Biografie Sinds april 2009 werk ik als beeld- en eindredacteur voor MarketingTribune. Daarnaast ben ik ook redacteur van onze mooie titel, zowel voor print als site en events.
Nanny Kuilboer
25 september deadline inzenden Grand Prix Content Marketing Awards editie 2024
Voor je het weet is het alweer september en daarmee nadert de deadline voor het insturen voor de de prestigieuze Grand Prix Content Marketing Awards snel!
Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
In samenwerking met kringloopwinkels Het Goed en Reloved hoopt Bol zoveel mogelijk afgeschreven artikelen een tweede leven te geven.
Onderzoek: Pride and prejudice in Nederlandse marketingwereld
Uit onderzoek van Publicis NL en Boomerang Agency blijkt de complexe dynamiek waarmee marketingprofessionals in Nederland worden geconfronteerd.
H&M stopt met online outlet Afound
Op Afound kunnen klanten kleding kopen tegen hoge korting. Het concept werd in 2018 in Zweden geïntroduceerd en kwam in 2019 naar Nederland, gevolgd door Duitsland en Oostenrijk in 2020. In het najaar trekt H&M de stekker uit het online platform, aldus een statement van H&M.
[interview] DPP: Een nieuwe manier van verbinden met consumenten
Het Digitaal Product Paspoort (DPP) werkt via een QR-code in het kledingstuk, waarmee consumenten kunnen zien waar hun kleding vandaan komt, hoe deze is gemaakt en hoe kunnen bijdragen aan een circulaire economie. Tappr, een pionier op het gebied van DPP's, laat zien dat een DPP ook een krachtig marketinginstrument is. In gesprek met founder Bas van der Pol en Jessica Rangel, marketeer bij Tappr.
Plnktn lanceert visvrije visolie
Volgens de Amsterdamse startup Plnktn is het een misvatting dat visolie de ultieme bron is van Omega-3. Met hun campagne voor visvrije visolie hopen de jonge ondernemers Thom Siersema en Gijs Dröge hun steentje bij te dragen aan de verduurzaming van dit veelgebruikte supplement.
Thema Sail Amsterdam 2025: United by waves
Amsterdam bestaat in 2025 750 jaar en Sail viert het feestje mee. De 10e editie van Sail vindt plaats van 20-24 augustus 2025.
Baker & Baker introduceert muffins en donuts in samenwerking met Cote d'Or
Baker & Baker komt met Côte d'Or-muffins en -donuts. Eerder werkte de Europese fabrikant van bakkerijproducten al samen met Oreo en Milka, tevens onderdeel van Mondelez.
Ook Fristi, Activia en Melkan aangepakt door Wakker Dier om sloopmelk
Wakker Dier waarschuwt consumenten op de radio opnieuw voor sloopmelk in A-merken. Dit keer is het de beurt aan Fristi, Activia en Melkan Franse kwark. Eind juli wees Wakker Dier consumenten al op sloopmelk in Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Zuivel van A-merken is niet zo zuiver als veel mensen denken.’
Albert Heijn introduceert de AH Leefstijlcheck
Albert Heijn lanceert de AH Leefstijlcheck. Na het invullen van deze check verschijnt er een leefstijlscore met natuurlijk tips voor verbetering in de vorm van een persoonlijk leefstijladvies. Twaalf ‘leefstijlexperts’ delen hun inspiratie en gezonde recepten en producten via web en app.
Carrefour België verbetert voorraadbeheer met AI
Met meer dan 40.000 dagelijkse kortingen die verwerkt moeten worden in de 83 grootste winkels van Carrefour België was er behoefte aan een eenvoudige oplossing om de vervaldata efficiënt te beheren, kortingen te optimaliseren en voedselverspilling tegen te gaan.
Onderzoek Programmatic Advertising 2024: Walled gardens rule
In ‘The Future of Programmatic 2024’ worden de belangrijkste uitdagingen in programmatic advertising - digitale reclame die wordt gekocht, verkocht en geplaatst met behulp van geautomatiseerde technologieën en algoritmen - beschreven. De bevindingen zijn gebaseerd op onderzoek onder 100 experts en werd uitgevoerd in juli 2024 door Warc in samenwerking met B2B-marktonderzoeksbureau NewtonX en aangevuld met extern onderzoek.
Coca-Cola en Oreo BFF
The Coca-Cola Company lanceert een limited editon Coca-Cola Oreo zero sugar. Oana Vlad, Senior Director, Global Strategy bij The Coca-Cola Company: ‘De samenwerking draait om het vieren van vriendschap. Beste vrienden, oftewel Besties, nemen vaak eigenschappen van elkaar over, waardoor ze elkaar versterken.’
Marketeers op stelling: 'Omnichannel kost meer dan het oplevert'
Omnichannel: kans of kostenverspilling? In deze tijd van online shoppen en 24/7 klantenservice is omnichannel marketing een hot topic, maar is het echt de heilige graal voor succesvolle bedrijven of is het een dure hype die meer kost dan het oplevert? De meningen van marketeers zijn verdeeld. Sommigen zien omnichannel als een noodzakelijke investering om relevant te blijven en klanten te binden. Anderen waarschuwen voor de hoge kosten en de complexiteit van een succesvolle implementatie.
De zomerfavorieten van... Stefanie Sijtsma (Hartman)
Stefanie Sijtsma is Directeur Marketing & Category Management bij tuinmeubelproducent Hartman: ‘De afgelopen jaren hebben we ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de onderkant van de markt, denk aan Action en Kwantum, scherp gesteld.’ Lees meer over haar merk in de lente en zomer en haar persoonlijke zomerfavorieten.
WerkTalent lanceert eerste naamsbekendheidcampagne
Arbeidsbemiddelaar WerkTalent knipoogt voor zijn eerste landelijke naamsbekendheidcampagne naar de voetbaltransfermarkt. De campagne, in samenwerking met Team5PM, wordt vanaf de start van het nieuwe voetbalseizoen uitgezonden op ESPN.
Amerikanen zijn de big spenders van de Spelen
Als er een onderdeel ‘Geld uitgeven’ zou bestaan tijdens de Spelen in Parijs dan wonnen de Amerikanen het goud volgens betaaldienstverlener Adyen. Zij zijn goed voor maar liefst 22 procent van de internationale transacties in Frankrijk, één week na de start van de Olympische Spelen in Parijs. Ter vergelijk: de Duitsers staan op 8%, het VK op 6,5% en Spanje op 6%.
Cannes Lions verorbert de Effies
De Cannes Lions en de Effie Awards worden samengevoegd als gevolg van een overname door Ascential, de eigenaar van Cannes Lions.
Onderzoek: '39 procent Nederlanders neemt het niet zo nauw met voeding'
Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat 62% van de Nederlanders geen idee heeft wat ultrabewerkt voedsel is, terwijl 70% van de producten die je in de supermarkt koopt ultrabewerkt is, aldus RTL Nieuws. Het onderzoek van Motivaction vond plaats onder een landelijk representatieve steekproef van 1.026 personen tussen de 18 en 80 jaar.
De zomerfavorieten van... Robin Clements (KPN)
Robin Clements is CMO consumentenmarkt KPN. In de zomer reist hij graag af naar Spanje, zijn favoriete vakantieland, waar hij op dit moment ook verblijft: ‘We zitten in een competitieve markt, dus we moeten altijd scherp blijven en ons onderscheiden van de rest.’
Doorzonwoning rijp voor Nederlands Openluchtmuseum
Vanaf 21 september wordt de doorzonwoning toegevoegd aan de collectie van het Nederlands Openluchtmuseum. Het adres wordt de Prinses Margrietstraat 2-12. ‘Deze straat vertelt het verhaal van het wonen in Nederland van de jaren ‘60 tot nu.’
De zomerfavorieten van... Philine van Bilsen (Maxi Zoo)
Philine van Bilsen is Marketing Manager bij dierenwinkel Maxi Zoo, een betrekkelijk nieuwe naam in Nederland. Onlangs nam het Duitse bedrijf ook de Jumper-winkels over en mede daardoor telt Maxi Zoo nu ruim 60 winkels in Nederland. Hoe druk heeft Philine het in de zomer en wat zijn haar seizoensfavorieten?
Onderzoek: Gamingsector is enorm, maar merken adverteren er niet
Volgens het nieuwste Global Ad Trends-rapport ‘Gaming: Advertising’s untapped opportunity’ van Warc Media heeft gaming een enorm wereldwijd publiek, maar toch blijven de uitgaven voor in-game advertenties laag.
Global breidt retailmedianetwerk uit met de schermen van Hema
Global Media & Entertainment breidt zijn DOOH-portfolio uit met het Hema-netwerk van 300+ digitale schermen. Het retailmedianetwerk van Global bestaat nu uit 1.700 schermen,
KPN-kat Louis wordt bonuspapa
In de nieuwe ‘Het hele huis happy'-campagne van KPN, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam, zegt KPN de chaos van het gezinsleven te omarmen, zoals de gezinsuitbreiding van kat Louis met drie rebelse kittens en moeder Lilly.
Jumper gaat verder onder de naam Maxi Zoo
Alle Jumper-winkels - en verkooppunten in tuinwinkels en bouwmarkten – gaan verder onder de naam Maxi Zoo. Twee recent geopende winkels in Maastricht en Coevorden voerden de nieuwe merknaam al. De naamsverandering volgt uit de overname van de dierenwinkelketen door Fressnapf Maxi Zoo eind 2023.
Ster Gouden Loeki 2024 maakt kwartaalwinnaars Q2 bekend
De kwartaalwinnaars van het tweede kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2024 zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld.
PSV en Toto promoveren fan tot speler
PSV-supporter William Tilburgs heeft dankzij Toto een ‘Contract for a Day’ gewonnen bij zijn favoriete voetbalclub. Hij werd tijdens de PSV-fandag ontvangen door technisch directeur en voormalig voetballer Earnest Stewart.
Warc: Voorzichtig optimisme, stijgende temperaturen en samengestelde huishoudens
Het Britse Research center Warc heeft editie 2024 van het ‘Global Consumer Trends’-rapport gepubliceerd. Het rapport zoomt in op zaken die de aankoopbeslissingen van consumenten wereldwijd beïnvloeden en identificeert vijf trends die de consumentenbestedingen het komende jaar zullen bepalen.
3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe categorie voor goede doelen
De Ster Gouden Loeki 2024 is de 30e editie en speciaal voor de gelegenheid zet deze publieksprijs commercials voor goede doelen in het zonnetje met een eigen categorie. De genomineerden…
Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is dat marketing alleen maar geld kost'
Voor het eerst in het 55-jarige bestaan van Westland Salades is het iconische slaatje te zien op tv, gepositioneerd als hét tussendoortje voor doorzetters. Sophie Vermolen is de verantwoordelijke Product & Brand Manager en voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘De combinatie van strategie, psychologie en creativiteit maakt dat het ik het zo’n mooi vak vind.’
De zomerfavorieten van... Ingmar Larsen (This Agency)
Ingmar Larsen, founder/creative director bij This Agency en sinds kort bierbrouwer, gebruikt de zomer om te reflecteren en de borst nat te maken voor het najaar. Naast dat hij zijn zomerse favorieten met ons deelt, kondigt hij een nieuw model aan waar zijn bureau mee gaat werken: ‘Vergeet het traditionele urenmodel’.
De zomerfavorieten van... Amarins de Boer (Metro)
Metro is jarig en blaast 25 kaarsjes uit. Samen met hoofdredacteur Amarins de Boer vieren we mee en checken meteen even hoe het er in de zomer op de redactie aan toegaat: ‘De komende jaren gaan we volle bak inzetten op unieke, eerlijke verhalen, waar geen AI tegenop kan.’
De zomerfavorieten van... Jean-Paul Schaddé van Dooren (VNOM)
Jean-Paul Schaddé van Dooren - JP voor vrienden van de show - werkt voor VNOM (onderdeel van House of HR) als Senior Marketeer. Daarnaast heeft hij met twee vrienden het platform Cityguys.nl, waarvoor hij - heel vervelend - elke dag uit eten moet. Hoe verloopt zijn zomer en wat zijn zijn zomerfavorieten?
In het wiel van... Erik Aaftink
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 18e aflevering van deze rubriek Erik Aaftink, Communications Director bij Initiative en IPG Mediabrands.
Arjan van der Meer van KwikFit: 'Gen Z is de grootste uitdaging'
KwikFit en socialmediabureau Monkeys & Bananas werken sinds september 2023 samen aan de socialmediastrategie van het autoservicebedrijf met de focus op GenZ. Hoeveel een merk heeft te winnen op social en dat branding en performance prima hand in hand kunnen gaan, bewijzen de resultaten, aldus Arjan van der Meer van KwikFit en Alain de Schutter van Monkeys & Bananas.
Tabe Ydo van WOW Conference: 'Vroeger kwam ik mijn bed uit voor verplichtingen, nu sta ik om 04:30 uur op voor mezelf'
Tabe Ydo, oprichter van World of Wellbeing en één van de initiatiefnemers van de WOW Conference op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam, staat elke dag om 05:00 uur op om te sporten. Hij noemt dat een cadeautje aan zichzelf.
Côte d'Or lanceert merkplatform 'De Kracht van Karakter'
Met de lancering van ‘De Kracht van Karakter’ wil Côte d'Or de historie van het merk en het gebruik van de beste cacaobonen benadrukken. De olifant, het iconische logo van Côte d'Or, speelt een hoofdrol. De campagne omvat tv-commercials en digitale en socialmediacontent.
In het wiel van... Siem Los (Duracell)
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 15e aflevering van deze rubriek Siem Los, Global Marketing Manager bij Duracell.
De zomerfavorieten van... Michael Blankert (Just Eat Takeaway.com)
Michael Blankert is Marketing Director Southern Europe & Australia bij Just Eat Takeaway.com in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl. Voor zijn merk is de zomer in ieder geval wel geslaagd, want met regen wordt er meer besteld.
Wouter Kolk van Ahold Delhaize: 'Leiderschap gaat over het welzijn van werknemers'
De WOW Conference op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam is een nieuw event in het teken van welzijn en werk. Een actueel thema in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt. Het thema van de dag is ‘De toekomst van welzijn en werk’. Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia, is deelnemer aan het panel over toekomstig leiderschap: 'Healthy hands build wealthy brands'.
- AlgemeenWeblog [column] MarketingAffairs 15:...Nieuws Fanta lanceert DOOH...Nieuws Campagne voor gelijke kansen voor...Nieuws In het wiel van... Annette Menheere...Nieuws Randstad rolt nieuwe wereldwijde...Weblog [column] Gerommel in de trommel:...
- B2BNieuws ‘Wij blijven de goedkoopste!’ beste...Nieuws De marketingtransfers van week 36,...Weblog Column TikTok-revolutie bereikt...Nieuws Rob Benjamens benoemd tot Via LegendNieuws Biggie nieuwe corporate member van...Nieuws Sunny Cars: We verhuren auto maar...
- BureausWeblog [column] De lol van lekker wroeten...Nieuws Rode Kruis start wervingscampagne...Nieuws Nieuwe campagne Bever: Buiten besef...Weblog [column] Doe mij maar een abonnementjeNieuws Marieke Wolthers over het succes van...Nieuws Zalando presenteert nieuwe...
- ContentmarketingNieuws ING-campagne moet schulden jongeren...Nieuws Stayokay en WPK ontwikkelen nieuw...Nieuws Toyota wil sporten voor mensen met...Nieuws 25 september deadline inzenden Grand...Nieuws Duurzaam nieuws op meer dan 600...Nieuws Eredivisie: "Goedkoopste doelpunt...
- DesignNieuws Finale Mysteryland brengt ode aan...Weblog [column] Bedacht door een mensWeblog [column] De paradox van muzikale AI...Weblog [column] De toekomst van marketing...Nieuws Plus supermarkt: Plus supermarkt:...Weblog [column] De paradox van muzikale AI...
- Food en RetailNieuws Danone kapt met Nutri-Score op...Nieuws Iconisch merk Coolcat maakt comebackNieuws Start herfstcampagne "Mooi voor de...Nieuws Zorgvuldig omgaan met de buurt in...Nieuws ‘Eten zoals de natuur het bedoeld...Weblog [column] Amsterdam Fashion Week...
- MediaNieuws Martha Riemsma nieuwe algemeen...Weblog [column] Generatie Alpha gaat onze...Nieuws Slimste mens meest bekeken, laat...Nieuws EssenceMediacom wint pitch ABN AmroWeblog Column Top 5-TikTok-trends: Bye bye...Nieuws BNR start nieuw radiostation: BNR...
- Online MarketingNieuws YouTube kondigt nieuwe tools aan om...Nieuws Bruynzeel gebruikt influencers voor...Nieuws ACM gaat verkoop online nepreviews...Nieuws Onderzoek: TikTok en YouTube...Nieuws Politie breekt deze zomer in bij...Nieuws Rechter VS: Google maakt misbruik...
- SponsoringNieuws Heineken en Koninklijke Jaarbeurs...Nieuws Team Rockstars IT voor tweeënhalf...Weblog [column] Een makkelijk doelwit (over...Nieuws ING en KNVB helpen...Nieuws Essent terug in schaatsen, vervangt...Nieuws Boss Parfums is Official Supplier...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »