Biografie Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter van Tambr, dat merken helpt met het ontwikkelen van hun muzikale identiteit.
Niels de Jong

![[column] De schreeuw om hulp van Van Moof](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
![[column] De muzikale lappendeken van Just Eat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
![[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
![[column] Treingeluiden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
![[column] De klank van Italië](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
![[column] Een soundlogo, maar hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een soundlogo, maar hoe dan?
In zijn bestseller ‘Sapiens’ betoogt Noah Yuval Harari dat een merk niets meer - of minder- is dan een sociale constructie zonder wezenlijke kern. De elementen waaruit een merk bestaat zijn volgens hem namelijk willekeurig. Een merk is geen logo, omdat logo's nu eenmaal veranderen. Het is geen gebouw, want bedrijven verkassen. Een merk is zelfs niet een product, omdat merken regelmatig van richting veranderen.
![[column] De ziedende ijskast van BMW](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.
![[column] De noten van Lidl](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De noten van Lidl
Bij het ontwikkelen van een huisstijl proberen merken zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun merkwaarden. Daardoor kan er eindeloos geschaafd worden aan zaken als kleur, vorm of tone of voice. Bij reclamemuziek ligt dat anders. Dan wordt er veelal teruggegrepen op bestaand (hit)repertoire. En dat is gek. Want je leent je nieuwe logo toch ook niet van de concurrent?
![[column] Zeg me wie je stemt en ik vertel wat je luistert; een advies voor Herman Tjeenk Willink](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zeg me wie je stemt en ik vertel wat je luistert; een advies voor Herman Tjeenk Willink
Artificial Intelligence speelt een steeds grotere rol in sonic branding. Niet als definitief oordeel, maar richtinggevend op verschillende momenten in het ontwikkelen van een muzikale identiteit.
![[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek
Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En dat heeft ook gevolgen voor ons muzikale humeur. Marketeers nemen afscheid van ingetogen pianoklanken en maken weer tijd voor vrolijk stemmende deuntjes. Daarbij liggen clichés op de loer, maar die hebben ook hun functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op?
![[column] De klank van verkiezingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De klank van verkiezingen
Een politieke partij is een product. Een merk met een logo, slogans, kleuren en een lettertype. En vooruit, met een purpose. Wat geldt voor merken geldt dus ook voor politiek partijen: een succesvolle campagne draait om zichtbaar zijn, herkenbaar blijven en het uitdragen van een consistent verhaal. En net als in de echte wereld wint ook hier het auditieve domein aan belang.
![[column] De spagaat van T-Mobile](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De spagaat van T-Mobile
T-Mobile is een merk van uitersten. Een premium speler die als eerste kwam aanzetten met de iPhone, al jaren beschikt over het best geteste netwerk en niet voorop loopt in de race naar de prijsbodem. Een prima boomer-propositie dus.
![[column] Hoe klinkt een rollade?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe klinkt een rollade?
De kerstcommercials van de Nederlandse supermarkten: het is een genre aan het worden. Gezellige families en dikke vlokken sneeuw afgewisseld met aanbiedingen voor rollades en borrelplanken. Ook in muzikaal opzicht valt er - naast de onvermijdelijke clichés - genoeg te genieten.
![[column] De Eurodance van Intel](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Eurodance van Intel
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Intel.
![[column] De hippe jas van Karwei](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De hippe jas van Karwei
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Karwei.
![[column] De flower power van Coca-Cola](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De flower power van Coca-Cola
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Coca-Cola.
![[column] De akoestische bloemenprint van Coolblue](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De akoestische bloemenprint van Coolblue
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Coolblue.
![[column] De muzikale lift van Heineken's sonic branding](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De muzikale lift van Heineken's sonic branding
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Heineken.
![[column] Sonic branding in coronacrisis: ASR doet het](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sonic branding in coronacrisis: ASR doet het
Inderdaad. De zoveelste mening over marketing in tijden van crisis. Juist nu. Want hoe speel je in op de anderhalve-metersamenleving zonder je geloofwaardigheid op het spel te zetten?
- AlgemeenNieuws Leon van Schie nieuwe Head of...Nieuws Vervoerregio Amsterdam start...Nieuws Patagonia lanceert wereldwijde...Nieuws Nieuwe campagne van The Present...Nieuws [onderzoek] Vier op de tien...Nieuws Corendon doopt merknaam Karin's...
- B2BNieuws DVJ Insights is Nima Marketing...Nieuws Elke Willemsen nieuwe...Nieuws BNP Paribas benoemt Jet Happel tot...Weblog Column WegduikklantenWeblog [column] Biedt het abonnementsmodel...Nieuws Hein Schumacher treedt aan bij...
- BureausNieuws Clementoni en #spon zetten in op...Nieuws Joe Public ontwikkelt eerste...Nieuws Uefa lanceert nieuwe...Nieuws Nieuwe campagne Expert gebruikt oud...Nieuws Buro N11 en B.made bundelen krachtenNieuws Brecht Engels en Nick Koppen naar...
- ContentmarketingNieuws Van Gogh Museum lanceert openbare...Nieuws Asics lanceert spoken word track om...Nieuws Ambulancedienst werft...Nieuws Digitaal merk Proudies richt zich op...Nieuws Publiekscampagne om goed doel in...Nieuws Snickers zet YouTube-serie in om...
- DesignWeblog Column Hondas zomeroffensiefNieuws Eredivisiebal seizoen 2023/2024...Nieuws Chinese Omoda komt naar Europa Weblog [column] Onbeminde innovatieWeblog Column Branding by design: wie toont...Nieuws Renault lanceert virtuele 3D-winkel
- Food en RetailNieuws Chef Ramon Beuk en Jennifer...Nieuws Finalisten zeewier innovatie...Weblog [column] Laat de consument weer...Nieuws Run op statiegeld leidt tot overlastNieuws Start haringseizoen uitgesteld tot...Nieuws Monitor Consumentengedrag: eerst de...
- MediaNieuws Fast Media nieuwe partner Reuters...Weblog Top 5-TikTok-trends: Smooth...Nieuws Binge Awards 2023 uitgereiktNieuws Schermtijd mei 2023 daalt 10%...Nieuws Tweede Kamer stemt in met verplichte...Nieuws Bernard Hammelburg na 1000 columns...
- Online MarketingNieuws AI genereert pakkend lied voor...Nieuws Uitzendbureau Freeday lanceert...Nieuws Apple lanceert Vision ProWeblog [column] Webshops en seo: wie niet...Nieuws Pega lanceert GenAI met 20 nieuwe...Nieuws [onderzoek] Vijf jaar AVG: balans...
- SponsoringNieuws Jeugdeducatiefonds en Bol.com...Nieuws Ikea Foundation doneert 11 miljoen...Nieuws Ajax en Sandals vieren één jaar...Nieuws KNVB en Revolt werken samen aan...Nieuws 50+ Mobiel tot medio 2025 partner en...Nieuws Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Eredivisiebal seizoen 2023/2024... 06-06-2023
- Chinese Omoda komt naar Europa 06-06-2023
- Nieuw logo gemeente Haarlemmermeer... 26-03-2018
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »