Biografie De redactie van MarketingTribune schrijft naast algemeen nieuws ook specifieke nieuwsberichten en achtergronden op acht deelgebieden, te weten B2B, Zorgmarketing, Food&Retail, Media (creatie), Contentmarketing, Sponsoring, Online marketing en Design.
Redactie MarketingTribune

Mad. Avenue wint internationaal account Orangina
Bureau Mad. Avenue gaat de communicatieactiviteiten verzorgen voor het merk Orangina in diverse Europese landen waaronder de Balkan regio en Noord-Afrika. Aan de bureaukeuze ging een internationale pitch vooraf.
[column] Goed idee is halve werk
Technologiebedrijven als Airbnb en Uber zijn gestoeld op goede ideeën en weten die in aantrekkelijke verhalen te verpakken. Ze hebben dan ook de gunfactor, want we zijn dol op disruptieve innovaties.
[onderzoek] Van Customer Experience naar Citizen Experience
De consument is het middelpunt van elke commerciële organisatie; hoe bereik je de consument, wat is zijn ‘customer journey’ en, vooral, hoe kun je in zijn behoefte voorzien.
[Supermerk #9] Storytelling: De kracht van je verhaal
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 9 over storytelling en de kracht van je verhaal.
Fietsmerk Cortina lanceert merkcampagne met decors
Om de merkbeleving te blijven versterken, lanceert fietsmerk Cortina een nieuwe merkcampagne met bijbehorende fotografie. In deze kleurrijke stijl komt de identiteit van Cortina naar eigen zeggen sterk naar voren.
[column] Je logo doet er niet toe; waarom moderne merkidentiteiten meer zijn dan een icoon
Of het nu simpel of ingewikkeld, kleurrijk of monotoon is, een logo is altijd onlosmakelijk verbonden met de identiteit van een bedrijf. Daarom is het een van de belangrijkste onderdelen van een merk… toch?
MarketingTribune editie 01 2021 nu gratis te downloaden!
En nog steeds werken we vanuit huis. MarketingTribune ligt dan wellicht gewoon bij de post op de zaak. Jammer en zonde, dus ook gedurende deze lockdown is ons magazine gratis voor iedereen te downloaden.
[video] 'Gamma wil een autoriteit zijn voor de "gewone" klusser'
Hoe ziet de toekomst van YouTube eruit en hoe zetten merken online video in? Ronnie Overgoor gaat in de 7DTV-serie ‘The Future of YouTube’, in samenwerking met 5PM, in gesprek met marketingspecialisten. In deze aflevering Laurens Miedema, marketing & communicatiemanager van Gamma.
[interview] Van Dillen (Greenkern): 'China als cheatsheet voor toekomst'
5PM interviewt voor MarketingTribune experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 5e aflevering van de 2e reeks Barbara Balm en Tom van Dillen van Greenkern.
[Supermerk #8] Massclusivity
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 8 over Massclusivity.
[onderzoek] Hoe blijft je naam plakken als iedereen binnen zit?
Hoe bereik je in deze tijd (nieuwe) klanten en, nog belangrijker, hoe kun je ze langer aan je binden?
[column] Coverexpositie van Grace Kelly, Ladi Di, #metoo, mondkapjes
Rob van Vuure - bladenmaker, columnist, conceptmaker, creatief - is nog steeds een groot liefhebber van print. Hij mijmert over de coverexposities die hij ooit organiseerde voor Grace Kelly en Ladi Di. Maar er zijn nog zoveel andere interessante tentoonstellingen met coverideeën…
Alessio Pinna van Butlon: 'Zonder corona hadden we hier nu niet gestaan'
Voor wie er (nog) geen belletje gaat rinkelen bij de naam Butlon: dit is een nieuwkomer in de wereld der websupers én een maaltijdbezorger in één. De 25-jarige Alessio Pinna is de bedenker van deze jonge foodcombi.
Dille en Kamille: 'Bel ons over alles!'
Geen chatbots en automatische antwoorden: Dille & Kamille houdt het contact met de klant graag écht persoonlijk en dat is precies wat tijdens een periode van digitale versnelling het sleutelwoord blijft.
[column] De verdwenen merken van 2020
Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken terug op het afgelopen jaar en zetten de Nederlandse 'verdwijnmerken' van 2020 op een rijtje.
[onderzoek] Social Dilemma 2.0
Gratis bestaat niet. En als je niet betaalt voor het product, dan bèn je het product. Bij het grote publiek wordt steeds pijnlijker duidelijk wat dat eigenlijk betekent.
Epilepsiefonds naar Total Design
Het Koninklijke Epilepsiefonds - het oudste gezondheidsfonds van Nederland - is gefuseerd met de Epilepsie Vereniging en hoopt de nieuwe gezamenlijke merkidentiteit en campagne van de hand van Total Design vanaf internationale Epilepsiedag op maandag 8 februari 2021 uit te rollen.
[interview] Doggen (Bright): 'YouTube moet je zien als een baan'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt YouTube Marketing Agency 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 4e aflevering van reeks twee Merijn Doggen, Chef Video bij Bright.
[column] Quarantrends 2020
In quarantaine gaan verveling en inspiratie hand in hand en dat levert veel interessante trends op. Daarom deel ik graag aan het einde van dit jaar een optimistisch overzicht van deze ‘Quarantrends’.
Traffic Today: verruimde openingsuren tijdens Black Friday
Voor veel webshops is dit weekend met Black Friday belangrijk voor een groot deel van de omzet. Veel online bezoekers betekent veel websiteverkeer. Om dit te stimuleren draaien er ook verschillende campagnes om de bezoekers zoveel mogelijk naar de acties te trekken.
[rondvraag] 12 experts over de onlinevideotrends van 2021
2020: het jaar van het ‘nieuwe normaal’, waarin lockdowns en het thuisblijven ervoor zorgden dat men zich, meer dan ooit tevoren, van ‘offline’ naar ‘online’ verplaatste.
[Supermerk #7] Winnende waarden; hoe je ze vindt en hoe je ze kunt gebruiken
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 7: Winnende waarden; hoe je ze vindt en hoe je ze kunt gebruiken.
Benchpool lanceert Benchpool Printplaza voor complex drukwerk
Benchpool lanceert Benchpool Printplaza: het eerste b2b platform voor de inkoop van complex en niet gestandaardiseerd drukwerk. De achterliggende technologie staat naar eigen zeggen garant voor scherpe, onafhankelijk berekende drukwerkprijzen.
Limited edition chocoladeletters met typische Groningse smaken
Chocoladelettermerk G lanceert naast de smaak ‘Puur Groningen’ nu ook de typische Groningse smaken Marne Mosterd, Oude Wijvenkoek van Knol's Koek en Hooghoudt Fladderak.
[onderzoek] Marketeers zijn tevreden, ondanks coronacrisis
Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Een en ander blijkt uit onderzoek van NIMA in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ en DPG Media.
[onderzoek] Wat restaurants kunnen leren van Ikea
Tringgg… Een net wat te lang ingedrukte deurbel op een zaterdagavond in Amsterdam. Voor de deur staat een natgeregende bezorger van Thuisbezorgd met aan de andere kant een blije klant. Deze bezorger brengt mij namelijk een langverwachte sterrenmaaltijd.
Nicole Verburg wordt Nima-bestuurslid Digital Marketing & Commerce
De Ledenraad van Nima heeft Nicole Verburg benoemd tot nieuw NIMA Bestuurslid. Haar benoeming geldt voor drie jaar en vond plaats op voordracht van de Raad van Toezicht van Nima.
[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.
Hoe onderscheid je je als online supermarkt van andere aanbieders?
De wereld van de Nederlandse consument stond dit voorjaar volledig op zijn kop. Iedereen werd gevraagd alleen voor het broodnodige het huis te verlaten en Nederlanders sloegen massaal aan het hamsteren.
[onderzoek] CMO en CFO winnend team in snel veranderende wereld
Marketing en Finance zijn in veel organisaties (nog) niet gewend samen te werken. Door toenemende digitalisering komt hier een versnelling in.
[interview] Skotnicki (Fairphone): 'Boot missen is niet erg, als het niet bij jouw merk past'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 3e aflevering van reeks twee Ewa Skotnicki, Head of Brand bij Fairphone en in het verleden actief als Manager Marketingcommunicatie bij Triodos Bank.
Het geheim van een ijzersterke CX
Wil je er als bedrijf digitaal écht uitspringen, dan is het zaak om meer dan alleen online aanwezig te zijn. Dept Agency ondersteunt bedrijven als Bol.com, Eneco en ABN Amro in het creëren van hun digitale identiteit.
Nieuwe startup Cowboys.nl wil meer transparantie vacaturemarkt
Recruitment startup Cowboys.nl opent de aanval op de naar eigen zeggen ondoorzichtige verdienmodellen in de vacaturemarkt. De Amsterdamse startup introduceert als eerste 100% openheid in kosten, verdienmodel en resultaat.
Retailexpert Tom Kikkert: 'Purpose is niet langer verkooptrucje van marketing'
In aanloop naar het Social Service Congres op donderdag 12 november geeft openingskeynote retaildeskundige Tom Kikkert alvast antwoord op enkele prangende vragen.
[interview] Hubert: 'Pepsi zou Expeditie Robinson kunnen maken'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 2e aflevering van reeks twee Jeroen Hubert, voormalig Chief Commercial Officer bij Accell Group en daarvoor Head of Global Marketing Communications bij Ikea.
[Supermerk #6] De kracht van cultuur deel 2
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 6: De kracht van cultuur deel 2: Culture eats strategy for breakfast.
SAN uitreiking vandaag om 16.30 livestream
Morgen is het eindelijk zover: de uitreiking van de SAN Accenten 2019. Vanuit Studio 21 met Frits Sissing als presentator en alle 106 genomineerden op de virtuele publiekstribune op de 360° LED schermen rondom.
[onderzoek] Hoe (on)eerlijk is jouw algoritme?
In 2014 besloot Amazon automatisering in te zetten in het selecteren van nieuw talent. Data scientists ontwierpen een algoritme dat sollicitanten een score van 1 ster (niet geschikt) tot 5 sterren (enorm geschikt) gaf.
Albert Heijn introduceert AH ActieHelden
Albert Heijn biedt klanten nog meer ‘waar voor hun geld’ met de introductie van het nieuwe actiethema, de ‘AH ActieHelden’. 'Ze hebben maar één missie: heel Nederland wijzen op de superacties van Albert Heijn', aldus de grootgrutter.
Greetz: 'Wij zetten vol in op persoonlijke aandacht'
Online cadeauwinkel Greetz werd tijdens de uitreiking van de Shopping Awards vorige week bekroond tot DHL Beste Webwinkel 2020. Zustertitel van Marketingtribune, CustomerFirst, belde even met Marianne Segeler, Manager Brand & Design bij Greetz.
[onderzoek] Vijf spelregels op prijsvergelijkers
Om een prijzenslag te voorkomen en toch maximaal te profiteren van het vergelijkingskanaal moet je als bedrijf verder durven te kijken dan alleen het verlagen van je prijs.
Kruidvat opent 45 jaar na eerste winkel nieuwste winkelconcept in Roermond
Het is op de kop af 45 jaar geleden dat Kruidvat haar allereerste winkel in Hilversum opende. Precies 45 jaar later bereikt Kruidvat vandaag opnieuw een bijzondere mijlpaal met de opening van een nieuwe winkel in Roermond.
[interview] Mireille Derks (ANWB): 'Soms moet je dingen de tijd geven'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt YouTube-strategiebureau 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 1e aflevering van de 2e reeks Mireille Derks, Manager Content ANWB.
- AlgemeenWeblog column Goed idee is halve werkNieuws Supermerk 9 Storytelling De kracht...Nieuws Marketing the Rainbow 2 Skyy is the...Nieuws Creatief Frankey schaatst...Weblog column RijmelarijWeblog [column] Brandr 5: De invloed van...
- B2BNieuws Laura van Gessele relatiemanager bij...Nieuws Voordragen MoAwards 2021 geopendNieuws Elske Vugts wint 1e verkiezing Beste...Weblog Autorijden hoeft niet duur te zijn Nieuws jong in marketing Maud Olieslagers...Nieuws Monitor Consumentengedrag: meer...
- BureausNieuws Daan Roosegaarde en MediaMonks tonen...Nieuws Mad. Avenue wint internationaal...Nieuws Campagne: hoe klinkt Amsterdam?Nieuws KVK kiest voor Kumpany Nieuws Staud Studios fuseert met MediaMonksNieuws Mobiel.nl kiest voor Open Now
- ContentmarketingWeblog 6 grote contentuitdagingen 2021Weblog 2021: we weten amper wat ons te...Weblog 7 tips voor een ijzersterke...Weblog Zin in 2021Weblog Een zusterbedrijf in content is als...Nieuws ‘Kwalitatieve content is een...
- DesignNieuws NPO lanceert NPO Kennis in co...Nieuws visuele identiteit Gerse huisstijlNieuws Nieuwe merkidentiteit uitzendbureau...Nieuws In Return duurzaam alternatief voor...Weblog [column] De spagaat van T-MobileNieuws Stem mee Wie gunt u een jaar lang...
- Food en RetailNieuws [video] Thoughtful Thursday met op...Nieuws Marketing Breakfast Club presenteert...Weblog [column] Comeback kid: de bezorger!Nieuws Marktaandeel Albert Heijn groeit...Weblog [column] Sterke merken aan het werkNieuws Marketeer Martijn Slebus over Dry...
- MediaNieuws Radio 538 lanceert de Avondklokshow Nieuws Tessa van der Starre nieuwe CEO...Nieuws TV-bestedingen e-commerce stijgen...Nieuws Talpa Network grootste radiogroep in...Nieuws Anti-Verkoeijen column zet kwaad...Nieuws Readly: digitale magazines meer dan...
- Online MarketingNieuws [big data] Jack Ma opgedokenNieuws Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.orgNieuws onderzoek Van Customer Experience...Weblog [column] Waarom veel eigen...Nieuws Waarom online events in 2021 een...Nieuws Augmented reality app voor...
- SponsoringNieuws Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer...Nieuws Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan...Nieuws KNLTB verlengt met Pink Elephant Nieuws Vrienden van Amstel: 20 artiesten in...Nieuws Hoofdsponsor Ziggo verlengt...Nieuws Sven Kramer Academy en TVM sluiten...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

XSAGA

XSAGA

VBO

BBP Media

HAN

Effenaar

DAK Intermediairscollectief

Today Designers B.V.

KlantenService Federatie

Genesys
Laatste Nieuws
- NPO lanceert NPO Kennis in co... 21-01-2021
- visuele identiteit Gerse huisstijl21-01-2021
- Nieuwe merkidentiteit uitzendbureau... 20-01-2021
- In Return duurzaam alternatief voor... 19-01-2021
- Stem mee Wie gunt u een jaar lang... 14-01-2021
- What Design Can Do lanceert No Waste... 12-01-2021
MarketingTribune Events
- 22jan 2021
Inschrijven Shopping Awards 2021
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »