[column] De contentschok van deze week

[column] De contentschok van deze week
  • Content
  • 24 aug 2022 @ 12:14
  • 11392 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

De nieuwsbrief van MT begon op donderdag 4 augustus met ‘Marketing is enorm belangrijk, zonder marketing krijg je geen klanten!’ Hij ging over de lead magnet. Ik kende dat woord niet, maar a la, ik sta niet met twee benen in het marketingveld.

‘Lead magnet is iets wat je gratis weggeeft aan potentiële klanten in ruil voor hun gegevens.’ Nog een woord dat afgelopen week opviel: content shock. Het komt uit een whitepaper van Eric van Hall. ‘het marketingtijdperk waarin er sprake is van een exponentieel toenemende hoeveelheid content, terwijl ons menselijke vermogen om die inhoud te consumeren beperkt is. Het moment waarop de hoeveelheid content de consumptiecapaciteit oversteeg, ligt al ver achter ons.’ De vraag is natuurlijk of die schok is bedacht door de zender van  die content of de ontvanger. We ervaren de hoeveelheid content die over ons uitgestort wordt, steeds meer als normaal en verbazen ons als de komkommertijd is aangebroken. Van schok is in elk geval al lang geen sprake meer. De open deur die volgt op het begrip content shock is voorspelbaar: ‘Hoe val je op tussen al dit contentgeweld? Het consequent produceren van hoogwaardige nieuwe content speelt hierin een cruciale rol.’ Het zou vindingrijker mogen.

Feestje voor hackers
‘Slimme’ producten die met internet zijn verbonden, bijvoorbeeld in de vorm van een slimme deurbel, verlichting en robotstofzuiger, zijn vrij simpel te hacken. Ze vormen de ultieme voordeur voor hackers om binnen te dringen in uw computer. Met een goede VPN-dienst zorg je voor beveiliging op het hoogste niveau: je schermt hiermee de eventueel minder veilige gadgets af voor de buitenwereld en zorgt ervoor dat ze op een veilige manier met de buitenwereld communiceren. Is dit nieuwe koek voor je, lees dan dit verhaal, dan weet je wat je er aan kunt doen.

Compliment voor de auteur van dit verhaal op marketingfacts.nl: ‘Vertienvoudiging van de e-mailomzet in twee jaar tijd.’ Dat klinkt natuurlijk opmerkelijk. Maar de auteur weet me op heldere wijze met goede onderbouw te overtuigen. Hoewel het natuurlijk de slager is die zijn eigen vlees aanprijst, mag hij dat wat mij betreft doen. In deze case komen alle belangrijke aspecten aan de orde die dit mogelijk maakten, zoals data-integraties, de gebruikte flows, de databasegroei, campagnes en automatiseringen. Alle relevante data voor de onderbouw komen aan de orde. Leerzaam.

Ik maak je hier ook maar weer eens opmerkzaam op: Google gaat de komende weken nieuwe Search-updates uitrollen. Met de updates ambieert de techgigant om de kwaliteit van organische zoekresultaten op te krikken. Dit zou het makkelijker maken voor mensen ook effectief te vinden wat ze zoeken. De nieuwe ranking moet ervoor zorgen dat zoekresultaten die minder kwalitatief zijn of niet-origineel zijn ook minder hoog scoren in de zoekresultaten. 'Google zegt dat de update vooral gericht zal zijn om inhoud tegen te gaan die in de eerste plaats is gemaakt om te scoren in zoekmachines, ook gekend als 'SEO-first' inhoud, in plaats van human-first inhoud'. (Bron: executivepeople.nl).

AI
Contentmarketeers moeten ook dit verhaal nog maar eens lezen: De enorme rotvaart waarmee AI zich ontwikkelt op het gebied van contentcreatie is niet te onderschatten (zie ook deze postings van Laurens Vreekamp: Zo werken die nieuwe creatieve AI-systemen en Deepfakes maken Het eerlijke verhaal). Het bedrijf OpenAI (in 2015 opgericht door Elon Musk) blaast op dit moment iedereen omver met DALL-E 2, de AI die afbeeldingen genereert op basis van tekst-input. Foto-realisme of een bijna perfecte benadering van de stijl van Van Gogh: DALL-E 2 kan het. Hetzelfde bedrijf ontwikkelde GPT-3, een groottaalmodel waarmee in 2020 al artikelen in The Guardian én op Marketingfacts werden gepubliceerd. Deze tools hebben op dit moment nog wat menselijke sturing nodig. Maar het enthousiasme en de verwondering waarmee deze technologie is onthaald, hebben gezorgd voor een nieuwe influx van kapitaal en interesse. Hierdoor is de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in een nieuwe stroomversnelling gekomen. (Bron: marketingfacts.nl)

Klanten zijn het kloppend hart van de organisatie

Mooie quote van Customertalk, aanleiding om het hele verhaal te lezen: Net zoals Copernicus inzag dat niet de aarde, maar de zon het middelpunt van het universum is, hebben succesvolle organisaties begrepen dat niet producten of technologie, maar klanten het kloppend hart van hun organisatie zijn. Om die klanten een geweldige beleving te bieden is het essentieel om de mensen achter de klant te snappen.

Ook een mooi verhaal voor contentmarketeers bij onze collega’s: Een effectieve manier om vaker in de media te komen is door experts uit jouw organisatie te laten inhaken op de actualiteit. Om dat goed te doen heb je verschillende personen uit je organisatie nodig. Maar hoe creëer je draagvlak bij die interne stakeholders? En hoe zorg je ervoor dat deze expertcommunicatie snel en vlekkeloos verloopt, zodat je echt meedoet aan het maatschappelijke gesprek? Hier vind je goede adviezen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken