[Column] Ons vak gaat over kwaliteit niet over kwantiteit

[Column] Ons vak gaat over kwaliteit niet over kwantiteit
  • Content
  • 20 okt 2021 @ 10:57
  • 20457 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Algoritme

Het leger contentmarketeers groeit. Alsof het inzetten van meer content voor beter marketingresultaten zorgt. Ik parafraseer Pieter Omtzigt. In een artikel van Paul Stamsnijder bij onze collega’s lees ik: ‘Communicatie is er vaak om beleid begrijpelijk te maken, terwijl het meer impact heeft om begrijpelijk beleid te maken.

Pieter Omtzigt zet in zijn opinie in Trouw het klassieke frame neer van “een leger aan overheidsvoorlichters in Den Haag”. Alsof je door te bezuinigen op overheidsvoorlichting beter beleid krijgt.’ Stamsnijder merkt op dat Omtzigt een terecht punt heeft: ‘als de inhoud niet klopt, werkt het verhaal niet. Tegen die achtergrond is het logisch om te pleiten voor beter beleid, meer inhoud.’ Stamsnijder schrijft: ‘Omtzigt gaat eraan voorbij dat de meeste communicatieprofessionals al decennia zijn opgeleid om communicatie in het hart van het beleid te plaatsen.’ ‘Veel organisaties, ook overheden, zoeken permanent naar mogelijkheden om hun communicatiekracht te versterken. Dat vereist professionalisering en een debat over kwaliteit, niet over de hoeveelheid content.’ Lees het volledige artikel en trek als contentmarketeer hieruit een les. ‘Het debat over de professionalisering van het communicatievak moet vooral gaan over kwaliteit en niet zozeer over kwantiteit,’ aldus Stamsnijder.

Heb jij ook last van feedback-vermoeidheid? Het volgende maakt iedereen wel een keer mee; je hebt online een nieuwe e-reader (of iets anders leuks) besteld en je ontvangt de ene na de andere e-mail met feedbackformulier. De webshop wil weten wat je van hun diensten vindt. Het merk wil weten wat je van het product vindt. De bezorgservice wil weten wat je van de levering vindt. En ga zo maar door. En jij? Jij weet eigenlijk nog niet eens wat je vindt, want je bent nog bezig met hem uitpakken en installeren. En wat doe je dan? Helemaal niets. Je vult de feedbackformulieren niet in en je verwijdert de e-mails om een volle inbox te voorkomen. Dit noemen we ‘feedback-vermoeidheid’ (in het Engels ‘feedback fatigue’). Het gaat mij niet om de irritatie waar ik al vaak over heb geschreven. Maar het beestje heeft plots een naam. Lees alles over conversational feedback op marketingfacts.nl. Leerzaam.

Medium Daily Digest bracht deze week aan aardige column van Stefanie Andreea die zes maanden op social media uit de lucht ging. ‘Na zes volle maanden zonder sociale media, besloot ze dat ze nooit meer terug zou gaan. Ze houdt contact met vrienden via iMessage en meer heeft ze niet nodig. Door het verwijderen van sociale media voelde ze zich niet meer onzeker en ging ze haar leven meer waarderen.’ Een doordenker waar bij ik me veel kan voorstellen.

TikTok schijnt het ergste te zijn.

 

Ik kwam van de week het woord rabbit hole tegen in een verhaal over algoritmes. Het was nieuw voor me. Het artikel op Frankwatching gaat over de manier waarop algoritmes je in rabbit holes trekken. TikTok schijnt het ergste te zijn. Wat voor TikTok-fyp je hebt speelt daarbij een rol. Nooit van een fypo gehoord? Dat staat voor for-your-page. Wil je meer weten over dit onderwerp. Hier lees je het verhaal van Tineke Pauw.

Ander onderwerp: ‘Jong talent wil hybride werken zonder lastige managers en procedures.
Flexibel en hybride werken is in trek bij jong en oud, maar bij de jongste generaties
werknemers is deze wens nog veel sterker. Werkgevers moeten daar structureel in meegaan om werknemers te verbinden, motiveren en productief te houden. Want jongeren hebben grote verwachtingen van hun (digitale) werkomgeving en kiezen daarin hun eigen weg. Ze willen niet vastzitten in een sterk begrensde organisatie en zien de toegevoegde waarde van een leidinggevende niet echt.’ Dit onderwerp komt uitgebreid aan de orde op personeelsnet.nl. De moeite van het lezen waard, of je nu jong bent of werkt voor jonge doelgroepen. Ook dit heeft met kwaliteit te maken.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken