[column] De vluggertjes komen weer langs

[column] De vluggertjes komen weer langs
  • Content
  • 6 jul 2022 @ 08:00
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

De vakanties zijn begonnen. Dat valt op te maken uit de intro’s van verschillende artikelen die in de voorbije weken in mijn mailbox vielen. De schrijvers gooien er met hun pet naar en vergeten na te denken of hun schrijfsel na het verlaten van de pen nog eens na te lezen.

‘Ook zonder een communicatiebudget of -medewerkers kan elke advocaat zijn favoriete diensten verkopen via zelfgemaakte content.’ Heerlijk toch zo’n dooddoener. (bron)

En wat vind je hiervan: ‘Voor de inzet van creatieve content zijn marketeers altijd op zoek naar oplossingen die effectief zijn en passen binnen gestelde budgetten. Daarbij denken ze vaak binnen reeds bekende productiemethodes, maar is dat altijd de beste oplossing? Een echte contentpartner denkt mee met deze marketeers. Wat wil je gaan communiceren, via welke kanalen en welke doorvertalingen heb je later nog nodig?’ Vervolgens volgt een promotie voor fotografie, film, CGI en animaties. Marketeers die op dit niveau denken hebben waarschijnlijk al lang de achterdeur met stille trom verlaten. (bron)

‘De meeste voorkomende misconceptie van het Instagram-algoritme is dat het gaat om één algoritme. In realiteit zijn er namelijk meerdere algoritmes die belangrijk zijn. Behalve veel verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten tussen deze algoritmes.’ Heerlijk zo’n binnenkomer. (bron)

‘Het vakgebied digital marketing is continu in beweging. De ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en er ontstaan veel nieuwe kansen en uitdagingen. Daardoor veranderen ook de kennis en skills die jou als professional waardevol maken voor een werk- of opdrachtgever.’ Soms moet je iets twee keer lezen om te begrijpen wat er niet staat. (bron)

‘Closure is de onderneming van Graciella van Vliet en Chantal van der Velde. Het bedrijf informeert instanties na overlijden om gemakkelijk accounts, abonnementen en contracten te beëindigen.’ Volgens mij is dat zonde van de energie. (bron)

‘Wij komen in de retailsector veel legacy tegen. Veel klanten stoeien om hun applicatielandschap wendbaar te houden. Wat we regelmatig zien, is dat een systeemlandschap een  wirwar is van applicaties en interfaces. Een onoverzichtelijk spaghettilandschap dat op allerlei manieren aan elkaar is geknoopt. Daarbij zijn systemen vaak ouder.  De functionaliteit van deze systemen is nog steeds waardevol, maar het beheer en onderhoud neemt alle tijd en geld in beslag.’ Om van te smullen. De lezer vergeten volgens mij. (bron)

‘Een gebrek aan overzicht geeft niet alleen een onrustig gevoel, het kan ook resulteren in een onprofessioneel imago en het mislopen van groeikansen. Door meer rust in je hoofd en je agenda te creëren, kun je aan de slag met het bouwen aan je doelen en ambities.’ Mmm, voor wie zou dit bedoeld zijn? (bron)

Taalvaardigheid is niet voor iedereen weggelegd zullen we maar denken

‘Een customer journey of klantreis zijn alle contactpunten tussen jou en mensen die interactie hebben met je merk. Het begint vanaf het moment dat de klant je merk opmerkt tot aan hun laatste betrokkenheid bij het merk.’ Taalvaardigheid is niet voor iedereen weggelegd zullen we maar denken. (bron)

‘Ik ben van nature geneigd veel te praten en alles wat in mij opkomt uit te spreken. Vooral op het moment dat het in mij opkomt. Dus praat ik vaak door mensen heen. Heel irritant voor de mensen om mij heen. Mijn broer en zus zijn veel stiller. Zij kregen de kans niet, zei mijn moeder altijd.’ Een geïnterviewde verdient een schrijver die een gesproken tekst beter maakt. (bron)

‘De manier waarop we klantervaringen meten is toe aan een make-over. De huidige – vaak NPS gedomineerde – praktijk heeft te weinig positieve invloed op het ontwikkelen van een klantgerichte cultuur, biedt alleen een achteruitkijkspiegel en leidt tot verlies van klantbetrokkenheid. Gelukkig is er een betere manier.’ Zo lust ik er nog wel meer. (bron)

‘Twitter en Facebook zijn inmiddels wat oudere social media, maar dankzij innovatie horen ze er nog bij. Er zijn echter veel social media bijgekomen, waardoor je misschien al hebt gekozen full-on voor TikTok of Snapchat te gaan. Je hoeft het echter niet bij één of twee social media te houden, er is genoeg ruimte om ook Twitter te gebruiken. Dat hoeft namelijk echt niet elke dag. Dit is waarom je prima anno 2022 nog met Twitter kunt beginnen.’ Als je dit leest dan stop je toch onmiddellijk met twitter. (bron)

Als je dit leest dan stop je toch onmiddellijk met twitter

‘Je hebt een website met alle informatie over je aanbod. Toch schrijft niemand zich in voor de nieuwsbrief en verkoop je weinig producten. Hoe komt dit? Krijg inzicht in het gedrag van je bezoekers met een webanalyse. Met de juiste data weet je precies hoe je doelgericht en winstgevend je website verbetert.’ Niks mis met deze tekst. Maar je voelt je wel een sukkel als je je aangesproken voelt. Hier is het glas leeg in plaats van half vol. (bron)

Gelukkig is niet alles kommer en kwel en komen er ook juweeltjes langs, zoals deze van Peter Olsthoorn: ‘Journalistiek geeft massaal Facebook en Google met de mattenklopper vanwege vermeende privacyschendingen, maar is ondertussen zelf de grootste privacyschender met aldoor meer ‘openhartige interviews’ en persoonlijke onthullingen. Over pot en ketel.’ (bron)

Ik was zes weken uit de lucht en ben nog lang niet klaar met het scannen van mijn mailbox. Maar ik zal je meer gebrekkig vakmanschap besparen. Juist in de zomerperiode als de aandacht voor nieuws wat verslapt, bereik je de doelgroep misschien nog wel met top-teksten, juweeltjes met taalvondsten zonder taal- of stijlfouten.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken