[column] Hoe duurzaam zijn de winnende cases?

[column] Hoe duurzaam zijn de winnende cases?
  • Content
  • 8 sep 2022 @ 07:30
  • 8137 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Grand Prix Content MarketingAwards

Hoe meer aandacht hoe beter, dat is kortweg de houding van mijn lijfblad MarketingTribune, nu dit najaar voor het eerst twee awardparties worden georganiseerd voor de best in class-voorbeelden in ons vakgebied. En gelijk hebben ze.

Slimme marketeers proberen een graantje mee te pikken van het succes van de contentmarketingawards die al bijna dertig jaar bestaan en organiseren een eigen feestje. Het waren sponsored magazine awards, werden customer magazines en daarna customer media awards en al lang zijn het content marketing awards onder de titel Grand Prix Content Marketing. Ik begrijp niet dat niet wordt samengewerkt, maar a la, het is fijn dat ons vakgebied komende maanden volop in de belangstelling staat. Zelfs de strategen mengen zich in het gevecht om de aandacht en dat terwijl het niet eens zo lang geleden is dat opdrachtgevers wel om een strategie vroegen maar alleen betaalden voor de output. De bureaus moesten de strategie er onbetaald bijleveren.

Speelt duurzaamheid een doorslaggevende rol bij de prijswinnaars?

Ik ben benieuwd naar het aantal inzendingen en of de prijswinnaars bij de ene competitie ook de winnaars bij de andere zullen zijn. Het lijkt me voor een brancheorganisatie als het Platform Content geen sinecure om een keuze te maken welke awards worden ondersteund of aanbevolen. Loyaliteit aan een jarenlange historie of gaan voor een nieuwe aanpak. Ik zou zeggen, maak geen keuze. Stimuleer beide initiatieven en zet daarmee het vakgebied vol in de schijnwerpers. Want content marketing is binnen marketing leading geworden. Benieuwd of bij het beoordelen van de prijswinnaars duurzaamheid een doorslaggevende rol speelt.

Ethisch
‘De generatie die is grootgebracht met een smartphone in de ene hand en een iPad in de andere is voortdurend op zoek naar nieuwe trends en is goed voor bijna twee bestellingen per maand. Hoewel de jeugd van tegenwoordig een neus heeft voor trends, kun je ze absoluut niet beschuldigen van fastfashion. Wat Gen Z misschien wel het meest onderscheidt van andere generaties is de focus op duurzaamheid en authenticiteit. Als je de koopgewoonten van Gen Z onder de loep neemt, zou je zelfs kunnen zeggen dat het de meest ethische generatie is.’ Ik lees deze alinea met belangstelling. Dat GenZ wordt bestempeld als meest ethisch bij hun shopgedrag verbaast en verrast me. ‘Duurzame verzending is een dealbreaker. Hoewel vaak wordt gedacht dat sneller automatisch beter is, zijn lang niet alle bestellingen dringend en moeten ze de volgende dag worden geleverd. In vergelijking met andere generaties blijken Gen Z-shoppers zelfs bijzonder geduldig te zijn.’ Lees het hele verhaal op retailtrends.nl.

Ook lockerkasten zijn populair. Het zal niet lang meer duren voor ook in ons land lockerkasten in het straatbeeld of de supermarkten verschijnen. In Zweden zijn ze niet meer weg te denken. Pakketten worden allang niet meer thuis bezorgd, maar haal je uit een lockerkast bij het benzinestation of de supermarkt. Trouwens, het zijn niet alleen de Gen-zetters voor wie duurzaamheid bij bezorging hoog in het vaandel staat. ‘De Nederlandse consument toont begrip bij thuisbezorging van artikelen. Zo hecht ruim de helft van de Nederlanders (51%) meer belang aan duurzaamheid van bezorging dan aan de kosten en snelheid daarvan. Meer dan de helft (58%) vindt het prima als een bestelling een paar dagen later aankomt als die daardoor gebundeld kan worden met andere bestellingen in de straat om het milieu te ontlasten.’ Bron: CustomerTalk.

De boodschap verpakken
Dit moet je ook weten: ‘Media spelen een sleutelrol in de transitie naar duurzamer gedrag. Maar om dit effect te bereiken, moet de boodschap wel op de juiste manier worden verpakt en overgebracht naar de ontvanger. En dat blijkt nog niet zo gemakkelijk voor organisaties, merken en beleidsmakers. Hoe kunnen zij deze positieve veranderingen aanjagen op maatschappelijk- en duurzaamheidsvlak door middel van mediaconcepten? Op deze vraag gaat het nieuwe lectoraat Transformational Media van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden zich richten.’ Bianca Harms, initiator van deze opleiding en al bijna 20 jaar werkzaam bij de hogeschool, wordt aangesteld als lector van het lectoraat. 'We merkten dat er behoefte is aan meer onderzoek als het gaat om transformational media; media die focust op het teweegbrengen van positieve verandering. Organisaties zijn zich het afgelopen decennium steeds meer gaan toeleggen op het communiceren door middel van content. Maar zij worstelen met de vraag hoe zij dit op een transparante, authentieke en effectieve manier kunnen doen, zeker als het gaat om maatschappelijke en duurzaamheidsdoelstellingen. Het lectoraat gaat deze vraagstukken onderzoeken en adviseert over het ontwerp van mediaoplossingen voor organisaties, merken en beleidsmakers die een bijdrage willen leveren aan maatschappelijke of duurzaamheidsdoelen.' Bron: nhlstenden.com

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken