[column] Met conversational contentmarketing is de dialoog gelukkig terug

[column] Met conversational contentmarketing is de dialoog gelukkig terug
  • Content
  • 18 mei 2022 @ 08:12
  • 8365 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Gated content, ooit van gehoord? 80 procent van alle contentmarketing is gated, blijkt uit onderzoek. Dat betekent dat het leeuwendeel van alle B2B e-books, whitepapers en case studies achter een formulier staat. Het gebruik van content is duidelijk een veelgebruikte manier om websitebezoekers te converteren in leads.

Maar hoe meer marketeers met formulieren strooien, hoe ontevredener die leads lijken te worden. Ik lees dit op emerce.nl en ik kan alleen maar bevestigend knikken dat ik steeds minder vaak op knoppen tik om papers te downloaden, omdat eerst mijn doopceel gelicht moet worden. Gated content is steeds meer een marketingtruc geworden en zorgt ervoor dat leads zich slachtoffers voelen. Wil je hier meer over weten, hier is de link.

Op accountantweek.nl las ik een interessant verhaal over de duurzame inzet van medewerkers. ‘Voor de jaarrekening van volgend jaar is het voor bedrijven met (meer dan) 250 werknemers nodig om te vermelden hoe ze de duurzame inzetbaarheid van hun personeel verbeteren. Veel bedrijven zijn hier nog niet mee bezig. Bedrijven moeten niet alleen laten zien dat ze aandacht hebben voor duurzame inzetbaarheid, ze moeten in jaarverslagen het tastbare resultaat van hun inzet aantonen.’ Ik heb de indruk dat contentmarketeers hierbij van dienst kunnen zijn. Nieuwe kansen dus.

Naadloze digitale ervaring
Dit statement komt van customertalk.nl: ‘Jezelf onderscheiden van de concurrentie begint met het voldoen aan de verwachtingen van huidige en potentiële klanten. Tegenwoordig zijn consumenten het gewend om online zaken te doen en de interactie aan te gaan met bedrijven en instellingen via digitale tools. Dit betekent dat ze een naadloze digitale ervaring verwachten en niet bang zijn om elders te kijken als niet aan hun verwachtingen wordt voldaan.’ Het komt uit een verhaal over hoe verbeteringen in CX kunnen leiden tot concurrentievoordeel. Interessant om te lezen.

Op 10 mei lees ik de gedrukte versie van marketingtribune, dit keer met een dossier over contentmarketing. Ik citeer een citaat van Max Pinas van Dept: ‘Huidige initiatieven die we Metaverse noemen, zijn voorlopers van hoe Metaverse er later uit gaat zien. Deze worden veelal gedragen door contentmarketingactivaties zoals showrooms, productpresentaties en collabs tussen merken en artiesten. Doordat deze initiatieven immersief aanvoelen, is het een volgende stap in het creeren van betekenisvolle ervaringen en diepere verbing met het publiek.’ Toch maar even gegoogled op immersief, omdat dit woord nog niet in mijn vocabulaire voorkomt. Immersie is de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Wordt vaak gebruikt in de context van een artificiële omgeving of virtuele realiteit, waarin de gebruiker in een real time-realiteit wordt gedompeld. Collabs is ook een woord van deze tijd. Bij een collab ontwikkel je samen met de influencer een product of dienst. En dan natuurlijk het fenomeen contentmarketingactivatie. Het zoekwerk levert niet direct veel op. Ik moet wat vindresultaten combineren, en komt dan uit dat content wordt ingezet om interactie met de doelgroep te voeren. Pfff.

Is dit een vorm van zelfkritiek?

Ik moet ook goed nadenken als ik in dezelfde marketingtribune lees dat Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst van mening is dat je met storytelling en een goede contentstrategie een band opbouwt met je doelgroep. Ze zegt: ‘De doelgroep wordt steeds kritischer en heeft behoefte aan authenticiteit en echtheid. Hier ligt voor iedereen een kans branded content naar het next level te brengen.’ Hoe moet ik dit nu beoordelen? Is dit een vorm van zelfkritiek? Wat deden we vroeger dan? Waarom gaat het hier over een kans, en wat wordt bedoeld met next level?

Conversational marketing
Ook leuk om te lezen over een next level aanpak van contentmarketing gaat over het fenomeen conversational marketing. ‘De term ‘conversational marketing’ vergt een aanpak waarin de klant centraal staat. Conversational marketing houdt in dat je met gepersonaliseerde berichten en chats realtime een gesprek aangaat met je bezoekers. Je kunt op deze manier bezoekers en klanten snel antwoord geven op hun vragen en passende aanbiedingen op je website of in je app tonen. Zo verhoog je de conversieratio en zorg je ervoor dat online doelen behaald worden en dat er dus geld binnenkomt. Uit de resultaten van onderzoek (pdf) blijkt dat ongeveer de helft (50,7%) van de bedrijven sneller op vragen van bezoekers reageert dankzij conversational marketing.’ Bron: emerce.nl.

Schrijven blijft een vak, en is geen trucje

Op FW krijg ik deze week ‘oude koek’ uit 2020 voorgeschoteld van een auteur die het hoog in de bol heeft en vergeet de essentie van zijn betoog in de inleiding toe te lichten. Hij schrijft: ‘In dit artikel leer je een pakkende inleiding voor jouw blogartikelen te schrijven. Ik deel vier van mijn favoriete technieken, leg ze allemaal beknopt uit en geef bij elke techniek een praktisch voorbeeld. Als SEO-specialist heb ik al honderden blogartikelen geschreven en gebruik ik deze technieken dagelijks!’ So what zou ik zeggen, want wil je me aan het lezen krijgen dan vertel je op zijn minst wat het gemiddelde aantal lezers per blog was. Laten we zeggen honderd maal tienduizend lezers per keer is een miljoen. Als je dat hebt gerealiseerd is je intro pas geloofwaardig en voldoende overtuigend om door te lezen. Schrijven blijft een vak, en is geen trucje.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken