. De mindset van de bureaus wordt cruciaal. In dit verband een interessante quote uit het magazine quote van deze maand: ‘Ceo’s moeten meer leiden en minder managen, want juist met gevoel krijg je veel gedaan. Lorenzo Viotti, de nieuwe chefdirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest, zegt het met overtuiging.’

Heb jij je als bureau-eigenaar wel eens verdiept in de klantbeleving van je opdrachtgevers? Je bent vast zeer servicegericht, maar dat zegt niet alles over de wijze waarop een opdrachtgever de samenwerking beleeft. Klantbeleving is immers de optelsom van alle contacten die er zijn tussen bureau en klant tijdens de productie van een project. Ik vraag me af of er bureaus zijn die met behulp van protocollen alle aspecten rondom een klantcontact vastleggen en regelmatig tijd stoppen om deze te analyseren. Dat wil niet zeggen dat binnen jouw processen alle elementen of stappen een 10 moeten scoren maar er zijn momenten waar je het verschil kunt maken. Je moet in wezen alle momenten scherp hebben om te voorkomen dat je achter de feiten aanloopt. Als klantbeleving centraal staat dan moet je daar op kunnen storen. Als je uit de herstelmodus bent en het ‘normaal’ weer te pakken hebt, kijk dan nog eens scherp naar je profiel.

Want in het speelveld van nu gaat leadership opvallen. De idee dat door samenwerken bijna alles mogelijk wordt. En dat is een karaktertrek die bij deze tijd hoort. Het draait om relevant blijven door zo goed mogelijk in te spelen op de steeds veranderende behoefte van opdrachtgevers. En die continue verandering vraagt op dit moment om leadership. Technologie heeft grote impact op ons vak en zorgt ervoor dat middelen aan steeds hogere eisen kunnen voldoen. Maar het empathisch vermogen van contentmarketeers die dicht op de huid van opdrachtgevers zitten, en de relatie uitdiepen, is minstens zo belangrijk. En voor veel bureaus geldt dat er wat aan de website moet gebeuren. Wakker worden alsjeblieft.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken