[column] ‘Je moet schieten, anders kun je niet scoren’

[column] ‘Je moet schieten, anders kun je niet scoren’
  • Content
  • 1 dec 2021 @ 09:48
  • 15869 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Deze week haal ik wat bijzondere passages uit vacatures. Omdat ik me afvraag of je als werkzoekende warm kunt worden van een bepaalde tekst.

De schrijvers ervan hebben vast een compliment gekregen voor de voortreffelijke manier waarop ze werkzaamheden in de vacature hebben omschreven. Maar als werkzoekende denk je ‘Niet geschoten nooit raak’ omdat veel teksten zo cryptisch zijn dat je je afvraagt of de auteurs wel begrijpen wat ze schrijven. Je neemt de gok. Want Johan Cruyff zei al: ‘Je moet schieten anders kun je niet scoren.’ Maar wie talenten zoekt, zou kunnen beginnen met teksten zonder al te veel bla bla.

Ik zei in het verleden nogal eens ‘hoe zou je het uitleggen aan je moeder?’ Zo moet je het opschrijven en je daarbij realiseren dat het voor de generatie G&Z niet alleen gaat om het werk, maar zeker ook om het perspectief. Daar aan ontbreekt het in vrijwel alle vacatureteksten. De werkgevers die zoekende zijn, komen halen. Dat is vandaag de dag een zwaktebod. Durf te investeren en biedt een perspectief. Juist in vacatureteksten.

‘Binnen deze opdracht versterk en stroomlijn je de communicatie en verstevig je de onderlinge samenwerking, zodat we ondernemers nóg beter kunnen helpen.’

‘Ook trek je de kar voor complexe communicatieprojecten en -ontwikkelingen. Met oog voor de opgaven waar we voor staan stuur je op een realistische uitvoering.’

‘Ook ben je verantwoordelijk voor de inhoudelijke uitvoering en coördinatie, inclusief het jaarplan en de offerte- en rapportagecyclus.’

‘Als Maatschapper sta je er en zorg je dat het voor elkaar komt.’

‘Je bent organisatiesensitief.’

‘Als programmatic specialist bedenk, bouw en optimaliseer je upper-funnel campagnes voor A-merken om het product onder de aandacht te brengen.’

‘Je gedraagt je als een specialist en evangelist in je discipline en neemt het team op sleeptouw in kennis, trainingen en innovatie.’

‘Beweeg je soepel van strategie naar implementatie, verlies je de organisatiekoers en politiek-bestuurlijke context nooit uit het oog en ben je praktisch ingesteld?’

‘Je denkt overstijgend mee over de communicatiebehoefte en inzet van communicatiekennis, -collega’s en -middelen.’

‘Je coacht en begeleidt management en medewerkers zodat ze inhoudelijke zaken op een kernachtige en heldere manier kunnen brengen.’

‘Samenwerken is je basishouding.’

‘Als Senior online marketeer ben je verantwoordelijk voor het zo effectief mogelijk bewerken van bestaande klanten en prospects door middel van marketing automation en e-mailing.’

‘Zorgen voor een best-in-class implementatie.’

Hoe het beter kan? Een leerzaam verhaal op FW deze week over dit onderwerp met als belangrijkste advies: ‘Richt je op een T-shaped professional: iemand met een basisniveau op alle gevraagde gebieden die op één of twee punten uitblinkt. De rest kan on the job of via trainingen worden bijgeleerd.’ Een artikel met boeiende adviezen.

Een van mijn dochters zei tijdens haar laatste sollicitatiegesprek toen het over ambitie ging: ‘Over vijf jaar wil ik hier de baas zijn.’ Bluf, lef, nee, ambitie. Dit zijn toch de werknemers waarvan je droomt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken