[column] Met geblabla en geblaaskaak het jaar uit

[column] Met geblabla en geblaaskaak het jaar uit
  • Content
  • 22 dec 2021 @ 09:57
  • 17473 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Ga er maar aan staan als je dit leest als contentmarketeer: ‘Contextual targeting kent een comeback. Uitgevers zetten in op targeting-mogelijkheden op basis van context en semantiek - en dus niet op basis van gebruikersdata. En context is belangrijker dan ooit, zeker nu de customer journey niet meer zo goed in kaart te brengen is vanwege het wegvallen van third-party cookies.’

Het komt uit een artikel met als kop ‘Context is God’. Gedurfd, zeker in deze tijd. Ik denk dat velen met mij een verhaal met zo’n titel aanmatigend of schofferend vinden. Binnen sommige godsdiensten zou zo’n kop je je kop kosten. Het gaat vervolgens over het succes van content die aansluit bij de levensfase waarin je doelgroep zich bevindt. Er wordt gesproken over life changing events. Ik herinner me hoe we dertig jaar geleden al over dit onderwerp spraken met onze klanten en daarvoor magazines gebruikten. We noemden dat toen preferentie creëren. Met een advertentie of commercial kon je je boodschap vervolgens inkoppen. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Op zich niks mis mee, alleen jammer van het taalgebruik. Het klinkt opwindend, maar wat staat er eigenlijk. Een ding is zeker, met dit soort verhalen, hoe inhoudelijk en juist ook, win je de oorlog niet.

Driehonderd bakkers

In dit verband was het een genot om op ondernemer.nl een verhaal met de marketingtips voor de kleine ondernemer in 2022 te lezen. ‘Inbound en outbound zijn mooie termen, waarbij je je misschien afvraagt of ze ook echt iets betekenen. Ja, dat doen ze. In ouderwets Nederlands gaat het over de relatie tussen kwaliteit en kwantiteit, vorm en inhoud. Heel hard roepen dat een klant bij jou moet zijn werkt prima als je één van de twee bakkers in het dorp bent en je beiden nog nooit iets aan marketing gedaan hebt. Dan val je wel op. Maar als er driehonderd bakkers heel hard op straat staan te gillen, heeft dat geen enkel effect meer. Die situatie bestaat inmiddels online. Outbound is dan ook passé, inbound marketing ‘the way to go’. Je moet zorgen dat klanten naar jou toekomen, want roepen helpt niet meer. Dat doe je door te zorgen dat je echt iets te bieden hebt, door het ze zo makkelijk mogelijk te maken, door te geven wat een klant nodig heeft. Ofwel, met ouderwetse klantvriendelijkheid en met echte interesse kom je eindelijk weer eens ergens. Daar gericht op sturen wordt inbound marketing genoemd. Duidelijke taal. Daar zouden we ook op moeten inzetten komend jaar. Want met geblabla en geblaaskaak komen we niet veel verder. Het artikel waar ik naar verwijs bevat meer goede en goed leesbare adviezen.

Kijk verder dan Nederland groot is bij het zoeken naar talentvolle medewerkers

Ik las op Marketingfacts dat meer dan 25 procent van de marketeers op zoek gaat naar talent in het buitenland om marketingvacatures in te vullen, terwijl meer dan driekwart denkt aan het aanbieden van hybride werken als sleutel tot het aantrekken van de beste sollicitanten. Voor contentmarketeers is het lastig om met anderstaligen te werken. Het beheersen van je moerstaal is immers essentieel. Maar je zou de visie ook om kunnen draaien. Ik beluisterde onlangs bij een bureau dat een van de vaste medewerkers in een populaire Spaanse stad woont. Verliefd worden op een buitenlander en verhuizen hoeft niet te betekenen dat je het werkcontact met Nederland verliest. Er is een schreeuwend tekort aan talentvolle contentmakers. Dus gooi de grenzen letterlijk open. Kijk verder dan Nederland groot is bij het zoeken naar talentvolle medewerkers.

‘Alles gaat op basis van abonnement’

Een prikkelende alinea uit de Customer Talk-nieuwsbrief van deze week: ‘Tegenover de extra moeite die merken bereid zijn te doen, staat de bereidheid van klanten om te betalen voor extra’s. Dat blijkt uit de toegenomen populariteit van premium loyalty. Bij dit uit de VS overgewaaide fenomeen betaalt de gebruiker in ruil voor beloningen, privileges en andere extra’s. Voorbeelden zijn Amazon Prime, Select van Bol en Disney+ Vip. De trend van premium loyalty sluit volgens het trendrapport aan bij de maatschappelijke ontwikkeling van ongeduld. Een deel van de klanten wil niet wachten tot het privileges cadeau krijgt als beloning voor lidmaatschap en koopt die premium opties graag af.’ Ik sprak zojuist het bedrijf dat mijn cv-installatie onderhoudt ‘Wij doen geen incidentele projecten meer, alles gaat op basis van abonnement. Klanten kopen zekerheid en betalen daar graag maandelijks een vast bedrag voor.’ Als contentmarketingbureau zou ik een brainstorm organiseren. Ik herinner me uit mijn eigen bureauverleden, hoe we aan een grote klant niet bleven steken bij de verkoop van een aantal projecten. Uiteindelijk verkochten we per maand 600 uur, die door de klant werden ingevuld. In overleg vanzelfsprekend. En het bijzondere van die situatie was, dat elke maand royaal meer uren konden worden gedeclareerd.

Finfluencers

Een mooie podcast op nrc.nl van dinsdag gaat over finfluencers, influencers die financiele adviezen geven. Veel mensen die hun financiele mindset afstemden op de adviezen raakten veel geld kwijt. De meeste finfluencers werken zonder vergunning. Een groot deel heeft ook nog eens geen relevante opleiding gevolgd. Dit zet natuurlijk aan het denken over de groeiende stroom influencers binnen ons vak. De confluencers of contextfluencers zo u wilt? Er wordt wat afgereisd, gekookt, getimmerd en geklust. Contextueel geblabla en geblaaskaak. Is hier regelgeving nodig? Doordenken alsjeblieft.

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken