[column] AI wordt steeds gewoner, willen we nog wel zonder?

[column] AI wordt steeds gewoner, willen we nog wel zonder?
  • Content
  • 2 feb 2022 @ 09:21
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Het herkennen van unconscious bias is super belangrijk als je bijvoorbeeld een bureau leidt. Zo’n zinnetje prikkelt. Het woord bias kom je in de media steeds vaker tegen. Het betekent vooringenomen zijn.

Unconscious bias gaat dus over onbewuste vooringenomenheid. We zijn er allemaal mee behept. Vooroordelen hebben een belangrijke invloed op ons gedrag. Als je herkent, kun je er iets tegen doen. Een boeiend verhaal over dit onderwerp op mtsprout.nl.

Dit vind ik ook geruststellend: ‘AI blijft technologische ontwikkeling op talloze manieren transformeren. Daarom zullen we steeds minder over deze functies hoeven na te denken, zelfs niet om ze aan of uit te zetten. De technologie zal het gewoon "weten". Hybride werkende samenwerkingsplatforms zoals Webex zullen op nieuwe manieren op onze behoeften anticiperen en soepelere, naadloze en intuïtieve interacties mogelijk maken, overal en met iedereen - van automatische ruisonderdrukking tot real-time vertalingen.’ Meer op exectivie-people.nl.

Uit hetzelfde artikel: ‘Het oude, hiërarchische 9-5 model zal nooit meer volledig terugkeren. De nieuwe manier van werken bestaat echter uit meer dan mensen de optie geven om een paar dagen per week thuis te werken. Het betekent een werkervaring creëren die uitzonderlijk is - op kantoor, thuis, of in een bergdorpje op een ander continent. Tot aan het punt waarop er gewoonweg geen verschil meer is in hoe of van waaruit je kiest te werken. Zo krijgen mensen meer vrijheid in het kiezen van hun werkplek en het indelen van hun agenda, en kunnen ze meer tijd met hun familie doorbrengen. Ik verwacht dat samenwerkingstools en innovatie in 2022 de wereldwijde cultuurverandering zullen blijven aandrijven, en ons dichter brengen bij een ideaal waarin het speelveld voor kansen overal ter wereld gelijk is.’ Meer op exectivie-people.nl.

Met veel genoegen keek ik naar een blog van goede vriend en contentmarketingspecialist Koen Denolf uit Gent. Hij laat zijn beste vijf cases uit 2021 zien. ‘Pastamerk Barilla lanceerde een playlists op Spotify. Iets wat ondertussen al veel merken hebben gedaan. Maar de uitwerking is wel origineel. De playlists duren namelijk exact even lang als nodig is om pasta te koken. 9 minuten voor de spaghetti nummer 5, 10 minuten voor de linguini en ga zo maar verder. Barilla gebruikt content marketing hier als een problem solver. Want wie heeft het niet eens voor dat je niet goed meer weet wanneer je de pasta nu precies in het kokende water deed? En ze doen dat op een leuke manier. Bovendien hebben ze goed nagedacht over het inzetten van kanalen,’ aldus Denolf. Beluister of lees hier alle cases.

Deptagency.com leverde in mijn mailbox een interessant trendrapport. Goed om op zijn minst te scannen. Nog beter om het te lezen. ’22 trends for 2022’.  Met dank aan corona zullen bijvoorbeeld virtuele events verder groeien. Het waren geen tijdelijke escapes tijdens corona. Net zoals synthetic media, zoals deep fake, een nieuwe wereld aan mogelijkheden hebben geopend voor de creatieve industrie.

Op dit platform las ik ook een interessant verhaal van Ryan Baij over trends in ons vakgebied. ‘Wie dacht dat omnichannel content voor de meeste organisaties gesneden koek is, komt bedrogen uit. Slechts 26 procent van de contentteams maakte in 2021 omnichannel content, dertig procent verwachtte daarmee te starten. Organisaties die hier succesvol op inzetten, hebben een duidelijk concurrentievoordeel.’ ‘Veel sectoren kampen met een personeelstekort, zo ook digital- en content-teams. Gekwalificeerd personeel is al schaars en dat zal het komend jaar alleen maar verergeren. Steeds meer bedrijven bieden learning on the job aan, zodat ze zelf nieuwe contentprofessionals kunnen opleiden.’

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken