[column] Marops-deskundige met verstand van BI

[column] Marops-deskundige met verstand van BI
  • Content
  • 27 jan 2022 @ 09:07
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Het wordt het jaar van marops. Een keer denken, twee keer denken, zelf drie keer levert niks op. Het platform waarvoor ik wekelijks deze column schrijf, verrast me met dit begrip, afkomstig uit een trendverhaal van Bart Meerdink.

Het gaat over een nieuwe discipline in ons vakgebied: marketing ops, of anders gezegd marketing operations. Als contentmarketingbedrijf wordt een marops-officer een nieuwe functie in het team. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt nog belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen. Dat gaat de marops officer doen. Meer lezen? Hier kun je terecht.

Wat de juiste tools betreft, het optimaliseren van digitale marketingcampagnes met BI-tools kan een enorme impact hebben op het succes van uw bedrijf. Met behulp van BI-softwareprogramma’s kunnen bedrijven informatie over hun klanten verzamelen en die gegevens gebruiken om marketingcampagnes op verschillende manieren te verbeteren. Marops en BI kunnen niet zonder elkaar.

Om in  de terminologie van marops en bi te blijven lees ik op customertalk.nl dat bedrijven niet meer zonder optikla kunnen, ik bedoel natuurlijk optimalisatie klantenservice. Uit onderzoek komt naar voren dat ruim twee derde van de consumenten (70%) aangeeft dat service leidend kan zijn in hun aankoopbeslissingen. Bedrijven zien ook een direct verband tussen hun resultaten en klantenservice. Maar tegelijkertijd heerst het gevoel bij 54% van de consumenten dat service bijzaak is voor bedrijven. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het jaarlijkse CX Trends Report van Zendesk. Bedrijven die hier slordig mee omgaan, verliezen klanten.

Bas Hakker legt op ondernemer.nl nog eens uit wat contentmarketing is. ‘Contentmarketing komt erop neer dat je met video’s, podcasts, blogs en nieuwsbrieven een klantenbestand opbouwt. Als ik ondernemers hierover spreek, vinden ze dat allemaal wel een aardig verhaal, maar vragen ze vooral: hoe ga ik daar geld mee verdienen? In de praktijk kan dat best even duren, contentmarketingexpert Joe Pulizzi zegt dat het minimaal een jaar duurt om met je podcast, blog of video’s een beetje publiek op te bouwen, maar uiteindelijk is dat wel essentieel natuurlijk. Want wat heb je aan marketing als je er niets aan verdient?’

Sebastiaan Betermans schrijf vorige week in een blog dat het verbod op google analytics kansen biedt. ‘Ergens in de afgelopen jaren is het vrij toegankelijk internet verkwanseld aan grote techco’s met gratis diensten. En wij weten: niets is gratis. Wij betaalden met z’n allen met onze privacy. Nu wordt onze privacy stukje bij beetje hersteld.’ Volgens Betermans is er een aantal privacy-alternatieven voor Google Analytics voor handen. In zijn blog somt hij ze op. Hier lees je die blog. Hij adviseert: ‘Wacht niet totdat Google Analytics daadwerkelijk verboden wordt voordat je een alternatief uitzoekt/implementeert. Een nieuwe tool geeft nieuwe inzichten en een nieuwe kijk op de statistieken, waardoor je de gebruikers van je website nog beter zult begrijpen.’

Een nieuwe visie op klantervaring lees ik op customertalk.nl. ‘Marketeers die hun personaliseringstactieken bijwerken, verder gaan dan statische, gepersonaliseerde content (e-mails of afbeeldingen) en overstappen op creatievere formats als video's en podcasts, zullen volgens boven de concurrent uitstijgen. Marketeers moeten storytelling omarmen, en zich richten op empathie en de wijze waarop hun merk past bij de waarden en overtuigingen van de consument. Organisaties moeten hun klanten prikkelen met authentieke verhalen en overtuigen door ‘thought leadership’. Dit kan door het menselijke aspect binnen de organisatie op een creatieve en aantrekkelijke manier te belichten.’ Het klinkt een beetje als oude wijn in nieuwe, maar vooruit, sommige zaken kunnen niet vaak genoeg gezegd worden.

Op marketingfacts wordt het fenomeen alsvolgt beschreven: ‘Enige jaren terug deed je het al heel goed als je de functionele klantenservice volledig op orde had. Tegenwoordig maak je daar vaak het verschil niet meer mee. De regels gelden nog steeds, maar het zijn hygiënefactoren geworden. De rationele basis, die inmiddels bij vrijwel elke organisatie op orde is. Nu moet je insteken op functionele behoeften van de klant: Wees beschikbaar als de klant je nodig heeft. Geef fouten toe en los ze op. Kom je beloftes na, ook die je in commercials maakt. Doe niet moeilijk over formaliteiten. Val de klant niet onnodig lastig.

Willem-Albert Bol, contentguru en ceo van het bureau Abovo Maxlead blikt op Fonk.nl vooruit op de trends voor 2022: ‘"Bij Abovo Maxlead starten we een eigen content label met een team van 24 personen. Zij gaan zich richten op content die scoort. Immers te veel contentmarketing initiatieven dragen onvoldoende bij aan resultaten. Ze zijn mooi. Ze zijn prettig gekoppeld aan associaties voor het merk. Maar echt resultaat behaal je met ook de juiste media en middelen mix om die content aan te jagen. Adagium is immers: Content is King, Distribution is Queen… and she wears the pants. Hoop dus dat komend jaar dat stuk ook meer focus krijgt." Interessante ambitie. Ik hoop dat hij de goede mensen uit de markt kan halen. Talent is op dit moment schaars en de vraag is groot.

Wat doe je als er een verhaal over trends langs komt dat opgebouwd is aan de hand van deze tussenkoppen: 1. Gestructureerd hybride werken. 2. Asynchrone communicatie. 3. On-the-job learning, op afstand. 4. Geplande serendipiteit. 5. Bouwen aan vertrouwen. 6. De Great Resignation. 7. Virtueel leiderschap. 8. Working Out Loud. 9. Working In the Narrative. 10. Microsoft Viva. De auteur is vast een bolleboos met een groot ego. Maar ik blader natuurlijk onmiddellijk door. Word jij getriggerd? Nou dan kun je hier terecht.

De hoeveelheid nieuwe woorden was groot deze week, te groot. Worden we in de komende weken verrast door het begrip coma-specialist waar contentmarketingdeskundige wordt bedoeld. Ik hoop het niet. Laten we alsjeblieft normaal blijven doen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken