[column] Actie- of conversiegericht schrijven nog een hele kunst
- Content
- 21 apr 2022 @ 08:15
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Geen tag
- 21 apr 2022 @ 08:15
- Sak van den Boom
Veel bedrijven gebruikten cookies als fundament voor hun datastrategie en dat blijkt nu ‘drijfzand’ te zijn. E-mailadressen zijn ‘de nieuwe cookies’ met nog veel meer voordelen en mogelijkheden om meer data gedreven te werken. Een e-mailadres ‘verdien’ je als consumenten je vertrouwen, anders dan cookies die vaak bijna worden afgedwongen via cookie-bars.
Om die reden is de cookieless world een kans voor jouw bedrijf en om je relatie met je klanten te versterken. Ik haal deze quote van deondernemer.nl, die uitgebreid ingaat op het komende cookieloze tijdperk. Ik wil er wel aan toevoegen dat ik hoop dat de mogelijkheid blijf bestaan om je af te melden, niet via een verstopte unsubscribe link maar gewoon bij het emailadres van de afzender. Heerlijk. Voorkomt brievenbusvervuiling.
Weinig vertrouwen
Nielsen publiceerde onlangs het marketingrapport ‘Era of Alignment’. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder tweeduizend marketeers. Nielsen stelt vast dat digitalisering de belangrijkste focus is van de meeste marketeers maar het snel veranderende gedrag van consumenten kunnen ze amper bijhouden. Marketeers hebben daarom weinig vertrouwen in de vele data die ze zelf verzamelen. Bij het ontwikkelen van meer gepersonaliseerde strategieën durven marketeers niet met volle overtuiging uit te gaan van data uit de eigen organisatie. Verrassend? Ik vind van wel. Meer lezen? Hier kun je terecht: nielsen.com.
Mooi verhaal vorige week in NRC onder de kop: ‘Een nieuwsbericht moet meer zijn dan een Teletekstpagina’. Voor minder bedreven contentmakers, en daar zijn er helaas nog veel van; zeer de moeite van het lezen waard. Want het formuleert scherp wat wel en geen interessante nieuwtjes zijn voor een platform of een magazine.
Ik haal dit van mt/sprout.nl: ‘Het is heel verleidelijk om na twee jaar stilstand door een pandemie weer volop in te zetten op digitale transformatie. Dat klinkt goed, staat sexy, en daarmee scoor je ook in de boardroom. Menno Lanting, expert in digitale transformatie, spreker en auteur van boeken als Uit het transformatiemoeras, wenst leiders hierbij een ‘flinke bullshitradar’ toe. Moeten bedrijven na twee jaar stilstand nu inzetten op de ultieme digitale transformatie? Misschien niet. 'Zorg eerst dat mijn e-mails binnen een dag worden beantwoord.'’
Een copywriter kan veel. Niet alles
Hier word ik weer blij van: ‘Een copywriter kan veel. Niet alles. Niet niezen met z’n ogen open of z’n ellebogen likken. Ben jij een copywriter die dat wel kan? Wauw. Wat ik vooral wil zeggen is dat een copywriter niet alle soorten teksten goed kan schrijven. Simpelweg omdat conversie copy echt andere koek is dan informatieve content. Zoals een mergpijpje anders is dan een speculaasje. Een vacaturetekst schrijven vraagt om andere skills dan het schrijven van een persbericht. Shall I continue? Oké dan: een handleiding schrijven voor een technisch product vraagt om andere talenten dan de creatie van een slogan. Een persbericht of een aanbestedingstekst schrijven: een wereld van verschil.’ Voor tekstschrijvers en redacteuren geldt natuurlijk hetzelfde. Iedereen heeft ook ‘op papier’ zijn eigen handschrift. Het citaat komt uit een goed verhaal op FW over het schrijven van pakkende teksten.
Taalgebruik
Ook een opmerkelijk bericht op kijkmagazine.nl: ‘Kleine veranderingen in taalgebruik kunnen een groot effect hebben op de hoeveelheid geld die een donateur bereid is te doneren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Wetenschappers van Ohio State University kwamen erachter dat mensen veel vrijgeviger waren wanneer het woordje ‘spend’ (besteden) werd gebruikt dan wanneer het woord ‘give’ (geven) in de tekst werd verwerkt. De groep waarbij het woord ‘give’ gebruikt werd, waren gemiddeld bereid om 40 dollar (omgerekend zo’n 37 euro) te doneren. De groep waarbij ‘spend’ werd gebruikt gaf gemiddeld 94 dollar ofwel dik 89 euro. Meer dan het dubbele. En dat terwijl het woord ‘give’ veel vaker wordt gebruikt door goede doelen, zeggen de onderzoekers. Bij mensen die geen geld maar tijd wilden geven om te helpen, maakte het woordgebruik bijna geen verschil.’ Dit zet je natuurlijk onmiddellijk tot nadenken bij je woordkeus in bepaalde berichten. Er zouden best wat meer onderzoeken mogen worden gedaan naar de impact van woordkeus als consumenten worden opgeroepen in actie te koen.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers