[column] Kennisleider of kennislijder?

[column] Kennisleider of kennislijder?
  • Content
  • 30 mei 2022 @ 09:48
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Linda Krijns van Sstroop Contentmarketing komt op FW met een mooi verhaal over thought leadership. Ze vertelt helder wanneer je kennisleiderschap kunt claimen of in de vele valkuilen trapt en kennislijder wordt. ‘Thought leadership claimen houdt veel meer in dan het maken van content waarin je (gratis) kennis deelt, ’ vertelt ze.

‘Pogingen tot het claimen van thought leadership komen vaak voort uit een marketingwens. Vaak wordt het geboren vanuit het idee dat als jij je positioneert als dé expert en kennisleider in het vakgebied, potentiële klanten je vaker ontdekken en benaderen. Soms werkt dat. Maar alleen als je acties er echt voor zorgen dat je als thought leader gezien wordt én je je er ook naar gedraagt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar aan dat laatste schort het vaak.’
Ik noemde dat in eerdere columns roeptoeteren. Ze maakt onderscheid tussen ‘gidsende content, pionierende content en betrouwbaarheidscontent. ‘Met een beetje lef kom je een heel eind. Het lef om intern en extern buiten de gebaande paden te treden en echte verdieping en vernieuwing te brengen kan je ver brengen. Net als durf om het achterste van je tong te laten zien en in content verder te gaan dan concurrenten. En durf om oude, vertrouwde (content)mechanismen los te laten.’ Ik ben natuurlijk onmiddellijk gaan reflecteren op mijn bezigheden om te zien of kennisleider of kennislijder ben. Mijn conclusie verklap ik niet. Die kun je zelf trekken als je het interessante verhaal van Linda Krijns leest.

Laat de tools altijd aansluiten op de doelen en niet andersom

Op marketingfacts.nl een goed verhaal over innoveren bij contentproducenten. Ik citeer: ‘Veel contentteams die we(marketingfacts.nl) spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie of het werken met content-technologie.’ En: ‘Veel organisaties en teams verwarren een tool met een doel. Ze kiezen bijvoorbeeld voor het gebruik van AI of chatbots en bepalen vervolgens pas welke doelstellingen ze met deze technologie willen realiseren. Dat is precies verkeerd om. Laat de tools altijd aansluiten op de doelen en niet andersom.’ Het verhaal gaat over de zes grootste uitdagingen op het gebied van innovatie bij contentteams. Nuttig om te lezen.

Dit vond ik wel een mooi intro op emerce.nl: ‘LinkedIn is nog altijd een veelgebruikt netwerk voor bedrijven en professionals. Als je tijd en moeite investeert kun je daar een profiel als expert opbouwen. Hoe je dat aanpakt lees je hier.’ Mooie vraag is natuurlijk of je expert moet zijn om jezelf als expert te profileren. Daar geeft het verhaal geen antwoord op. Maar ben je een echte expert en wil je werken aan een beter linkedin-profiel dan is het artikel zeker de moeite waard om te lezen. En ben je bijvoorbeeld eigenaar of directeur van een contentmarketingbureau, dan kun je met informatie uit het verhaal natuurlijk perfect je deskundigheid als bureau op linkedin profileren.

Storytelling
Op de Radboud Honours Academy kun je nu een module storytelling volgen. Leuk om te lezen hoe bij de introductie van de module het begrip storytelling wordt uitgelegd: Storytelling bestaat uit twee delen: ‘story’ en ‘telling’. ‘Story’ gaat over de opbouw, structuur, compositie van je verhaal. Hoe houd je het publiek door je opbouw bij de les? Welke verhalende trucs kun je gebruiken om je publiek te blijven boeien? In deze module gebruiken we voorbeelden uit literatuur, film en theater om dat te leren. ‘Telling’ gaat over de vorm waarin je je verhaal vertelt. Hoe sta je op het podium? Hoe gebruik je de omgeving? Welke beelden gebruik je? Welke objecten neem je mee? Theater, beeldende kunst en muziek bieden daarvoor een schatkamer aan vertelvormen. Deze kun je op elke presentatie toepassen.’ Wil je meer weten over deze module, klik dan hier.

Gebrek aan samenhang en bureaucratie
Customerfirst.nl besteedt uitgebreid aandacht aan het fenomeen Customer Experience Management (CEM). ‘Customer experience (cx) is een samenspel van multichannel management, customer insights, branding en customer service. Het gaat er om jouw merkbelofte waar te maken en klantwensen daarin een duidelijke plaats te geven. In de praktijk zie je dus echter, nog veel organisatie met alleen losse projecten en initiatieven. Het is vaak een uitdaging om de snelheid van de verandering van de klantbehoefte bij te houden. Er wordt veel tijd en energie in gestopt en toch laten verbeteringen vaak lang op zich wachten. Hoe komt dit? Het antwoord is dat veel energie verloren gaat door het gebrek aan samenhang en bureaucratische procedures in de organisatie. Veel energie gaat hierdoor verloren.’ Het verhaal vertelt wat er zoal komt kijken als je de beleving wilt verbeteren plus natuurlijk de vraag wat het oplevert.

Voor de kennisleiders die geen kennislijder willen zijn is er nog volop te lezen en te leren.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken